Bevisa aktievinster/ pengars ursprung för banken?

Nu är vi off topic, men givetvis förespråkar jag inte anarkism.

Förmodligen mer kausalitet med minskat användande av kontanter och andra insatser som ROT/RUT

Främst integritetskränkande.
Sedan ska inte privata bolag användas som poliser.

Detta löser inte gängbrottsligheten

Alltså, förr när man gick in på banken (före man svarade om pengar via e-tjänster) så träffade man en person av kött och blod, “bankmannen”.

Han/hon visste vad du hette, var du bor, vilken bil du gör, var du köpt den och för hur mycket, vem dina syskon är även de som inte skötte sig, vad du pluggade, om du tog studielån eller inte, dina föräldrar och vad de jobbar med samt oftast deras inkomster om det var i samma bank, var du extra knäckte och om det var vitt eller svart, din tjej och vad hon gjorde, framtida svärföräldrar och var de bodde och tjänade. Kanske inte hade koll på din skostorlek :slight_smile:

Den personen ska berätta för varför du behöver ett lån, eller skicka en större summa pengar till någon annan, fysiskt på plats på kontoret. Om något så var det i så fall integritetskränkande :joy:

Jag förstår verkligen inte problemet. Idag är man ju så sjukt anonym i samhället att det nästan är skrämmande. Ingen vet ju något om en överhuvudtaget nästan. Annat än man lägger ut sitt liv i SM.

1 gillning

Nej, varför skulle det vara integritetskränkande att man har en personlig relation med en bankman?
Det har jag än idag.

Nej, du är inte sjukt anonym i samhället idag.
Bara en googlesökning bort så vet man mycket om dig. Staten har ännu mer koll på dig givetvis.
Du får nog läsa på lite om övervakningssamhället.

Lite konstigt att du skriver under pseudonym här :grinning:

Du då? Heter du 30 i efternamn? :wink:

Jag tror vi nått vägs ände. Du ändrar dig inte. Jag ändrar mig inte. Ingen av oss lär oss något nytt så känns bortkastad tid.

Nej, jag förespråkar heller inte mindre anonymitet som du :grinning:

Du tycks ha bestämt dig trots bristande förståelse kring hur dessa arbeten de facto utförs, varför de gör skillnad och vad det skulle innebära om det inte gjordes.

Detta är bland de viktigaste saker som görs för att undvika finansiering av terrorism, barnprostitution, svarthandel och en massa annat mindre kul jag inte vill ha i samhället. Polisen skulle aldrig kunna stoppa detta om inte bankernas förebyggande kontroller fungerade.

Detta är ett litet och obetydligt pris att betala.

1 gillning

Jag har inte förespråkat anonymitet.
Jag sa att vi är mer anonyma i samhället idag för vi knappt träffar folk överhuvudtaget.
Sen börjar du hacka på min tag :thinking:

Jag tycker det är fine med bankreglerna.
Du tycker det inte och tycker att man ska legalisera knarket istället.
Det tycker jag är en grotesk lösning.

Känns som det är läge att släppa denna diskussion innan vi blir ovänner eller vad säger du?

1 gillning

Ja, det är för j-ligt att din och min integritet kränks av dagens kriminella.
Att ta ifrån kriminella deras pengar är en väldigt viktig insats för att ta ifrån dem makten.

Det är bra att banken har frågat mig var hur jag mina pengar kommit till.
Problemen var inte alls lika stora för 10 år sedan, så det är bra att bankerna har börjat med kontroller var pengar kommer från.

Jag tror vi behöver en krypto-riksbanks-krona dör varje kronas transaktiion sparas, som bitcoin men utan anonymiteten i bitcoin.

Banken kan inte inte veta vilka som är “skurkar” och vilka som är hederliga, så det bästa är att samarbeta med banken och göra det så lätt som möjligt för dem att kontrollera.

Vi behöver verkligen

Du får gärna länka den forskningen.

Exakt, vad jag skrev.
För någon som inte tycker anonymitet är viktigt så är det konstigt att du inte väljer att använda ditt namn här.

Nej det gör den inte.

Vilket man gör vid det faktiska brottet.

Antar att du gärna har en förebyggande kamera överallt i samhället också?

Absolut, jag är glad över kamerorna som faktiskt hjälper till att lösa och fälla människor för brott. Vi hederliga får en mycket tryggare tillvaro utan hotfulla människor som hänger vid förortscentrum och närbutiker.

Har du blivit kontrollerad av de kriminella vad du gör i området? Det har jag, mycket otrevligt.
De kriminella kränker min integritet, jag ser väll kanske ut som en polis, vad vet jag…

Vi måste ta tillbaka makten från de kriminella, hindra dem att tvätta pengar som de tjänat på brott. Hederligt folk har ju lätt att redovisa var pengarna kommer från.

1 gillning

Inte alls konstigt att du fått problem med banken om du kör denna god tondöva attityden när banken ringer dig :joy:

Vilket de inte gör. I London som är CCTVs huvudstad löses 1 brott per 1000 kamera.

Absolut, vi måste hindra brotten.

Absolut, en kamera i hemmet är inga problem.
PostNord bör läsa igenom all post.
Din epostleverantör bör gå igenom din epost.
Din telefonoperatör bör lyssna igenom alla dina samtal.

Ingen har lyckats svara på min frågeställning :sweat_smile:.

Men flitiga att skriva det är ni iaf. :ok_hand:

3 gillningar

Ja, de får agera så om din transaktion flaggas för undersökning enligt EU regelverket.

Ja, banken måste såklart analysera dina dokument som du helt korrekt har levererat.

Jag kan förstå att detta fallet är administrativt knivigt för både dig och banken eftersom pengarna skapats under lång tid och sannolikt med ett flertal affärer.

Det borde räcka med att visa att pengarna kommer från en annan svensk bank. Då är det ju den andra bankens problem/risk var pengarna kom ifrån.

Så var det för mig. Jag visade vilka banker/mina konton som pengarna kom ifrån till min huvudband samt vilken bank/mitt konto pengarna ut gick till. Alla var svenska banker och institut.

Det blev ju också så för dig när bankpersonen pratar med sin chef, vilket är standard procedur för att säkra att banken följt reglerna.

Av nyfikenhet, vilken är nätmäklaren och vilken är din huvudband om du vill delge det?

Hej och tack för ditt svar. Förhoppningsvis blir det inga problem i framtiden men jag blev lite fundersam kring framtiden när det kom följdfrågor om vart pengarna kom ifrån innan jag började handla aktier osv. Hur som helst har jag ju alla notor sparade sedan aktiedepån/kapitalförsäkringen skapades så bevis gällande ursprung finns ju där om dom bemödar sig att titta på dessa. Därav min fundering om dom är skyldiga att titta på bevis som läggs fram oavsett kvantitet.

Det rör sig om två stora svenska banker. Både nätmäklare där min handel har skett och min vardagsbank. Namnger dom helst inte.

Tack för input kring dessa funderingar.

Du satte huvudet på spiken. Visar polisens arbete/statistik/forskning etc att det är problem inom ett visst område/vissa grupper, då är det mycket viktigt att de brottsbekämpande resurserna läggs precis här. Varför har man annars statstik över “dessa no-go zoner”? Sen att vissa politiker har beröringsskräck för att tala klarspråk, det är ett för hoppningsvis övergående svenskt fenomen. Resurserna ska först och främst läggas där problemen finns, har man sen rökt ut och normaliserat sagda områden, då kan man titta lite bredare över hela samhället. Som det är idag har myndigheterna inte resurser till att göra båda. Att vi “ska leva med detta” är helt oacceptabelt.

Vi har ju sett att de svenska myndigheterna faktiskt kan göra nytta mot de kriminella när de samverkar i en riktad operation. Detta måste intensifieras och fortsätta, område för område tills dess att vi inte längre har några “utsatta” områden. Att dessa områden ens finns är inget annat än en stor skandal, men det är en annan femma.

Bra agerat och att du ser till att spara notor mm. Många gör inte det men jag tror att det är en bra ide att göra utifrån flera olika perspektiv, så att man kan bevisa att man äger det man faktiskt äger.

Ja, det måste de ju göra för reglerna säger att de ska kolla det. Antar att de gör stickprovskontroller om det är väldigt mycket och kanske följer någon tråd genom kapitalet. Kan se dig komma in i banken med en skottkärra full med notor, och svettpärlorna i pannan på bankpersonalen bakom disken :slight_smile:

Jag håller med att det är konstigt att de frågar om nästa steg bakom, insättningen i den andra banken/nätmärklaren. Osäker på om de ska/behöver göra det. Ibland ställs ju frågor som kanske inte är helt genomtänkta. Antar att de inte är helt vana vid just denna situationen, och sannolikt känner sig nästan lika obekväma som du.

Min erfarenhet i sådana situationer, efter varit med om en hel del sådant med allehanda myndigheter och banker i utvecklingsländer där regler rätt ofta tillämpas godtyckligt, är att vara lugn, avslappnad, förberedd med alla papper och transparent. Helt enkelt ge ett kompetent intryck och att det man ska genomföra är lika normalt som det faktiskt är. Däremot behöver man inte frivilligt delge mer information än vad de specifikt frågar om, perifera saker, utan hålla sig strikt till ämnet. Risken är annars att man ses “rambla”, som stressad eller upprörd och då riskerar det att trigga fler frågor för den personen man har att göra med helt enkelt blir osäker.

Som sagt på alla år har jag bara råkat ut för detta en gång i Sverige trots att jag är en rätt udda kund med både svenska och utländska transaktioner från flera olika länder historiskt sett.

Jag ser det som att de har sina regler av (i min mening) goda skäl. Jag behöver genomföra något. Vi tillsammans får hitta vägen framåt.

Stort tack för ditt utförliga svar :slightly_smiling_face:. Notorna är ju som tur är digitala :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 gillning

Gjorde just detta för några år sedan. Var trevlig och tillmötesgående. Lägg alla korten på bordet. Hitta bevisen som stärker din historia så banken kan känna sig säker på var pengarna kommer ifrån.

1 gillning

Alla bevis finns men det rör sig om tusentals a4 med notor. Därför undrade jag om dom måste bemöda sig att titta på bevis eller helt enkelt kan avfärda kunder om det är för mkt besvär.