Inte basinkomsten eller grundskyddet iaf, jag inbillar mig “riktiga” pensionen i alt 2 betalas även till utlandet.
Står också att nivån kan reduceras av kort bosättningstid, en eftergift för SD och de nya nya moderaterna kan man förmoda.
Inte basinkomsten eller grundskyddet iaf, jag inbillar mig “riktiga” pensionen i alt 2 betalas även till utlandet.
Står också att nivån kan reduceras av kort bosättningstid, en eftergift för SD och de nya nya moderaterna kan man förmoda.
Hur skulle låneviljan utvecklas för folk nära pensionen som idag kan förvänta sig 60% av slutlön, på en lön av säg 75k, vs om de får 15k?
Skulle gissa att utomlands boende föreslås få enligt nuvarande system. Utomlands boende får inte längre garanti pension redan nu.
Men de som bor halvårsvis har ju valet att skriva tillbaka sig om det skulle bli högre i deras fall.
Hallå !
Försök se rapporten för vad den är, och inte är.
Den är ett diskussionunderlag utifrån det faktum att politiken har pillat i den del av pensionerna som ligger utanför pensionssystemet, och därmed minskat livsinkomstprincipen.
Däremot har en part betalat in långt mycket mer i skatt.
Värt att tänka på när det gäller Alternativ 1 är att liknande system redan existerar idag i t.ex. Nederländerna. Som ensamstående får man 1 000 euro / månad i statlig pension som max (2% per år som man bott och betalt för hälsoförsäkring i Nederländerna, oberoende av den lön man haft). Utöver detta har man nästintill obligatorisk motsvarande tjänstepension via kollektivavtal där avsättningen beror på lönen (ofta är dessa ganska lika våra traditionella försäkringar). Vill man få ut mer än dessa ger får man spara själv eller köpa speciella pensionsprodukter.
Ja, det är därför som vi har en solidarisk skattepolitik.
Så upplägget bör vara att man arbetar i något annat land och tjänar ihop sin pension och besparingar, flyttar till Sverige som 66-åring och lyfter 15.000kr skattefritt? Check på den!
Halvvägs rätt. Det står nåt om reducering om man är nyinflyttad.
Bättre “jobba svart hela livet. Ta ut pension så tidigt som möjligt. Fortsätt jobba svart”
“År 2020 hade drygt 3 av 10 pensionärer någon skattefinansierad pensionsförmån. Nu är denna andel 7 av 10 pensionärer.”
Det sluttar rätt brant det lutande planet. Kan detta vänta till 10-20 år till?
Skaffa en bra utbildning först i Sverige, flytta, tjäna ihop pengarna och flytta lagom tid innan 66-års dagen. Borde underlätta fire-kalkylen för en del med justeringen att man får tjäna ihop sina sparpengar i något annat lämpligt land. ![]()
Det kan låta mycket men det är inkomstpensionstillägg som träffar väldigt brett med enbart en liten slant till de flesta.
Ja, så funkar redan garantipensionen. Proratas ner om man inte varit i Sverige i 40 år mellan 16 år och riktåldern för pension (tidigare 65).
För att du ska få full garantipension krävs att du har bott 40 år i Sverige från och med det att du fyllde 16 år fram till och med året innan det år då du har rätt till garantipension. Har du bott i Sverige kortare tid minskar garantipensionen med 1/40-del för varje år. Har du till exempel bott 27 år i Sverige får du alltså garantipension med 27/40-delar.
Måste komma ihåg kolla med föräldrar + svärföräldrar, jag har lika svårt tänka mig de sökt bostadstillägg som jag har svårt tänka mig de inte kvalificerar om 70% lyckats få det.
Inkomstpensionstillägg är det nya som träffar så pass brett som har gjort att 70% istället för 20-30% har en “pensionförmån”. Bostadstillägg och garantipension som har mycket större relativ påverkan träffar långt mycket färre i jämförelse.
Det sämsta med bidrag är att man ska ha vett söka dem.
Man får full Garantipension om man har uppehållstillstånd pga assylskäl även om man bara bott här en dag. Har man andra skäl gäller det du säger.
Men det spelar ingen roll. Då får man försörjningsstöd av kommunen. Garantipension är egentligen bara ett socialbidrag betalat av staten isf kommunen.
Jag menade bara att pro-rata av pensioner inte skulle vara något nytt fenomen utan används redan. Inte så konstigt alltså att det är en del av förslaget.
Sen tror jag att förslaget från Pensionsmyndigheten mer är att få politikerna att sluta pilla i systmet hela tiden.
Problemet med nuvarande system är att det nu blivit så pass många som ändå närmar sig garantinivåerna att det sk ”respektavståndet” försvinner. Finns nog ingen bättre lösning än att helt enkelt ge folk typ existensminimum utan en massa administration etc (förutom att folk måste visa sig och intyga att de lever en gång i kvartalet), och låta folk sköta överskjutande delen själva. Men då ska även skatterna på arbete ner så att man har större möjlighet till detta.
Det där begränsas nog av avtalet mellan din arbetsgivare och ditt fackförbund. I mitt kollektivavtal får vi placera 100% av tjänstepensionen.