Behöver era erfarenheter gällande studier

Jo det är en tvärvändning kan man lugnt säga :smile:

Du är inte helt ute och cyklar. Jag har länge tyckt att det är ett mysigt jobb, att få se alla årstidsväxlingar. Det är ett jobb med mycket fördelar. Men det bjuder inte på några utmaningar, och jag insåg att jag saknade det när jag började ägna mig åt det igen. Tappade det nån gång när jag kom ut i arbetslivet efter studenten, och livet bara lunkade på. Jag gjorde inte längre sånt som jag tyckte var kul när jag var ungdom. Det är väl något livsråd jag skulle vilja ge dagens ungdom-att inte tappa sig själv bara för att man går in i vuxenlivet och får ta ansvar på ett annat sätt. Livet fylls av så mycket som gör att man inte orkar, eller tappar mycket på vägen. Och jag tror att det där stressiga livet-att springa för att hinna med en spårvagn trots att det går en ny om 6 minuter-det är starkt bidragande till den slags “livströtthet” som tar plats och ger det andra mycket mindre livsutrymme-tills man glömmer bort hur mycket det ger en. Man träffar olika partners och försöker jämka sina liv, och tappar bort sig självt lite på vägen. Så har jag märkt at det varit för mig iaf. Jag skaffade en passion i vuxenlivet som jag hållit fast i, men sen har livet lunkat på utan att jag ens försökt känna efter och ta en riktning på vart jag vill och vad som ger mig något. Men när pappa dog, så blev det en slags nystart. Jag hade självklart hellre valt att pappa fått fortsätta leva än att jag skulle få en nystart. Men om man ska se i backspegeln så får jag säga att det var det enda goda det förde med sig.

Jag ser fram emot det :slight_smile: När jag läste in gymnasiematten i våras så gick jag började jag alltid i fel ände och gick på de röda uppgifterna direkt (efter att jag läst det inledande hur man löser vissa problem), och tragglade uppgifterna efteråt för att man lär sig genom upprepning också.

Det inledande du skrev om partiell integration mm låter som rena grekiskan för mig. Men jag vet sen tidigare att det har jag tyckt om allt annat jag läst också-men jag har ändå kunnat det till slut. Jag är inte rädd för att “det här kommer jag aldrig lära mig”, utan har istället en hunger på att lära mig mer :smiley:

Hahaha, jag skrattade högt igår när jag läste :joy:

Det är väldigt sporrande att läsa, trots att det säkert kändes jobbigt för dig när det väl hände. Men en envishet kommer man långt med-och den är inte att förakta som viktig del i framgångar.

Men Jan-du behövde åtminstone inte bära frack, som jag förstår är en tradition om man behöver skriva sin omtenta för 10:e gången :joy:

Jo, jag mår mycket bättra idag efter alla dessa peppande kommentarer i helgen-jag ska definitivt ge det mer tid-och framför allt sänka mina trösklar (förväntningar). Jag har även reflekterat tillsammans med min man, och sett mönster på tidigare stunder i livet “när det gäller” hur jag tappar det-fast jag egentligen vet vad jag gör. Det kommer jag nog behöva hjälp med att reda ut vad det beror på, och hitta strategier för att ta mig runt den och lära mig släppa stressen. Jag märker direkt när jag börjar slira runt på nån uppgift att jag har svårt att ta mig vidare. Jag borde släppa och gå tillbaka senare istället. Men jag är så jäkla envis-och där är min envishet inte en tillgång längre (som den annars ofta är). Det är som om jag får ett tunnelseende, och när jag kraschar in i tunnelväggen så fortsätter jag försöka styra på istället för att backa ur och ta en annan tunnel. Det hade varit bättre att inse “jag får inga poäng på den uppgiften, jag satsar på nästa istället”. Och jag vet att jag tänkt så innan också-tex när jag gör högskoleprovet. Men.jag.fastnar.likförbannat.

Jag har redan hittat flera pluggkompisar redan som jag trivs ihop med, vilket jag ändå trodde skulle ta längre tid eftersom jag prioriterat studierna och inte varit med på några aktiviteter. Det är guld att möta upp någon av dem i korridoren och höra en ljudlig suck och sen istället gå till biblioteket och försöka lösa saker tillsammans. Att få höra den där sucken gör att “ok, det är inte bara jag…” :laughing:

4 gillningar

Jag gillade matte och fysik i grundskolan och gymnasiet. Det var både lätt och roligt, så att läsa till civ.ing. blev naturligt. Jag valde Datateknik. Där visade sig matte och fysik vara något helt annat. Svårt och tråkigt (tyckte jag), med undantag för några av kurserna som t.ex. logik och mängder o grafer. Data-ämnena var kul, så det blev en programenlig examen för runt 30 år sedan. Betygen då? Ingen aning om de spelade någon roll när jag sökte de första jobben, men det var många år sedan jag skickade med betygen i någon ansökan. Ingen har någonsin frågat mig något om någon kurs eller betyg. Det är CV:s innehåll (där så klart examen står med men inte betygen) och referenser som spelar roll.

Ett litet tips är att prioritering av ens tid är viktigt. Det finns bra och mindre bra föreläsare. Det tog ett par år innan jag lärde mig att man i många fall får ut mer av att plugga hemma på egen hand än att sitta av tiden på dåliga föreläsningar där allt som sägs ändå står i boken man ska läsa under kursen. En dålig föreläsare kostar bara tid i onödan, och man har faktiskt inte närvaroplikt på högskolans föreläsningar.

4 gillningar

Det var alltså ganska länge sen du hade pluggat matte innan du började basåret?

Det kan vara väldigt jobbigt att “påminna sig” om matten.

Jag var exempelvis väldigt duktig på natten på gymnasiet men hade ett gapp på två år innan universitet och jag hade redan hunnit glömma det mesta…

Men med tid och tålamod så löste det sig också.

Och du behöver inte ha högsta betyg hela tiden! De flesta har “bara” godkänt på i princip allt.

Håller för övrigt med andra att en 3-årig högskoleutbildning kanske kan vara att föredra!

3 gillningar

Alltså, det har ju räckt för att klara sig. Men när man märker att man halkar efter lönemässigt. När jag började för snart 17 år sen så var en spårvagnsförarlön i median med övriga Sverige. Sen halkade vi efter. Och i takt med att arbetsvillkoren blivit sämre (nu pratar jag om arbetsförhållanden som inte arbetsgivaren kan styra över, tex stressen ute i trafiken som ökat, byggnationerna som ökat resandet utan att infrastrukturen klarar att svälja det osv). Jag förstår att ni gör så gott ni kan, det är ju inte så att ni sitter och håller en befintlig pengapåse där ni kan dela ut pengar-men hånskrattar och säger “de här ska vi behålla moahahaha”. Ni får en budget och den ska ni hålla. Men när personal flyr så har man ändå lyckats trolla med knäna för att hitta extra verktyg för att försöka locka personal att stanna eller komma. Jag önskar bara det hade skett tidigare, innan man fått den där uppgivenhetskänslan att nu är jobbet inte värd den extrema ansträngningen längre. För man har ansträngt sig till max, för en lön som halkat efter. För 17 år sen var det ok att jobba för en medianlön, för jobbet var kul och inte lika pressat som idag. Lönen motsvarade prestationen kan man väl säga. Så har det inte varit under många år, med tanke på pressen som ökat, och att vi samtidigt halkat efter lönemässigt.
Men såhär är det att jobba inom välfärden. Folk röstar på partier som ger dem mest i plånboken, och det är väl ganska naturligt att se till sig själv först. Inom regionen antar jag att man jobbar med att täppa till hål i ett sjunkande skepp hela tiden. Pengarna räcker inte till, och det lönelyftet vi fick skedde säkert på bekostnad av något annat. Men jag är frustrerad att det inte går att göra något, att inte politiker vågar säga “nu måste det till en förändring och det kommer kosta er skattebetalare pengar” av rädsla för att tappa röster. Alternativet är att höja biljettpriser-vilket är den metod jag själv förespråkar. Det är ju den som nyttjar något som ska betala för det, även om det ligger i ett allmännyttigt intresse. Vård, skola, omsorg, rättsväsende mm-det är en basal mänsklig rättighet i ett samhälle, där skattepengar ska betala större delen. Men att resa till och från sitt arbete-det får man bekosta själv tycker jag. Det ingår i normala levnadskostnader som inte alla ska vara med och dela på. Jag och många av mina kollegor gladdes när privata biljettkontrollanter infördes. Det var ett slags statushöjande av vårt yrke när folk tvingades börja pynta för den tjänst vi utförde åt dem. Att se 30 pers kliva av vid frihamnen när uniformerad biljettkontroll klev på var en sorglig syn.

Men medan resor i kollektivtrafiken inte är en mänsklig rättighet utan ska ses som en tillgång man kan köpa, så är tex vård och skola en mänsklig rättighet. Den ska kosta minimalt, för att inte människor ska avstå något som är nödvändigt. Men när det gäller region och dess budgetar så finns det en hopplöshet bland personalen att det aldrig görs tillräckligt. Att det inte ens lönar sig att rösta. Jag hade tex i senaste valet valet bestämt mig för att rösta blankt, som en slags proteströst pga hur politiker i Sverige uppförde sig. Jag tyckte inga politiker uppförde sig värdigt och förtjänade min röst. Men jag frågade en vän som jobbar inom vården-då jag tycker de flrtjänar så bra mycket mer än vad de har idag-“finns det ett enda parti som verkligen bryr sig om er och försöker förändra er situation och förbättra för er, så får du min röst och jag lägger vad du vill i valurnan”. Jag tänkte det var ett bättre alternativ än att rösta blankt i regionen. Men svaret jag fick var “det kvittar, det finns ingen som verkligen bryr sig om oss när det väl gäller”. Här hade hen en chans att få en röst gratis av mig, och hen vet att hen hade kunnat lita på mig att jag gjorde det som hen hade önskat. Men det var var en genuin känsla av hopplöshet och att ingen bryr sig om dem på riktigt. Det är där välfärdsyrkena är idag, och så personalen känner sig. Det finns inget parti som är beredd att göra vad som krävs. Folk röstar på vad som ger dem mer i plånboken, och politiker lovar vad som ger dem mer röster. Oavsett om man är höger eller vänsterpolitiker. Ni har det inte lätt inom regionen, men det har inte “vi på golvet” heller. Ni får en tilldelad pengapåse, och vi får därefter. Men nu lämnar många pga detta. Vi får se hur det ser ut om 10 eller 20 år. Jag vet att ni försöker optimera så gott det går under förutsättningarna, och ni är säkert också frustrerade.

Om du med västlänken menar att bygga ut anläggningen utan att behoven finns där så håller jag fullständigt med dig. Det där är ett sånt idiotprojekt utan dess like. Underhållsbudgeten eftersattes (vad jag förstått) under flera års tid eftersom man inte visste om man skulle satsa på spårvagnstrafiken eller inte-och då ville man inte lägga pengar på något som det talades om att man skulle kunna skära ner på ordentligt. Sen bestämde man sig för att satsa-och då var det jätte-eftersatt.

Jag tror inte ens jag har ett visst mål med vad jag vill jobba med i framtiden. Jag vet vad jag vill att jobbet ska innehålla (utmaningar och problemlösningar, något som stimulerar hjärnan)-men det är också den enda ramen jag förhåller mig efter och har inte satt upp något tydligare än så.

Det är därför jag valde civilingenjör, för de innehåller sånt som är roligt att studera. Det är 200% framåt, det medger jag. Men det är också för att det är roligt. Men luften gick väl lite ur mig i fredags kväll, då jag blev besviken på mig själv när jag vet att jag kan bättre. Egentligen vet jag med mig att jag inte ger upp så lätt, men det kändes inte så då. Men det var en urladdning deluxe som hade att göra med mina egna förväntningar. Jag kunde inte tänka rationellt då, men efter att ha sovit ut i helgen och slappat så ser jag annorlunda på det. Och era kommentarer är delaktiga i det. Jag springer ifrån något, men det hade jag gjort oavsett. Jag har funderat i flera år på vad jag vill fylla mitt arbetsliv med. Tittat på olika yh-utbildningar och försökt känna efter “vad kan bli kul, och vilken utbildning ska jag då välja”. Det var först när min man (som är akademiker, matematiker) sa “men varför inte bara välja något du tycker är kul att plugga och lära dig, och så får du ta det andra sen. Jobb kommer du att få, du behöver inte bestämma dig för vad du vill bli nu bara för att du väljer en utbildning”, och det var då jag ringde en studievägledare i kommunen. Och det är här jag är nu. Kanske med delvis avsaknad av mål. Eller med mål att göra riktigt bra ifrån mig så min valfrihet blir som störst att kunna välja vilken inriktning jag vill på civilingenjör, det som jag tror blir roligast. Jag kanske borde ha mer mål än så, men jag kände det som om jag började nånstans efter att ha velat i flera år. Det var ett steg på vägen för mig. Studievägledaren sa i stort sett samma sak “välj något du tycker är kul, sen ordnar sig resten”, typ. Eller iaf att om jag väljer civilingenjörsstudier (mycket matematik) för att jag tycker det är kul så kommer jag också få jobb inom det. Men visst-om jag inte får toppbetyg på basåret så måste jag titta på någon av de andra inriktningarna, och de är säkert kul de med. Jag vet bara inte riktigt vad de innebär. De andra inriktningarna känns det som om jag måste ta hänsyn till att det både ska vara roligt att studera-men även roligt att jobba med efteråt. Får en känsla av att de är lite mer nischade. För väljer jag tex elektroteknik (heter det så?) så blir det kanske mindre matematik och mer av annat (som kanske är kul, men mer okänt för mig). Och så även med andra inriktningar.

Medan teknisk matematik och bioteknik redan hade något av det jag tycker verkar kul (antingen kul att studera: matematik och fysik på heltid, eller intressant att jobba med: bioteknik).

Jag har varit väldigt reflekterande innan, och det är därför det dröjt innan jag valde utbildning. Jag valde civilingenjör för breddens skull. Kanske skulle högskoleingenjör passa också, men jag vet för lite om de inriktningarna som finns. Det är så okända territorier. Där kunde inte studievägledaren hjälpa så mycket, utan jag gick in på Chalmers hemsida och tittade på utbudet och riktade in mig på något som jag tror skulle vara för mig. Men för de inriktningarna måste jag ha toppbetyg på basåret för att kunna välja, för mitt gymnasiebetyg går inte att tenta upp (många av ämnena finns inte längre). Det är där jag är idag.

Det där är en av studieteknikerna jag förstod fungerade bättre för mig rätt tidigt. Jag gick på alla föreläsningar, lyssnat på råden att “varje föreläsning är viktig, och där får du sammanfattningen på det examinatorn tycker du ska kunna”-men jag märkte ändå att jag lärde mig mest på egen hand genom att efteråt istället sammanfatta på mitt “egna” språk. Medan föreläsaren ibland hoppade över steg när han visade hur man löste en uppgift (för han förutsatte att det satt som en smäck efter att ha gått igenom det föreläsningen innan), så satte det sig på ett annat sätt när jag skrev om anteckningarna inkl ALLA steg. Jag måste traggla det några gånger och hitta kopplingarna, inte bara få förklarat “så här och såhär gör ni”. Och jo-det tar sin lilla tid. De sista 2 veckorna innan tenta stannade jag hemma och pluggade på egen hand, och det var då jag kände allt föll på plats. När jag fick tyda mönstren själv istället för att få de förklarade för mig. Jag har haft stor hjälp av min man också (som är matematiker) som vet hur jag fungerar och förklarar på mitt sätt. Han vet med en gång när jag fastnar, vad det är jag inte förstått och lotsar mig vidare.

Jorå, det där känner jag igen-men när det är kul så känns det åtminstone inte som en belastning att plugga under helgerna.

1 gillning

Jag har uppfattat det som att kreativitet är en av nycklarna för att jobba som civilingenjör. Det handlar om att utveckla och förbättra och analysera och lösa problem? Lösa problem gör man ju även absolut som högskoleingenjör, men (vilket jag visserligen kan ha förstått fel)-men man får en större verktygslåda som civilingenjör? Eller är jag helt ute och cyklar? Längre utbildning betyder inte per automatik att få lära sig mer? Och för mig är det att utnyttja kreativitet genom att få en större verktygslåda att arbeta med? Det är kanske lite naivt av mig att tro det :see_no_evil:

Jag är definitivt inte ute efter vissa positioner med hög akademisk position (fast nu vet jag inte helt vad det betyder om jag ska vara ärlig, men om jag bara ska gissa). Jag vill få problem av teknisk karaktär som jag ska lösa eller utveckla/förbättra. Höra någon säga “vi hade behövt något som… men jag tror det verkar omöjligt”. Det finns inget som triggar mig mer. Men jag vill inte leda eller organisera eller vara projektledare utan att själv få dyka ner i själva problemlösningen. Jag har träffat flera civilingenjörer som beskrivit sina arbetsdagar, som låter något i stil med ändlösa dagar av möten och knyta kontakter mellan folk som kan lösa saker. Mer arbetsledning än problemlösningen i sig (även om jag förstår att det krävs en kunskap för att se behoven och knyta samman rätt problemlösare för att ta fram en produkt tex). Men jag vill inte ha en chefsposition eller topp-position som innebär att jag är spindeln i nätet som hanterar bla personalfrågor, om du förstår vad jag menar? Jag har visserligen aldrig jobbat med det-och vem vet, jag kanske tycker det skulle vara kul. Men det är inte det min tanke är nu iaf. Nu bara gissade jag vad du menade med “vissa positioner”. Men det är av samma anledning jag aldrig skulle gå industriell ekonomi, jag siktar inte mot vd eller liknande. Jag vill “skapa” och utveckla, men inte på den nivån.

I övrigt: grejerna du rabblar upp så kan jag checka av allt. Hur bra jag är på att kommunicera vet jag bara inte. Men som de flesta redan märkt vid det här laget så är jag en mästare på att skriva långa “romaner”, och det är för att det ligger en underliggande rädsla att det ska bli missförstånd om jag inte är supertydlig och utvecklar vad jag menar. Och där är nog ett område där jag bara skulle behöva bli rakare istället-“strunt i, de som inte förstår, de får låta bli att förstå eller fråga”. Jag vill inte vara långrandig, samtidigt som det är skönt att få ur sig något utan frågetecken. Det där är en balans jag inte riktigt bemästrar.

Vad menas med tekniska fritidsprojekt? Att jobba med robotar i garaget där hemma? Skulle mitt intresse med undervattensfoto räknas? Som exempel menar jag?

Anledningen till att man anställer civilingenjörer är för att man behöver smarta och självgående personer som kan ta en odefinerad frågeställning eller förbättringsmöjlighet, och formulera om detta till ett problem som kan lösas. Allt detta görs i möten. Att sedan applicera en lösning på problemet är ofta den sista och enklaste pusselbiten. Inom vissa yrken används en civilingenjörsexamen bara som ett bevis på att personen är disciplinerad och smart, exakt vilka kurser man har gått spelar ingen större roll.

Efter att ha läst igenom tråden så skulle mitt råd vara att försöka lista ut ungefär vad du vill arbeta med samtidigt som du nu går teknisk basår, innan du skriver upp dig på 5 år av studier. Prata med folk som jobbar med sådant du skulle vilja göra, och leta sen upp företag och annonser för nyexade sådana positioner och se vad man förväntas kunna och vilken utbildning man ska ha. Kika på LinkedIn vad andra med “ditt jobb” har för bakgrund på CV:et.

6 gillningar

Varför ingenjör?

Du gillar uppenbarligen att skriva långa välskrivna genomtänkta texter.

Varför inte författarskap/journalistik? Detta är också ett kreativt yrke.

Under utbildningen kan du frilansana med att skriva krönikor för att utbilda, driva på politiken i frågor som driver dig. T.ex. kollektivtrafik och arbetsmiljö.

1 gillning

Lite som att bli fotbollsproffs, artist eller konstnär. Väldigt hög risk och väldigt låg snittlön eftersom de flesta inte befinner sig på toppen där man får betalt. Inte lämpligt som primär inkomstkälla mao.

Roi tror jag är bättre som högskoleingenjör vid den åldern. Särskilt om det redan är tufft. Kan säkert bli roligare jobb efteråt också. Det fanns en lista på mest lönsamma utbildningar här i någon tråd där ingenjör var i toppen.

Jag hoppade av civ.ing. efter liknande tankar som ts och nu i efterhand tror jag boende och helhetssituationen hade stor betydelse. Det där med 3h pendling låter t.ex. fasansfullt. Kanske går det åtminstone minimera dagarna man är på plats och förklara läget för någon kurskamrat eller administratör så man inte missar det viktigaste?

4 gillningar

Precis som @Frusse älskade jag matematik och fysik på gymnasiet, speciellt praktisk problemlösning. Jag sökte därför till Teknisk Fysik och upplevde samma sak. Jag tyckte om de grundläggande matematikkurserna med intresset svalnade något när vi kom fram till de mer abstrakta och avancerade kurserna där det var svårare att se direkt tillämpning.

Då teknisk fysik kan leda till lite av varje hade vi en introduktionskurs där vi intervjuvade en aktiv teknisk fysiker och presenterade för resten av klassen. Den röda tråden i många av svaren var att det som de flesta uppskattade med utbildningen var en bred bas och förmågan att lära sig nya avancerade saker effektivt. Vilka kurser de läst var inte så viktigt eftersom de flesta var tvungna att sätta sig in i helt nya områden och specialiteter när de började jobba. De första åren i yrket var ofta fortsatt lärande.

Jag håller med on vad @savecake beskrev - många av de problem civilingenjörer anställs för att jobba med och lösa är stora och komplicerade, vilket gör att det krävs grupparbete och olika kompetenser. Det är därför vanligt med mycket möten och diskussioner. De jag känner som håller på med mycket mer eller mindre individuell problemlösning är ofta experter som har doktorerat.

4 gillningar

Det där är också en tanke som slagit mig, och som jag är öppen för när jag tänker efter. Jag har bara inte riktigt haft det uppe på min lista-men jag har fått det föreslagit för mig av min man.

Han jobbar själv med programmering, men är matematiker i grunden (vet inte riktigt om programmerare är samma sak som datateknik dock?), och frågade mig en gång “Jag tror det här hade varit något för dig, har du inte funderat på det?”

Han sa bla “Du håller ju på med en form av enklare programmering dagarna i ända, och för att du tycker det är roligt” (jag älskar privatekonomi, och håller ofta på med mina excelsidor där jag bygger sidor med olika scenarion och där jag kan få fram enklare ekonomiska prognoser genom att lära mig olika formler som jag bygger ihop).

Jag hade inte tänkt på det på så vis. För mig var programmering något som var mer för “datanördar” (jag är själv stolt nörd, så inget negativt i ordet) som växt upp med att bygga datorer i sina föräldrars källare, och som redan kan mycket innan de börjar studera det.

Jag har inte haft jättemycket intresse av datorer genom livet, utan det har mer varit något jag grottat ner mig i när jag tex behövt en ny dator. Litar inte fullt ut på att säljare förstår mina specifika behov och när jag vill ha något.

Då kan jag typ (nu överdriver jag lite) allt om olika skärmar och processorer. Sen går det nån vecka efter jag köpt datorn, så har all kunskap jag förvärvade om datorer bara försvunnit, puts väck.

Jag byggde ihop min egna server och nätverk härhemma, och lattjade mig fram till att få allt att funka-men idag är jag livrädd om något skulle sluta fungera för jag vill inte lägga alla de där frustrerande timmarna igen på att hitta felet.

När man börjar “lattja” så är man ju ovetande hur mycket tid det kommer att ta-och då går det an att bara köra på. Sen när man ser i backspegeln så tänker man “jädrars vad knepigt det var, tur jag inte visste det när jag köpte delarna”.

Men så tittar jag på min man-och han har ju noll koll på datorer (alltså hårdvaran). Han kör med sin många år gamla dator han köpte billigt på Elgiganten, hans mobil är en många år gammal 1000 kronors variant som inte har en fungerande kamera.

Jag kan mer “teknik” än vad han kan-men han jobbar med mycket avancerad programmering som han är självlärd inom (läste sig till-på egen hand-det mesta samtidigt som han gjorde sin doktorsavhandling i matematik. Det ingick alltså inte i hans kurser).

Man kanske inte behöver vara avancerad datanörd för att kunna jobba med det (se på min man!). Så visst har jag tänkt tanken. Men så har AI poppat upp de senaste åren och talat om att programmerare inte kommer behövas, så jag har dragit öronen lite åt mig vad gäller den biten.

Nu börjar jag undra om det inte är en bubbla och man haft lite för mycket övertro på vad AI kan åstadkomma. Det var dock en av funderingarna jag hade vad gällde tekniskt matematik. Där förstod jag att teknisk matematik var en tillgång om man ville jobba med AI.

AI kommer kunna åstadkomma mycket, men inte så mycket som man trott-så tror jag. Men jag vet fortfarande inte vad en teknisk matematiker gör inom AI. :person_shrugging:

Det där ska jag verkligen ta till mig. Jag tror man vill gå på allt för man är rädd för att riskera missa något viktigt. Men att jag ska lyssna på magkänslan och våga tro på mig själv om jag tror att det är något jag klarar på egen hand. Kan spara många timmar åt en-framför allt när jag har 3 timmars restid varje dag.

1 gillning

Både ja och nej. Det var 26 år sedan jag tog studenten. Men när jag bestämde mig för att börja plugga så saknade jag matematik 2 och engelska 6 (vi läste bara matematik 1 i gymnasiet, yrkesprogram), så det läste jag in på egen hand i våras samtidigt som jag jobbade mitt vanliga jobb. Det var ganska jobbigt, och jag kommer ihåg jag tänkte att “när jag börjar på Chalmers så kommer det åtminstone vara bara studier och inget jobb samtidigt”. Men det här är jobbigare-och samtidigt roligare. Så jag tentade av matematik 2 i april tror jag det var. Och för att klara av den så var jag tvungen att läsa om matematik 1 för en refresh. Jag hade verkligen glömt allt. Så när jag började Chalmers så hade jag väl matematik ganska färskt i minnet (bara ett glapp på några månader)-men det var från intensivstudier hemma.

Jag har förstått det nu efter att ha läst flera liknande kommentarer, och om sånt som fåtts tenta av flera gånger för att lyckas. Det är visst inte så ovanligt-och jag ska verkligen vara nöjd bara jag tar mig genom basåret. Jag ska boka möte med Chalmers studievägledare och se om jag kan få mer insikt i vad de andra utbildningarna innehåller innan jag målar in mig i ett hörn med de två jag “bestämt” mig för :slight_smile: Kanske högskoleingenjör har några valbara alternativ för mig. Det handlar väl om att jag egentligen inte vet så mycket om de inriktiningarna- men säger hen att “om du väljer den högskoleingenjörsutbildningen så är det MYCKET matematik”, då kan nog en lampa tändas hos mig :wink:

2 gillningar

Det här är något jag måste ta reda på mer hör jag. Jag är väl inte rädd för möten i sig. Jag vill bara inte fastna i en roll där jag inte alls får göra något som har med problemlösningen i sig att göra, den roligaste biten. Jag har bestämt mig för att boka möte med Chalmers egna studievägledare, så kanske jag kan få träffa andra som går utbildningarna jag funderar över-och framför allt de jag inte är så bekant med öht. Vi har inte fått så mycket information öht, och jag hoppas vi under utbildningens gång ska få bekanta oss lite med de olika inriktingar som finns. Men jag ska också prata mer med de som jag redan känner och pratat med, det känns som att det finns mer att gräva i för att förstå vad civilingenjör verkligen. Det kanske inte bara är att sitta och räkna på och lösa avancerade problem och utveckla och bygga prototyper (om jag ska försöka förenkla min bild av vad jag trodde det var). Jag tror nog jag måste ta hjälp och ens förstå vad det kan leda till för jobb, jag vet inte ens jobbtitlar för civilingenjörer. Min första tanke vara bara att välja en utbildning med ämnen som är stimulerande att lära sig.

2 gillningar

Tack snälla fina <3 Men ni gör det inte svårt för mig att vara öppen, att vara öppen har hjälpt mig bara ännu mer. Jag har fått så många god råd att ta till mig att jag blir alldeles rörd över gensvaret. Jag går mycket stärkt ifrån det här, och har många nya uppslag hur jag ska ta mig vidare. Jag går trots allt “bara” tekniskt basår och har ändra fram till april på mig att bestämma inriktning-det här var mycket nyttiga saker att få höra från alla. Och många av de goda råden kan säkert även göra nytta för många andra som också känner sig osäkra och nere. Nu känner jag mig allt annat än så nere som jag kände mig i fredags kväll, och jag har haft min bästa helg på länge. Jag har världens bästa stöttning i min man också, men ni vet säkert hur man tänker ibland “så säger han bara för att han älskar mig”. Det stödet är nog så viktigt-men ibland behöver man synvinklar från andra håll.

4 gillningar

Tack-själv tycker jag inte alltid de är så välskrivna. Jag önskar jag kunde vara mindre långrandig de flesta gånger :laughing:

Men det du säger var faktiskt min dröm när jag var ungdom. Jag ville bli journalist, jag var samhällsengagerad redan då. Jag kom faktiskt in på mediaprogrammet då, som var ett eftertraktat program på den tiden. Men jag vart så besviken när den knappt innehöll det jag trodde den skulle innehålla (journalisik och gräva djupt i frågor osv). Naivt av mig. Jag kom till ett program som handlade om att lära sig hantera en radiostudio och filmkameror, att lära sig jobba i ett tryckeri. Typ. Och datorer som jag då inte alls tyckte var kul. Och jag förstår ju att journalister måste kunna sånt, men då var min bild att man även skulle få ägna mycket tid till att få lära sig skriva osv. Så jag bytte efter en termin till ett annat program, och det blev ett panikbyte bara för att öht taget stå ut i gymnasiet.
Det är ett kreativt yrke, och jag hade nog trivts med det. Men som OBWN säger:

Det visste jag inte då, men idag med det jag vet om osäkra anställningar inom media och att frilansning är en vanlig anställningsform-det hade jag inte klarat av. Jag är en trygghetsjunkie som växte upp under knapra förhållanden med föräldrar som hade eget företag som gick i konkurs under 90-talskrisen. Det skulle jag aldrig vilja utsätta mig för. Det är väl lite av ett problem som också gjort att jag inte rört mig så mycket på arbetsmarknaden. När jag vet att jag gör ett bra jobb så känner jag mig trygg i det, och stannar kvar och är lojal-istället för att pröva mina vingar nån annanstans för att exempelvis få upp min lön. Man klamrar sig krampaktigt fast, och jag tänker ofta på det när jag läste en annan tråd i “rikatillsammans” där man diskuterade uppväxtförhållanden och vad som kan bromsa ens tänk att ta sig vidare. De som haft det lätt i livet har så lätt att säga “alla människor i Sverige har samma förutsättningar, alla kan utbilda sig bara de själva vill. Det är bara att ta sig i kragen”. Men det är inte så jäkla lätt. När man hamnar nånstans där man känner sig trygg så klamrar man sig fast av rädsla för det man växt upp i (ekonomisk fattigdom). Man vet vad man har, vad man kan-och bygger upp sitt liv kring det. Det är inte så lätt att ta det där stora klivet ut i det okända. För en del är det det, men det är inte normen.

You bet it is…
Jo, vi är några i samma sits som granskat schemat noggrant för att hitta rätt grupper för att minimera antalet dagar på skolan. Ibland är föreläsningarna nämligen utspridda, och för vissa grupper hamnar de väldigt samlat. Inför nästa läsperiod hittade en kursare en annan grupp som hon lockade över mig till. Det blir skola bara 4 dagar i veckan, och en dag hemma-guld :laughing:

Det är tufft, men roligt samtidigt :slight_smile: Det känns värt det om jag får jobba med det sedan-men inte om det hade inneburit att gå tillbaka till att vara spårvagnsförare efter 6 års studier. Då skulle det vara bortkastat även om det varit kul. Men jag ska titta på högskoleingenjörsutbildningarna också, ska boka tid med Chalmers studievägledare för att få mer insikt

1 gillning

Även om ändlösa möten brukar bli något av en meme i många brancher, tycker jag inte man ska säga att det alltid är fallet i alla brancher. Det är skillnad på roller (och företag!). Möten kan också se ut på många sätt; vissa kollegor kanske man tar ett snabbt samtal med över en kaffe, andra gånger är det stormöte med agenda som gäller. Men ja att sitta ner 8h i streck ostört och lösa mattekluringar skulle säkert många möteströtta se som sin drömdag.

Civilingenjör är en examen, men jag skulle inte kalla det en yrkestitel. Det i sig självt säger inte så mycket. Men de allra flesta kommer sitta och lösa problem, på ett eller annat sätt.

1 gillning

Det här :point_up_2: Det är mycket det som gjort att jag siktat in mig på civilingenjör framför de andra utbildningarna. Bredden. Just att jag kan välja något som är kul att studera, men ändå få ett jobb utan att jag på förhand behövt staka ut en viss yrkesbana.

Jag är inte rädd för själva mötena eller diskussionerna i sig. Det kan vara nog så givande i sig att diskutera fram problemlösningar tillsammans. Men när jag hört hur andra beskrivit sina arbetsdagar, och att de kommit ifrån själva problemlösningarna i sig, och det låter mer som om vissa blivit någon som hanterar logistiken (projektledare) kring problemlösningarna och inte får bita tag alls i de roliga delarna. Det är väl inte riktigt vad jag vill. Jag vill tex inte ha personalansvar. Jag har inget emot ansvar-bara inte personalansvar. Jag har tidigare haft en arbetsledande roll och då (jag var visserligen ung och oerfaren då, kanske har mer skinn på näsan idag) var jag en sån man kunde köra med. Jag hade svårt att sätta ner foten. Nu tror ju jag att det är skillnad på den yrkesrollen jag hade då, och om man skulle leda teamarbete som civilingenjör-men jag känner mig inte bekväm med att jag ex skulle ha chefsroller. Jag är nog hellre “en i gänget som jobbar tillsammans” än den som ska försöka styra upp och försöka ha pli på alla.

Just det här tycker jag låter intressant, och här förstår jag att det ibland krävs “ändlösa möten” och grupparbeten för att få ihop alla kompetenser. Och det tycker jag låter kul, det är ju problemlösning tillsammans. Jag gillar bara inte delen att vissa får vara spindeln i nätet, och får aldrig hoppa in och ansvara för en av kompetenserna. Det är iaf så det låter på en del.

Hahaha-det är precis det jag läst mellan raderna när jag hört vissa prata. Samtidigt som de verkar älska sina jobb. Men tycker ofta det låter som om de saknar vissa delar av det arbetslivet de hade innan de “klättrade”. Men så är det väl med mycket i livet, allt förflutet hamnar väl så småningom lite av i ett rosa skimmer. Det gäller väl att försöka hitta ett jobb där den här balansen finns där man kan få gott och blandat. Det måste finnas? Men merpart problemlösning-det är ju vad jag ser fram emot.