Beslutade åldersgränser för pension

Nej de är en efterhandskonstruktion, har inget med det att göra egentligen.

1 gillning

Vad är en efterhandskonstruktion?

Om befolkningen som ska ha pension ökar med en viss % på kort tid där många inte jobbar in någon pension under de flesta åren, och många som förr började jobba vid 14 - 18 år ålder nu börjar vid 20-30 års ålder tillsammans med faktumet att klåfingriga politiker lovar runt och håller tunt när man nallar på pensionskapitalet.

Tiden när man börjar jobba påverkar mer än åldern.
Hade de bara varit åldern hade de lätt kunnat öka pensionsinbetalningen från 20 år så skulle de lösas på ett kick MEN nu är de inte där skon klämmer som sagt.
Då är de lätt att som politiker hitta på nåt som inte är sant = efterhandskonstruktion och så pekar man på åldern som enda anledning.

Tänk dig passkaoset, de är inte alls skapat av inkompetent urusel ledning inom staten utan = efterhandskonstruktion att den enskilde inte sökte pass i tid.
m.m m.m

1 gillning

Hänger inte riktigt med. Att vi börjar jobba senare gör väl snarare att vi borde jobba ännu längre än tvärtom?

1 gillning

Menar du att man ska börja sätta in till tjänstepension från 20 år? Det är väl en bra ide, men det löser ju inte problemet att både du och din arbetsgivare slutar betala in pengar till den allmänna pensionen om du väljer att gå i pension när du är 55 år.

1 gillning

Helt rätt, fast de står ingenstans de står att vi måste jobba längre för att vi blir äldre…

Ja man bör betala in mer till pension antingen allmänna eller tjänste redan från 20 år eftersom kurvan växer mest av tids aspekten

ps:
(Jag gick inte i pension, jag slutade jobba)

Nä, det är sant. Fast du utgår hela tiden från individen i ditt resonemang. På gruppnivå i samhället blir vi allt äldre, pensionärerna blir fler och fler. För att kunna upprätthålla nivån på pensionen behöver alltså mer pengar in i systemet. Därför är en ganska given lösning att man jobbar längre.

1 gillning

Nä jag resonerade inte jag besvarade din fråga med fakta.

På gruppnivå har vi blivit fler i antal och på gruppnivå har fler börjat jobba senare och på gruppnivå är de färre % som betalar in till pension (färre barn).

Om jag fattat rätt så beslutar man för tre år i taget? Då gäller detta förutom årskull 1963 även 1964 och 1965. Är detta korrekt?

Jag förstår inte varför staten skall vara inblandade i pensioner överhuvudtaget. Hela systemet borde fasas ut.

Det här resonemanget går ju åt olika håll. Känns inte längre som att vi ens diskuterar samma sak.

Vad vill du ersätta det med?

Att jag svarade jag på dina frågor?
Normalt de man gör i ett forum
Men de är ingen rocket science, en snabb googling så ser du samma sak.

Låter väl ganska vettigt men djävulen sitter i detaljerna.

Vilken fråga har du svarat på? Jag anser inte att du har svarat på någon fråga jag ställt. Bara fört en massa kringresomemang som jag inte förstår hur det hänger ihop. Vi pratar mest förbi varandra och det är nog bäst vi avslutar denna diskussion nu.

Vi kan väl spara själva till vår pension, vad har staten med detta att göra?

Vissa kan det, andra kan det inte. De som “slarvar bort pengarna för sin pension”, om man får sköta detta helt själv, hur ska man hantera dessa sen? Socialbidrag?

Jag är nog så icke-sosse man kan bli, men inte ens jag tror att folk är mogna att ta hand om varken sin pension eller särskilt mycket annat heller för den delen.

Vi pratar om en befolkning som i hög utsträckning består av folk som tar sms-lån för att kunna åka till GeKås och handla skräp, hur ska de kunna tänka 30-40 år framåt i tiden?

I en del länder får fattiga bo under en bro, det tycker t o m jag är dåligt, kapitalistsvin som jag är.

7 gillningar

Kan hålla med dig, men frågan är hur Sverige tar sig ur det?

Jag tror grundproblemet är “samhället tar hand om mig” konceptet som grundlades på 60- och 70-talet.

Jag har bott i länder med betydligt enklare människor med långt mycket lägre (eller ingen) utbildning än vad så gott som alla i Sverige får. Många där klarar att tänka långsiktigt och förstår att de måste lösa problemet med försörjning i ålderdomen - sparande i olika former, äga ett boende som är billigt i drift, hoppas att barnen stöttar genom att föräldrarna sett till att de fått en utbildning med bättre löner, osv. Om många människor där klarar det, så borde väl vi klara det också, tänker jag.

Lösningen är nog inte att ta över ännu mer ansvar från folk, för då blir det bara mer ansvarslöst. Snarare tvärt om, att överföra mer ansvar på individen. Problemet blir såklart att hantera övergången - och det är lite där jag tror vi är med pensionerna.

Individens ansvar har ju ökat markant sedan pensionssystemet förändrades på 90 talet. Problemet är att en del inte insett det det, och att systemet är så pass komplext att det är svårt att förstå det faktiskt.

3 gillningar