Bli inte rik - var född 1957! | Ändrad ålder för förstärkt jobbskatteavdrag

Nej. Principen är densamma. Oberoende om man är född 1 januari 1956 eller 31 december 1956 får vänta tills år 2022.

1 gillning

Menar du exponentiellt? Att det ökar logaritmiskt är ju faktiskt positivt :wink:

Som jag skrivit högre upp i tråden. Genom att fler jobbar, inte att de som jobbar jobbar längre. Som det är nu finansierar hälften av den arbetsföra befolkningen pensionen både för sig själv och för en annan arbetsför person som inte jobbar. Löser man det problemet kan vi jobba kortare än vad vi gör idag. Men visst, om vi envisas med att ha ett system där pensionen inte går till sig själv, och en hel del inte ens sparar ihop till sin egen pension, så kommer vi som faktiskt jobbar och gör det ju behöva jobba längre. Men jag tycker att det är fel väg att gå. Bättre om de som lallar runt får finansiera sin egen pension.

Nej. Så här är det:

Året efter att man fyllt 65 år får man ett förhöjt grundavdrag.
.
De som fortsätter att jobba får dessutom ett extra jobbskatteavdrag året efter att man fyllt 65.

Detta gäller oberoende om man fyller år i januari eller december. Detta ändras nu till åter efter att man fyllt 66 år.

1 gillning

Helt rätt. Vad jag försöker förklara är de inte drabbas ännu mer. Orättvisan (eller vad vi nu skall kalla den för) att en person som är född 1 januari får vänta ett år mer än den som är född 31 december fanns ju redan förut.

2 gillningar

Ja, det är den för 56:orna.
57:orna får dock vänta ytterligare ett år!
Oavsett om 57:orna fyller i Jan eller december får de inte skattelättnad från nästa årsskiftet som 56:orna utan de får vänta ytterligare ett år.

1 gillning

Nej. Samma principer gäller för 56:or och 57:or. Det är illa nog att ni får vänta ytterligare ett år, men någon ytterligare försämring för 57:orna är det inte. De som som är födda 56 och tidigare har inte fått avdraget från det datum de fyller år, vilket du antyder i ditt första inlägg. Så här skriver Skatteverket:

Det förhöjda grundavdraget är inräknat i Skatteverkets skattetabeller som arbetsgivaren/utbetalaren använder. Du behöver alltså inte själv ansöka om det. För att kunna få det förhöjda grundavdraget ska du ha varit stadigvarande bosatt i Sverige hela inkomståret och vara över 65 år vid ingången av inkomståret.

1 gillning

Haha, ja naturligtvis! Tur att sammanhanget räddade andemeningen…

Annars håller jag helt med dig om att alldeles för många (trots Sveriges höga sysselsättningsgrad) lallar runt och lever på andra. Men det finns oxå många som verkligen behöver hjälp med finansieringen av livet pga faktorer man inte kan göra något åt. Läste i någon läkartidning om vård och insatsbehov genom livet och dessa jämfördes med en “J-kurva” där man under de första åren i livet men framför allt när man blir äldre kostar extremt mycket mer. Eftersom vi blir både fler och fler och samtidigt äldre och äldre lär vi inte kunna behålla samma pensionsålder i all evighet.

Så någon form av rimlig grundtrygghet behövs och för den som vill ha mer skall det givetvis finnas en morot som motiverar att satsa på det, typ högre lön, gynnsamt sparande, etc. Men utan något rimligt grundskydd för den som inte har denna möjlighet blir det inte roligt för alla andra heller eftersom några då skulle tvingas begå brott för att ens kunna överleva. Och dit vill vi nog inte…

P-tangenten sitter på fel sida för att det ska vara användbart.
Jag är av åsikten att man ska lära sig och använda alla kortkommandon man kan göra med vänsterhanden (om man är högerhänt) då blir allt mycket effektivare. Använder dagligen Ctrl+f, Win+d, Win+e och Win+L (iofs med högerhanden) och blir tokig om tabbordningen är fel på ett webformulär. (52 år, iofs IT-ansvarig :wink:)
Edit: Kom på att jag använder ett ganska ovanligt kortkommando, nämligen Ctrl+enter för att skicka iväg mejlet man precis skrivit

1 gillning

Du har misstolkat, jag har inte skrivit att 56:or får avdraget från det de fyller år. Som det är idag får alla vänta till näst kommande årsskifte.
56:orna som gick i pension under 2021 fick avdraget från 1/1 2022

Men i och med ändringen som klubbades igår får 57:orna som går i pension i år 2022 vänta till näst-näst kommande årsskifte, dvs 1/1 2024 istället för 1/1 2023.

Här är klartext för vad som gäller för 57:or: källa: minpension.se

Född 1957

Du som är född 1957 och fyller 65 år i år påverkas inte av höjda pensionsåldrar. Däremot kan du, om du vill, arbeta fram till din 69-årsdag. Åldersgränserna i LAS, Lagen om anställningsskydd, höjs också vid årsskiftet.

Du kommer också att påverkas av nya åldersgränser för när du får lägre skatt på lön och pension. Från nästa år får du sänkt skatt först från det år du fyller 67 år.

1 gillning

Ursäkta all eventuell affekt, men det är en jöttekonstig och omotiverad föröndring med stor påverkan och kort varsel. Affekten förstärks när man behöver förklara den lite otroliga förändringen, och att jag gång på gång inte blir trodd.
Nästan samma försämring för pensionärs-57:orna också, skiljer någon tusenlapp vad jag kan uppfatta. Alla sifftor finns i dokumenten jag och flera har hänvisat till.

Kan inte komma ihåg att något liknande gjorts tidigare. Det normala brukar ju vara att man underlättar för folk att arbeta längre…

Bästa svar på frågorna får du om du läser de inlägg jag och Susan redan gjort i tråden. Annars får vi bara lögga tid på att skriva samma sak om igen.

Det ör inte riktigt som du uppfattat det, men åt rätt håll ändå.

Jag föreslår att alla inklusive den gode Nestor avvaktar och läser på Pensionsmyndighetens, Skatteverkets m fl hemsidor. Även facken och pensionsorganisationer kommer att uppdatera sin info vartefter.

1 gillning

Äntligen en fördel med att vara född i december.

Månaden är nog bra, men här hänger det på året, serru…

Är född december 1955 jobbar fortfarande, bäste kompisen född januari 1956, fick vänta 11 månader längre.
1957 födda januari ligger inte bra till de får vänta ytterligare 1 år mer än vad min kompis fick göra.

Jag har gjort 100-tals pensionärsdeklarationer, så jag borde kunna detta… Vad jag reagerade emot, var ett ett otydligt inlägg som kunde tolkas som att 56orna hade förlorat ännu mer än det år som kapats bort.

1 gillning

Har följt denna tråd lite, men blir mest förvirrad. :thinking:

Finns det möjligen någon som kan visa upp ett ekonomiskt exempel på den skillnad som det blir för de som är födda 1957 (och senare?) jämfört med de som är födda tidigare?

Då kanske jag och kanske fler, kan hänga med lite bättre i tråden och få lite bättre koll! :blush:

https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/proposition/2022/03/prop.--202122181/

https://lagen.nu/prop/2021/22:181

Hej!
“…och senare” kan vi inte visa några exempel på. Och det har vi heller inte sagt något om.

1958 följer reglerna för sin pensionsålder 66 år. 1956 följer reglerna för sin pensionsålder 65 år. 1957 hamnade mitt emellan, och fick vänta ett år extra på den sänkta skatten, trots pensionsålder 65 år.