Behöver du ett arv? | Om nej, varför tror vi att våra barn behöver det?

Man kan också göra som miljadären och basketlegenden Shaquille O’Neal säger till sina sex barn för att de ska ta ansvar för utbildning och sin egen ekonomi. Förmodligen med glimten i ögat.

“We ain’t rich. I’m rich.”

Jag läser det som “need to”.

Ett försök finns här:

Jag tar inte upp skog, men det är ju en stor sak speciellt i Sverige. Jag tänker ofta på “jag undrar vem som äger detta” när man rullar med bilen och ser träd på sidorna om vägen mil efter mil.

Jag har sett den. Och efter att jag skrev min kommentar har jag sett att det finns flera gamla trådar på ämnet, så det har diskuterats en del här, ändå. Och det skall ju inte vara huvudfokus, så lite fel hade jag nog.

Hur såg hans föräldrar på pengar? Brände de allt de hade tex på stor villa, eller var villan en mindre investering för dem?

Det här var på 90-talet med skyhöga räntor. Pappan jobbade 70 tim veckor (i högsta ledningen för ett stort svenskt bolag) för att täcka kostnaderna.

Mamman ville kunna shoppa på fina gatan och även visa upp barnen med märkeskläder. Fint skulle det vara, inga IKEA här inte utan butiken på Östermalm var det enda som dög.

Pappan körde runt i sin splitternya Volvo och familjen hade givetvis inte ett korvöre i besparingar med den livsstilen.

1 gillning