Tack för ett bra forum och kloka idéer även om jag inte tagit till mig att ha mitt sparande i indexfonder. Jag har under många år haft både ISK och KF. Min tanke med KF var att lägga mina utländska aktier där. För att Avanza ska sköta återkravet av källskatt och jag ska få tillbaka hela beloppet utan att riskera att gå miste om avräkning av källskatten (dvs att den blir större än den skatt jag betalar på ISK och därmed brinner inne).
Jag använder belåning i båda kontotyperna (brukar ligga under 10 %, men ökar vid större nedgångar). När jag började investera funderade jag inte så mycket på upplägget, men nu när avdragsrätten på räntor i KF halveras 2025 och försvinner helt 2026 känns det som att kalkylen förändras.
Om man räknar på dagens schablonskatt på ISK (3,62 % för 2025, med 300 000 kr fribelopp) och förutsätter en källskatt på 15% så kan man ha ungefär 1 miljon i enbart utländska aktier med en direktavkastning på 5,1 % innan källskatten blir större än ISK-skatten och det uppstår en skattemässig nackdel. Även om ISK-skatten sänks med 25 % så hamnar brytpunkten vid ungefär 3,8 % direktavkastning (fortfarande med antagen källskatt 15 %).
Vill tydliggöra att frågan bara handlar om det skattemässiga inte fördelar/nackdelar om förmånstagare eller vem man ska spara till.
En annan aspekt är också att på ISK gör Skatteverket avräkningen redan nästkommande år i deklarationen. Medan man på KF får man i regel tillbaka allt, men det kan dröja 2–3 år innan återbetalningen syns (även om det går snabbare nu än förr).
Tacksam för hjälp var man har gjort en tankevurpa då jag inte ser någon speciell uppsida med KF med mitt upplägg med belåning. Så frågan till er är varför ska man inte ha allt i en ISK istället med ovan givna förutsättningar. Det ska tilläggas att min egen fördelning är ca 60 utländsk innehav och 40 % svensk.
Kan du redogöra för hur du kommit fram till dina siffror. Jag ser inte vid snabb läsning hur jag kan få dessa siffror utan det känns som att du använt fel schablonskatt på din KF?
Frågan om man har belåning. 2025 får man bara dra av hälften och 2026 försvinner det helt. Man får tillbaka källskatten på en ISK också det löser Skatteverket.
Fortfarande inte med på vad du menar. På både ISK och KF betalar du en likadan skatt på schablonintäkt. På KF får du automatiskt tillbaka utländska källskatten, vilket du inte får på ISK. Sålunda, oavsett vad direktavkastningen är, så är det fördelaktigt med KF ur det perspektivet.
Fast det är väl nåt edge-case när det inte sker fullt ut vad jag förstått, och jag antar funderingen handlar om det fallet (har inte koll själv på vad det fallet är, men just skatt på utdelning på utländska aktier är väl det vanligaste argumentet som används för KF vs ISK)
Absolut finns det fall när det inte sker fullt ut och då är KF det bästa. Finns andra fördelar också beroende på vem som man kan skriva KF på m.m.
Då jag har belåning i min KF och avdraget kommer halveras och sedan försvinna så ser jag inte längre uppsidan att ha en KF. Dock vill man inte göra något dumt om man har tänkt eller räknat fel. Sen finns det ju även en transaktionskostnad om man skulle flytta allt till en ISK men det blir då nästa räknesnurra.
Som du ser att det står på Skatteverkets hemsida har du inte rätt till att få tillbaka mer än vad det utländska skatteverket är rätt att ta ut enligt dubbelbeskattningsavtal, oftast 15 %.
Många länder tar numera ut mer än 15 %, och min tolkning är då att du måste justera den automatiska avräkningen på ISKt manuellt då du förmodligen annars får tillbaka mer av Skatteverket än du har rätt till. (Och kräva tillbaka resten från utländska skatteverk själv.)
Skulle därför rekommendera att inte ha andra nordiska eller vissa europeiska aktier i ISK.
Då jag inte vill klaga på avskaffandet utan har en specifik situation jag skulle vilja dryfta. Sen kan det finnas en viss svårighet att få svar i en tråd som startade för länge sedan även om det har dykt in inlägg på sistone.
Som sagt jag hade en specifik fråga där svaret inte fanns i tråden. Sen inte det som ett problem att öppna en ny frågeställning om det istället för att börja i en tråd som öppnades dec 2024 även om det var du som startade tråden. Har du däremot ett inspel i frågeställningen så tar det tacksamt emot det.