Men då blir du misstänkliggjord när de frågar om din identitet också. Vadå tror det inte på mig att jag är jag?
De tror inte att du kommer med knarkpengar. De vill säkerställa att det inte är tex knarkpengar och frågar därför var pengarna kom ifrån.
Ett enkelt svar, det kommer från en annan svensk bank och mitt konto xxxx där. Så, klart.
Eller som när vi flyttat hem pengar utomlands
Ifrån, dessutom utanför EU. Pengarna går in på kontot. Skatteverket får en signal om utlandsbetalningarna överstiger ett visst belopp. Skatteverket kan sedan fråga mig och jag ska vissa upp att pengarna är skattade utomlands. Så, klart! (Och så har det varit länge i Sverige)
Inte svårt. Inte farligt. Bara en kontroll så inte kriminella ligor kan utnyttja den monetära infrastrukturen alldeles för enkelt.
Föreslår du byter bank för du verkar väldigt utsatt.
En enda gång har banken ställt specifika frågor och det var när vi skulle koppla på utlandsöverföring och hade haft många stora transaktioner - vi pratar miljoner pga bostadsköp och omstöpning av ekonomin med 4 hinkars principen. Hade varit väldigt konstigt om de inte undrade.
I övrigt att man fyller i kundkännedom formulären med det är ju väldigt generellt och tar knappt en minut. Förr behövdes inte detta, när man gick in på banken och pratade med sin ”bankman”. Sedan den digitala revolutionen flyttade allt online så tycker jag inte det är konstigt att de behöver ställa några frågor.
Gången är så här
Ja systemet flaggar misstänka transaktioner
Det är då de frågar en om transaktionen och pengarnas ursprung. Vettigt svar från dig så stoppar det där, om inte så
Anmäls det till Finanspolisen.
Jag ser det som ett pris för att jag kan sitta hemma i soffan och flytta pengar mellan olika konton i och utanför Sverige. Något som var jäkligt knepigt, dyrt och tidskrävande förr.
Motprestationen är att jag kan visa att jag inte är kriminell. Helt rimligt i min värld.
Själv har jag fått frågan flera gånger, varav en gång frös de mina tillgångar av misstag.
Nej, det konstiga är att de förutsätter att deras kunder är kriminella.
Nej, detta är inget som är nödvändigt för att bankvärlden blivit mer digital.
Själv tycker jag det är självklart att bevisbördan ligger på motparten, alltså inte att jag gång på gån ska bevisa att jag inte är kriminell.
Så som övriga samhället fungerar.
Det övervakningssamhälle som du förespråkar undviker jag gärna.
Vi har en väldigt allvarlig situation i Sverige. Över 60 utsatta områden samtiidigt som rättsväsendet går på knäna. Den ökande brottsligheten gör också att samhället får minskande inkomster och ökande utgifter. Vi har inte hat en välfärdsreform på åratal.
Jag har själv jobbat I bank. Tro mig! Utan kampen mot penningtvätt hade situationen varit ännu värre. Självklart måste den fortsätta, vi har inget val.
Visst förekommer det vissa dumheter, och jobbet kan absolut förbättras, men detta arbete måste fortsätta.
Vi måste alla bära “bördan”. Att låta vissa medborgare slippa undan på grund av bostadsort eller etnicitet är det förhoppningsvis ingen som vill.
Sveriges allvarliga situation beror på något helt annat.
Dessutom har jag inte sagt att man inte ska jobba med penningtvätt. Utan att det ska skötas av rättsväsendet, inte tjänsteleverantören
Självupplevt. Vid en företagslverlåtelse gick köparen in till sitt bankfack och kom tillbaka med 200 000 kr i kontanter. En enorm summa på 90-talet. Sådant slipper vi idag.
Det är ytterst naivt att tro att Polisen skulle hitta sådana här saker, om bankerna inte skall ha en undersökningsplikt.
en kryptokrona, för kopplas den till varje medborgare… Kommunismen?! Varför behöver staten absolut kontroll på privatpersons pengar i ett demokrati land?
Så du menar att allt annat polisiärt arbete är verkningslöst?
Riktigt skrämmande med ett samhälle där medborgarna misstänks vara brottslingar konstant.
Nej, inte enbart självupplevt.
Jag har sålt företag innan dessa lagstiftningar och behövde ej gå till något bankfack
Nej, det hittas när de faktiska brotten upptäcks.
Det var var du föreslog när du föreslog en statlig kryptovaluta utan integritet.
Det är inte ett jätteproblem. Problemet är att de kriminella gängen lever på knarkpengar.
Det problemet löser man inte med att spionera på alla svenskars privatekonomi.
Om det blir för svårt att använda banksystemet så byter de kriminella bara plattform, och kvar blir en massiv övervakningsapparat på Svensson.
Lösningen på narkotikabrott är avkriminalisering och legalisering. Men det är en annan tråd.
Jag har givetvis inte påstått att alla gick till bankfacket på 90-talet och hämtade svarta pengar.
Jag har inte förespråkat en statlig kryptovaluta.
Vi pratar inte bara om knarkpengar. Jag kan försäkra dig om att svarta pengar överhuvudtaget har minskat de senaste åren. Detta skulle inte ha skett om inte gällande lagstiftning hade funnits.
Mja, att banker ska ha kundkännedom om deras kunder tycker jag är en bra sak, däremot om jag som de känner sedan 20 år kommer och ska sätta in 50000 kr vill jag kunna göra det utan en massa besvärande frågor. Kommer jag med 50000 kr i cash månad ut och månad in, ja då kanske manken vill ta en djupare diskussion och reda ut vad detta är för pengar. Öppnas det nya konton av okända människor, kanske med enbart samordningsnummer, då bör banken lägga dessa under en lupp, tills dess att man har träffat personerna, och gjort sig en bild av hur deras vardag ser ut.
Organiserad brottslighet är inget som bankerna ska eller bör lösa, detta är ett jobb för polisen, skattemyndigheten och kronofogden. man vet vilka dessa individer är och kan rikta sina insatser dit de ska, att vända sin uppmärksamhet åt mitt håll är tämligen meningslöst och ger “svensson” en massa elände i sin vardag, när det är brottslingarna man ska vrida åt. Sen ska givetvis banken kunna ge ut uppgifter åt polisen vid behov. Om en person har fina bilar, guldklockor och vältrar sig i lyx samtidigt som denne nolltaxerar, röd varningsflagg.
Det jag fikar efter är att vi vanliga skattebetalare och bankkunder inte ska behöva få en massa trassel i vardagen för att en klick kriminella tvättar pengar och ställer till med elände.
Jo men hur stort är problemet för oss Svensson egentligen?
Jag/vi har ett flertal banker.
Vi har bott utomlands i ett dussintal år med hemförsel av sparande från utländska inkomster.
En del var vi tvungna att ta i cash och växla in och sätta in i Sverige.
Vi har schyfflat runt pengar mellan våra konton mht bostadsköp och att stöpa om för 4 hinkars principen.
En (1) gång fick jag förklara transaktionerna. En!
I övrigt att fylla i ett digitalt frågor formulär en gång om året per bank vilket tar under 1 min.
Jag håller med om att nuvarande system bör förbättras. Om inte annat så vet jag att många av mina tidigare kollegor avskyr att ställa dessa frågor.
Däremot så inser jag att systemet i sig självt är absolut nödvändigt för Sveriges framtid. Vi har ju numera 60 områden i Sverige där inte svensk lag gäller. Detta hade varit omöjligt att tänka sig för 25 år sedan.
Samtidigt är det oerhört politiskt känsligt att särskilja vissa områden och grupper. Vi lär nog få leva med det här. Men visst, lite bättre anpassning till verkligheten hade inte skadat.
Finns ju fler exempel även om det här är extremt. Så länge det inte är uppenbart orimligt att en människa har sparat ihop de pengar hen har så borde det finnas riktlinjer som möjliggör dessa fall. Kontanter har ju inget uppgivet bäst-före-datum och när merparten av dessa har sparats ihop så fanns ju inte heller de problem som man nu försöker bemöta med allt hårdare lagstiftning.
Men för de flesta som inte har stött på problemen (än) med myndigheternas ökande sätt att få den tillämpning av lagar som de önskar genom att sätta praxis i rätten, så inser man nog inte hur stort problemen är. Ett övervakningssamhälle eller totalitärt samhälle löser ingenting på lång sikt.
Man ska väl samtidigt inte kunna komma runt kontrollen bara genom att anlita en Svensson på Östermalm som målvakt/kassör när man vill hantera svarta pengar?