Belåning av Allvädersportfölj hos Avanza och Nordnet

Hos Nordnet är det formeln som avgör vilken ränta du hamnar på, annars skulle den ju inte ha någon betydelse :thinking:

Där håller jag inte med :smile:

Tänk dig belåningsgraden på en bostad.

Lånebelopp / Bostadens värde = Belåningsgrad

Man räknar ju inte Lånebelopp / Bostadens värde + lånebelopp

1 gillning

Belåningsgrad 90% = 10x hävstång.

1 gillning

Jag mejlade både Avanza och Nordnet tidigare i veckan för att få deras exakta svar på ett antal specifika frågor. Kommer det ett svar på mina frågor, då delar jag såklart det här med er. Då vet vi exakt hur mycket man lånat för att få 1.25x hävstång och exakt hur mycket man kan låna inom deras olika gränsvärden givet 1M SEK och specifika fonder.

4 gillningar

Du har helt rätt där, jag tänkte helt fel kring mitt exempel med belåning av bostad.

Faktum kvarstår dock, Nordnet använder sitt egna sätt att beräkna belåningsgrad för att fondernas belåningsgrad ska ha betydelse på vad din belåningsgrad blir.

Med min excel ser du snabbt vilken belåningsgrad du hamnar på hos Nordnet för att uppnå en viss hävstång och ser samtidigt hur mycket du maximalt kan låna för att hamna på 40% respektive 60% belåningsgrad :wink:

Max att låna med 1 000 000 kr
40% Belåning 60% Belåning
FGB 90% 562 500 kr 1 173 913 kr
FGB 85% 515 152 kr 1 040 816 kr
FGB 80% 470 588 kr 923 077 kr

Dock behöver man veta vad sina valda fonder har för belåningsgrad med den ökade belåningsgraden inräknad så att det blir rätt där :slightly_smiling_face:

Jag börjar nu få känslan att nordnet räknar olika beroende på om man är inom ränterabatten eller utanför den.

Om man är utanför ränterabatten så verkar de räkna som @Zino räknade:
Kredit / (eget kapital + kredit) = belåningsgrad

Exempel: 900 000 kr kredit / (100 000 kr eget kapital + 900 000 kr kredit) = 90% belåningsgrad
1 000 000 kr totalt kapital / 100 000 kr eget kapital = 10x hävstång

Det stämmer överens med exemplet i deras egna annons.

Även Avanza räknar så i ett av sina exempel

Men om man är inom ränterabatten så verkar nordnet räkna som @1havde kommit fram till:
inte totala kapitalet, utan totala belåningsvärdet (vilket inkluderar kreditens egna belåningsvärde).

Så om jag har 100 000 kr eget kapital, lånar 40 000 kr, och har ett genomsnittligt belåningsvärde på 80%:
40 000 kr / (140 000 kr * 0.8) = 35.7%

Dessutom måste vi ta en annan sak i beaktande: hålla varje del av portföljen under 20%
för att få 1.09%

Nordnet_villkor

1 gillning

Så måste det vara! Jag har nog bara utgått från att man ska vara inom ränterabatten, det är ju det enda vettiga för att få en rimlig ränta.

Precis, när det gäller aktier och ETF’er, det är därför jag har delat upp guldinnehavet på två st ETF’er

Jag kan förstås ha fel, men jag tycker att det vore extremt ologiskt om Nordnet skulle räkna ut belåningsgraden på olika sätt baserat på om man har ränterabatt eller ej. Har vi några uppgifter som stödjer det, förutom mailet @1havde fick? Har någon av er Nordnet och kan gå in och dela med er av era gränser för olika räntenivåer (ni behöver inte ange exakta summor, procent går bra)?

Jag är 100% säker på att Avanza inte räknar på detta sätt iallafall, för det ser jag på min egen kreditmätare. Isåfall skulle Nordnet vara unikt.

Jag har som sagt Nordnet och använder kredit, vad ska jag titta på?

Skulle du kunna dela med dig av:

• Din portföljs totala värde
  • Summan av dina aktier/fonder som uppfyller kravet för ränterabatt (dvs minst 70% belåningsgrad)
  • Hur mycket kredit du använder
  • Gränsen för olika räntenivåer på din kreditmätare

Som sagt, du behöver inte ange absoluta tal, det räcker med procent där du sätter portföljens totala värde som 100% :slight_smile:

Jag håller med om att det skulle vara lite konstigt, men denna raden i villkoren stödjer väl det?

Förhoppningsvis kan @1havde ge oss konkret svar från hans konto :slight_smile:

Så ser det ut för mig :slightly_smiling_face:

87,1% är mina fonders genomsnittliga belåningsgrad.
35,4% är min belåningsgrad enligt formeln vi pratat om tidigare.

Nettokredit / portföljens totala värde = 30,85%
Nettokredit / eget kapital = 44,6%
Jag använder maximal kredit för vad jag har begärt så jag kan inte se gränserna för räntenivåerna eftersom att de är begränsade av min kreditlimit. Jag har dock noterat att siffrorna som står där inte stämmer, de är för låga jämför med siffrorna jag får fram i min excelfil, har tänkt påtala detta för Nordnet men inte orkat :smile:

3 gillningar

Tack! Jag skulle dock verkligen behöva veta siffrorna nere till vänster, dvs hur mycket du max kan låna till 1,08%, annars kan vi inte reda ut detta. Är det dessa siffror som inte stämmer? :confused:

Siffrorna nere till vänster är begränsade av min kreditlimit så de visar inte högre än vad jag har i kreditlimit (vad jag har begärt att få låna). Hade jag haft högre kreditlimit så hade jag sett högre siffor där men de hade ändå varit för låga :sweat_smile:

När jag började använda belåning så trappade jag upp belåningen sakta varje månad.
Jag kommer ihåg att beloppen som stod där var väldigt låga i början och ökade i takt med att jag lånade mer.
Det är det jag anser att Nordnet har gjort fel, beloppen ska inte påverkas av hur mycket jag har lånat just nu utan vad som maximalt kan lånas, det problemet har jag gått runt i min excel och som jag även visade exempelsiffror på lite högre upp :slightly_smiling_face:

Så typiskt, då kan vi inte reda ut det just nu :confused:

Avanza gör samma “fel”. Problemet är ju att Nordnet inte kan veta vad du väljer att köpa för din kredit. Om du enbart köper fonder med 0% belåningsgrad så kommer inte din kredit att öka. Därför måste de ange det “låga” beloppet du sett.

Det låter faktiskt väldigt rimligt, jag räknar ju på vad siffrorna blir om jag bibehåller fondernas genomsnittliga belåningsgrad.

Jag mailade faktiskt Nordnet igår om att höja min kreditlimit, förhoppningsvis går det igenom.
Då kan jag belåna upp mig till typ 40,5% belåningsgrad (enligt min formel) och kolla så att min ränta ökar till nästa nivå :smiley:

1 gillning

Hoppas ni alla har noterat den extra variabeln som Nordnet har kastat in i smeten dessutom? Om man har flera instrument kan de få högre faktiskt belåningsgrad än vad som står listat för respektive instrument. Nordnet skriver ut det som ”Ökad belåningsgrad”.

Exakt! Det syns på bilden jag visade där fonderna har en Ökad belåningsgrad och det är också den som gäller.

Det gäller att vara lite klurig när man sätter ihop en portfölj som man vill belåna till låg ränta :wink:

Det gäller verkligen att hitta rätt instrument och dessutom se till att de alla alltid håller sig under 20% för att behålla eventuell ökad belåningsgrad på 90%.