Beslutade åldersgränser för pension

jag är 30 och har börjat spara till pension, jag rekommenderar alla mina vänner att göra samma sak. jag tror knappt vi kommer få en pension. det är eget kapital som gäller. sen får man bli positivt överraskad om det finns pension om 30+ år.

2 gillningar

Den statliga utredningen inom det hela kom fram att det var lämpligt att ändra i äldre tjänstepensionsavtal men viss övergångsregel men tror inte vi pratar om 10 år.

Ps, de ville ändra lägsta åldern till 62.

Enligt utredningens mening bör ingrepp i äldre försäkringsavtal därför vara motiverade trots att det förändrar förutsättningarna för enskilda med beaktande av statens intresse av att modernisera lagstiftningen. Försäkringsbolagen och arbetsmarknadens parter bör få god tid på sig att förbereda sig. Utredningen föreslår därför att lägsta uttagsålder för tjänstepension höjs till 62 år för förnyade försäkringsavtal och att förslaget träder i kraft den 1 januari 2017. Det innebär att försäkringsavtal som har ingåtts före ikraft- trädandet och inte förnyats därefter tillämpar äldre bestämmelser.
Det är arbetsmarknadens parter som ansvarar för innehållet i försäkringsavtalen. Utredningens förhoppning är att försäkrings- avtalen anpassas inom den angivna tiden.
Utredningen anser det dock inte rimligt att äldre avtal grundas på äldre lagstiftning under någon längre tid. För att finns en godtagbar lösning krävs det dock ytterligare analys mellan å ena sidan intresset att förändra förutsättningarna för avtal och å andra sidan statens intresse att modernisera skattelagstiftningen. En lösning skulle kunna vara att låta äldre kollektivavtalsbundna
försäkringsavtal få fortsätta att gälla under ytterligare övergångstid. Därefter skulle nya reglerna gälla även äldre avtal. Om detta skulle kunna leda till stötande resultat för t.ex. enskilda som står i beredskap att ta ut sin pensionsförsäkring och som genom ett sådant förslaget kan gå miste om inkomstutfyllnad bör behov av undantag övervägas. Det har dock inte varit möjligt att med säkerhet fastställa hur sådana alternativ övergångsregler skulle utformas inom ramen för den tid som stått till utredningens förfogande.

Jag tror inte att problemet är om pengarna finns utan snarare när man får ta ut dem. Precis som i detta fallet. Såklart kan ”när” stöka till det rejält för vad folk planerat under lång tid.

Själv ser jag till att ha privata pengar som kan täcka eventuellt försenad pension.

3 gillningar

Om man ändrar för privatanställda, pratar vi då altså ITP 1,2 ITPK ? Kan det också gälla det man löneväxlar? Då kanske man måste trappa ner den biten ?

Förslaget för 10 år sedan skulle gälla även delarna som man löneväxlar. Det skulle enbart inte gälla IPS konton.

Men skulle tro att det kommer en ny utredning om detta blir aktuellt igen.

Varför i hela fridens namn ändrar facket till något annat än den lägsta möjliga ålder som är laglig? Jättekonstigt att de inte håller medlemmarnas valmöjlighet öppet. Är det arbetsköparna som inte hunnit hantera pensionsvågen? (Den pensionsvåg inom offentliga sektorn som det har pratats om hela mitt liv)

Jag undrar vad pensionsåldern kan tänkas vara om 25 år? 80?

Hur många har behov av att ta ut tjänstepension vid 55 års ålder? Detta är väl ändå ingen stor grej?

Jag måste hålla med @Pellepennan. I Sverige brukar vi tänka på ”alla” när vi ändrar på regler och lagar. De som planerat ta ut tidigt hamnar ju i klistret nu.

När de gör så stora förändringar som i detta fallet, utagsålder +5 år och dubblad minsta uttagstid, så borde det först ”drabba” längre i framtiden - säg om 5-10 år - så att de som behöver kan planera om sina liv. Det tycker jag hade varit rimligt.

Vi förväntas som individer planera på lång sikt för vår pension. Man kan tycka att även regeländringar borde planeras på längre sikt, även om det ”bara” drabbar en mindre andel.

3 gillningar

Det enkla vore ju om tjänstepensionskontona (fonddelarna) kunde hanteras som vilken KF eller ISK som helst med fria uttag och skatt dras direkt vid uttag, då kunde man ju planera optimalt.

2 gillningar

När jag för många år sedan jobbade med privatpersoner i bank, insåg jag att det finns gott om “ekonomiska idioter” som lever i nuet.

Antalet “drabbade” som tjänar på att ta ut tjänstepension från 55 år, måste vara försvinnandet litet jämfört med den mängd som behöver skyddas från att bränna sin tjänstepension i förtid.

10 gillningar

I så fall är ju tjänstepension helt irrelevant. Då kan man ju lika gärna höja lönen med motsvarande belopp som avsättningen till tjänstepensionen.

1 gillning

Äh, det tar ju lyxfällan hand om ju! :slight_smile:

1 gillning

Måste erkänna att jag inte läste tjp-avtalet särskilt noggrant, men nog trodde jag att det avtalet skulle gälla för alltid. Är det bara en referens däri som pekar på 58 kapitel, stycke 10 i inkomstlagstiftningen? Borde kanske undersöka…

Eget AB - tjp genom Avanza

Uppdatering: Ringde Avanzas kundtjänst eftersom jag inte hittade rätt på tjänstepensionsavtalet. Där blev jag informerad om att 55-årsgränsen som står däri inte kan ändras.

2 gillningar

Själv har jag redan lämnat arbetandet, att då få nya förutsättningar som ligger typ 10 år framåt gör mig alltmer övertygad att inte bidra nåt mer.

Att jag ska klumpas ihop med folk som aldrig bidragit till pension eller börjat jobba vid 30-35 års ålder när man sätter min uttagstid är sinnessjukt dåligt.

2 gillningar

Helt flexibelt uttag hade på ett sätt varit det bästa. Dvs. du kan börja ta ut pensionen när du vill, men gör du det väldigt tidigt blir det också väldigt lite pengar.

MEN, som Nestor är inne på ovan går inte det för då skulle de sk. “ekonomiska idioterna” klaga på att de får så låg pension (även om de varit pensionärer sen 40årsdagen) :person_facepalming:

Finns prognoser för det. I dagsläget pekar det på kring 69 år. Men det beror på medellivslängden.

1 gillning

Anledningen till att alla pensionsåldrar höjs är egentligen ganska enkel. Vi lever allt längre, därav är allt större andel av befolkningen pensionärer. För att pensionerna ska räcka måste vi jobba längre.

1 gillning

Naturligtvis gäller det även för tjänstepensionen. Om man väljer att sluta jobba vid 55 så bidrar man inte till pensionsinbetalningarna längre.

1 gillning

:joy::+1: Sant, men man löser väl inte det med överförmynderi, genom att förhindra möjligheter för alla icke-idioter och bara ändra regler hux flux.

Vad blir nästa steg i så fall, utifall en del idioter ändå inte klarar av att hantera sina pensioner? Sätta kontroll på hur mycket pensionärer får göra av med i månaden så de inte bränner sina pengar? :slight_smile:

Snarare borde man förenkla hela systemet så att det faktiskt går att förstå. För många pusselbitar som lyder under olika (och föränderliga) regler så folk ger upp att ens försöka förstå det. Jag har många väldigt välutbildade kompisar och kollegor som bara har gett upp. “Det blir vad det blir” och “Jag orkar inte med det” är vanliga kommentarer.

Alternativt får man införa ett kunskapstest vid 50 års åldern. “Pensions körkort” :slight_smile:

7 gillningar