Bästa mobilabonnemanget 2022

Jag bor på landsbygden i Värmland och provat Wilma Hallon med dåligt resultat har Fello nu och är väldigt nöjd med det.

2 gillningar

Telia vinner täckningstest igen – nu även 5G Artikel från 2022.

Resultatet visar att Telia är bäst i alla de bedömningskategorier som Umlaut har, precis som för ett år sedan. Det gäller talkvalitet, data, användartesternas kvalitet och totalbetyget. En bit bakom Telia hamnar Telenor på andra plats tätt följda av Tele2 på tredjeplatsen och med Tre sist med lite större marginal.

2 gillningar

Jag instämmer om att Fello är bra. Inte haft något problem med täckning eller liknande och allt från och med uppstarten har varit väldigt bekymmersfritt. Det hjälper också att jag hoppade på ett abonnemang som jag finner svårt att slå: 30 gb surf med surfpool upp till 100 gb, 125 kr/månad (67,5 kr första halvåret).

2 gillningar

Ok, då kör vi nog vidare som idag. Å andra sidan hittade jag ett test från en annan aktör som Mobil publicerade 2020. Där var Tre bäst… Nu tycks testen fokusera på lite olika saker och jag tror därmed att det nyare testet är mer relevant för min del.

Är säkert bra men om de inte kan lova mig som ny kund att framför allt WiFi-samtal funkar från dag ett går de bort direkt. VoLTE bör funka från dag ett men är inte lika avgörande för min del.

Spännande med olika tester. Hittade en nyare variant av ditt test, publicerat 2021 (https://www.tutela.com/hubfs/Assets/Nordics%20State%20of%20Mobile%20Experience%20Report%20-%202021.pdf).

Så dina grafer visar data från områden där alla operatörer har nät. Gissningsvis tätbebyggda områden där alla operatörer vill tävla om kunder.

Tre har alltid varit känd att ha jättebra täckning i storstäder och jättedålig täckning ute på landet. Så det beror på lite vad man är ute efter. Denna rapport är jättebra om man bara rör sig i folktäta områden. Men denna rapport kanske inte är lika bra om man ska åka till sommarstugan ute i skogen.

Det där är nog väldigt olika. De har haft usel täckning i centrala Lund och Malmö (fast det har blivit mycket bättre) men bra täckning där jag bor på vischan på Österlen.

Fello har just nu dubbel surf till samma pris så länge man behåller abonnemanget. Har man fello sen tidigare så kan man maila deras kundservice så uppgraderar dom dig gratis så du får dubbel surf till samma pris :slight_smile:

1 gillning

Oh, Fello dubbel surf var inte på det billigaste :confused: (2GB)

Måste alla man tipsar skaffa Vimla för att man ska få rabatten eller hur gick du till väga?

Jag kör Vimla fortfarande. Kontaktade deras kundtjänst två eller tre gånger och fick bra resultat. Samtidigt är Telia, Telenor och liknande med i top på Skamlistan av Råd&Rön. Även med reservation på deras storlek är ilska mot deras kundtjänster enorm.

Du och den du tipsar får 10kr rabatt per månad så länge ni båda använder Vimla. Du kan tipsa hur många du vill.
Inget tvång att någon du tipsar måste välja Vimla.

Intressant tråd. Vi sitter med ett familjeabonnemang hos Telenor (3 användare + 2 mobila routers) med obegränsad surf. Kostar ca 1360 kr i månaden varav 340 kr är avbetalning på en mobil.

Låter dyrt eller hur!

Vad bör vi byta till? Bor nära storstad men är i fjällen ibland så täckning lite halvviktigt.

Ett tips är att köpa kontantkort eller obundet abonnemang med nytt random nummer och testa både samtal och data på platser som är viktiga för er och på olika tidpunkter.

Ganska klurigt dock att hitta tillräckligt många som ej har Vimla och sedan få dem att byta abonnemang. Vet inte hur ovanstående lyckades få ner det till 50 kr… Hela familjen har Vimla kanske?

Beror förstås lite på vilket abonnemang man själv har. Har man ett som kostar 100kr som man själv blivit tipsad om är man direkt nere i 90kr. Sen 4 personer till som behövs.

För företagare:
Jag har Telenor obegränsad data och samtal, med ett extra data-sim, även detta med obegränsad data för 349 / mån + moms.
Ersätter separat abonnemang för internet hemma / hemmakontor + jag kan jobba på olika ställen utan att få slut på data.
Kontantkort för mitt privata nummer, sparar rätt så mycket jämfört med tidigare med 3 abonnemang (privat tele + företags tele + internet för hemmakontor)

Bra pris! Kör privat jobbtelefon i dagsläget (tog med mig den från EF) men det här var ju väldigt prisvärt.

Hoppas det kommer igen. Bytte precis nu till fello och fick 14 gb för 145:-, två mån halva priset. Men de verkar va lätta att prata med och att få ta del av deras erbjudanden fast man är befintlig kund =)

Fick dock köpa ur mig från mitt gamla abonnemang+mobil (4 månader kvar) men de tjänar jag in rätt snabbt på detta :+1:

1 gillning

Comviq, 30 GB 175 kr i månaden.
5G abbonemang dessutom.

Alltid kört comviq.