Jag började mitt sparande för ca 1 år sedan nu, jag är 30+ och månadssparar 2.000kr/mån.
Jag har en sparhorisont på 30 år dvs långsiktigt sparande och jag är villig att ta risk. Jag valde 4 st aktivt förvaltade fonder för att kunna ”glömma bort dem” eftersom de är just aktivt förvaltade, någon annan sköter det åt mig. De fonder jag valde:
SHB Global Tema
SHB Tillväxtmarknad Tema
SHB Hållbar Energi
SHB Nordiska småbolag
Fick till mig av en bekant att det är just aktivt förvaltade fonder som kräver mer engagemang av mig eftersom om något händer inom området jag investerat i så måste jag in och ändra, vill jag ha ett sparande som jag kan ”glömma bort” så är det indexfonder som gäller.
Vad stämmer? Jag funderar på att byta ut Global Tema mot SHB global indexnära och Tillväxtmarknad Tema mot Länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära. Sedan kanske jag kompletterar med SHB småbolag global index.
Jag behåller hållbar energi & nordiska småbolag som ”krydda” tänkte jag. Vad är era synpunkter på mitt sparande?
Jag vill bara ha ett sparande som kan ticka på utan att jag behöver in och peta i det och som gör att jag slipper denna oron jag känner att jg gjort något galet.
Jag vill mer än gärna ha era synpunkter och jag vill ha hjälp att gå i rätt riktning, särskilt med tanke på att jag ganska snart får ett större kapital på ett par hundra tusen som jag ska investera i detta sparande, därför vill jag att det ska bli så bra som det kan bli.
Jag tycker dina förslag på ändringar verkar rimliga. Du kan även fundera på om en fondrobot hade passat dig.
Jag hade nog valt SPP Global eller Länsförsäkringar Global Indexnära istället för SHB-fonden av prisskäl.
Väljer du SPP Global kan du strunta i en separat tillväxtmarknadfond.
5-10% TIllväxtmarknad
5-10% Globala småbolag
Max 5% per “kryddfond”. Jag tror dock du med gott samvete kan plocka bort kryddorna. Jag har själv kryddor, men det är inget jag rekommenderar. Det är dessutom något som kräver att man håller lite koll tycker jag.
Resterande i globalfonden.
Angående fördelning finns det massor att läsa här:
Välkommen till forumet
Det är förstås bäst att börja här, men det tror jag du redan läst. Där kan du läsa med om fondrobotar också:
Eftersom du får ett större kapital är följande artikel läsvärd:
Du skall tänka exakt tvärtom när det gäller att glömma bort fonder för att någon annan aktivt sköter det åt dig.
Du kan med fördel lyssna på vad din bekant föreslår, när det gäller vilken typ av fonder man kan “glömma bort”.
Jag skulle aldrig krydda en “glömma bort portfölj”
För en tid sen så skaffade jag Opti när dem var relativt nya, för att just slippa peta i det här med sparande även om privatekonomi är ett ämne jag finner intressant osv.
Upplevde dock att jag inte fick det jag betalade för av Opti så jag ville ”stå på egna ben”. Har också trott att i en del aktiva fonder så ”får man vad man betalar för” men också att man ändå kunde glömma bort sparandet och kolla till det max 1 ggn/år.
På 1 år nu så ligger jag la +19% på de fonderna jag har så jag har lite tvivel inom mig som säger ”varför byta nu när fonderna ändå levererar?”
Så mitt upplägg jag funderar på att ändå skaffa är:
SHB Global Tema —> SHB global index criteria
SHB Tillväxtmarknad tema —> Länsförsäkringar global tillväxtmarknad
SHB småbolag global tillkommer
SHB Hållbar energi behålls
SHB nordiska småbolag behålls
De tre översta fonderna är ju indexfonder så förutsätter att jag kan ”glömma bort dem”? Hur länge?
Spontan fråga: saknar jag någon exponering så direkt?