En liten tanke, om du kanske inte kommer in på utbildningen eller väljer att inte gå den. Så börja fundera på att det finns många vägar att välja för att göra samhällsnytta, även på sin fritid, eller inom andra yrken.
Har bekanta som inte kommit in på utbildningen och som jobbar med annat idag.
En av de jag känner gick senare med i hemvärnet, som är behjälpliga för samhället vid kriser och naturkatastrofer. Hen trivs jättebra med det som komplement till sitt nuvarande jobb.
Men hoppas du satsar på din dröm, det går alltid byta yrkesbana längre fram om du känner att det inte längre passar dig, om du eller ditt liv förändras.
Känner en bekant som jobbar inom polisen och trivs bra inom bevishantering tror jag, så det är en varierad administrativ tjänst. Med både fotodokumentation, arkivering och annat.
I samband med att du söker till utbildningen önskar du placeringsort. När du väl får beskedet att du blivit antagen får du även besked vilken placeringsort det blev och kan således tacka ja till utbildningen eller avstå om du inte fått rätt ort.
Är också polis. Kan egentligen bara instämma med kollegor ovan kring det positiva och negativa. Som referens på lön kan jag säga (efter 5 år som polis, nästan 10 på myndigheten) att jag ligger på ca 32 i grund och snittar väl drygt 36 utslaget på ett år med lite ob och “grund övertid”. Nya kollegor som man är med och utbildar landar strax under det. Så den biten känns alltid “hopplös”. Kort och gott, enda chansen till vettig löneutveckling är dessvärre att hoppa runt bland olika tjänster. Är du en tjänst trogen, tex ingripandepolis, så kommer du alltid släpa efter.
Men till jobbet i sig. Jag älskar att åka på jobbet, älskar att få dra på mig uniformen och sätta mig i bilen för att åka ut och göra skillnad på det lilla sätet jag kan. Sen är det ju otroligt många arbetsuppgifter som inte visas då det görs reklam för yrket. Det mesta handlar ju om blåljus i reklamerna. I verkligheten kanske det rör sig om ett eller ett par sådana jobb per arbetspass. Andra är betydligt mindre dramatiska. De kan ibland till och med vara väldigt äckliga. Hantera dödsfall där man ska vrida och vända på kroppar som ibland kan vara ett par tre veckor gamla är ju allt annat än trevligt. Men något som landar på vår lott.
Glädjen jag känner för jobbet är dock med en baksida. Det finns ett uttryck om polisyrket och det är “världens bästa jobb med världens sämsta arbetsgivare”. Vilken många gånger är sant. Kan varken rekommendera eller avråda från yrket.
Kul att höra att det gick bra på antagningen! Kan tänka mig att det är ett svårt beslut du har framför dig. Skickar mitt telefonnummer i DM om du vill prata om yrket/har frågor. Annars får jag önska dig lycka till i valet.
Vill genuint säga ett stort tack till er som jobbar i samhällsbärande roller såsom polis, vård, militär, myndighet och annat som jag glömt. Jag uppskattar ert jobb mycket, tycker att ni förtjänar en högre ersättning och hoppas att ni känner vårt stöd som är runt om. Tack.
(ontopic: så har jag länge burit en dröm om just polisyrket, har till och med kollat på sajten för Malmö Universitet… )
Nu får du maxa din Tesla på E4/E6 @janbolmeson . Ingen Polis kommer stoppa dig efter den här fina skrivningen .
Jag kan tänka mig @janbolmeson som Polis
Har själv lite då och då funderat på detta med polis, men kommit fram till att det blir för stor påverkan på det dagliga livet med småbarn, och antagligen ett lönetapp (tjänar som ts också 48" men är 43 år gammal). Hade dock behövt träna upp mig rejält, vilket hade varit väldigt positivt. Tjänst som hade varit av intresse är definitivt kriminalare, då jag är ganska “klurig” av mig och har hjälp till i diverse brottsfall i min närhet och gett både poliser och jurister diverse “uppslag” som för mig var helt självklara men som de själva inte hade ens i tanken. Hade nog kunnat bidra med en hel vid olika typer av brott. Antagligen finns inte denna tjänsten att söka direkt…
Kravallpolis och liknande hade jag nog haft svårare för, mest på grund av min inställning kring hur man löser den typen av situationer, som skiljer sig ganska rejält från den som polisledningen tenderar att använda.
Ibland önskar jag också att man var polis men hade velat ha större befogenheter att ta till våld.
Känns som dagens poliser har sina händer bakbundna och blir filmade för allt de gör så ett litet misstag så hängs de ut på sociala medier.
Nä hade gärna varit polis innan mobilkameror etc fanns och man hade större befogenheter men inte som det ser ut idag tyvärr.
Kan berätta att jag fortfarande inte landat i något slutgiltigt beslut… Valde nu att skjuta studiestarten till HT23.
Som ekonomiintresserad RT-anhängare har inte direkt läget med inflationen, räntan och ekonomiska framtidsutsikter gjort saken enklare. Samtidigt kan jag tänka att det också i viss mån kan vara fördelaktigt med statlig tjänst i dessa tider.
Kul! Jag tyckte överlag att prövningen var ett par väldigt roliga och givande dagar, men också såklart rätt påfrestande. Sen var det skönt att få ett kvitto på att man ändå är någorlunda frisk, både fysiskt och mentalt, och iaf inte helt korkad. Svårt att ge några andra tips än att vara dig själv och ta det lugnt. Noja inte för mycket för vare sig fysiska- eller UNIC-testerna. Kraven är inte stenhårda.
Nu är jag antagen efter att ha klarat alla tester! Måste hålla med om att prövningen var rolig. Även om det inte var stenhårda krav i alla enskilda tester så upplevde jag att nästan alla föll bort under de två dagarna. I sista väntrummet var jag ensam polissökande kvar och fick komma in direkt för att ingen annan hade klarat psykologsamtalet.
Tankarna snurrar nu minst sagt kring hur privatekonomin kommer påverkas. Tjänar 53k idag och känner mig ganska säker på att polis är rätt väg för mig trots lönesänkning, men det är ändå inte helt lätt när man väger alla för- och nackdelar.
Polisen har ett av arbetsmarknadens bästa tjänstepensionsavtal, med pensionsavsättningar som är dubbelt så höga som normalnivån på arbetsmarknaden i övrigt . Det är även möjligt att få pensionsavsättningen som lön. Växlingen motsvarar 4,6 procent av den fasta lönen per månad.
Lite avundsjuk på er som ska påbörja ert liv som polis.
Insåg själv för några år sedan att jag ville bli polis då jag kände att jag har rätt bakgrund och egenskaper för att göra ett bra jobb. Är civilingenjör redan så hade som er säkert varit ett lönetapp. Har två småbarn också.
Gick igenom prövningen på en hel dag istället för två och så fort samtalet med psykologen var över och godkänd så var jag rätt säker på att mitt liv som polis skulle börja.
Var bara hälsokontroll kvar i princip. Till min överraskning så kuggade jag på färgseende. Var 32 år då och första gången jag får reda på att jag har defekt färgseende (rödgrön). Kuggar man den biten kan man i princip aldrig bli polis någonsin.
Även han som undersökte mig blev paff då jag upplevde det som att han verkligen ville att jag skulle gå vidare.
Är utbildad med invandrarbakgrund och behärskar språket väl och satte förmodligen rekord i styrkeprovet. Men ändå kommer jag aldrig få utforska den banan i mitt liv.