Uppdaterar tråden nu snart ett år efter trådstart.
Efter mycket funderande hade jag kommit fram till beslutet att sluta på nuvarande jobb och påbörja polisutbildningen till i hösten.
För att vara schysst mot nuvarande arbetsgivare ville jag meddela detta i god tid. Inte helt oväntat vill de ha kvar mig och kom med ett väldigt bra erbjudande som gör den ekonomiska skillnaden ännu större. Detta har gjort mig osäker igen och jag funderar just nu ett varv till på detta.
Alternativ 1, bli Polis:
Stor ansträngning med studier under 2år utan lön. Sedan 30-35k lön(gissningsvis)och tufft 3-skift arbete.
Alternativ 2, stanna kvar på nuvarande arbete:
Ingen ytterligare ansträngning, lön > 60k, flexibla och bra arbetstider + andra förmåner.
Skillnaden netto blir ca 20k/månad, utöver utebliven inkomst för studietiden och skillnad i pensionsavsättningar m.m.
Skulle jag välja alternativ 2 hade det kunna innebära att ex. kunna gå i pension många år tidigare, kunna trappa ner och jobba deltid senare i livet(umgås mer med ev. framtida barn), låta sambon jobba mindre, möjliggöra ev. framtida lyxkonsumtion som större hus, resor m.m. För att skapa mer meningsfullhet skulle jag kunna ägna mig åt något ideellt arbete på sidan.
En fördel med alternativ 1 är att jag kan sluta som Polis för att gå tillbaka till privata näringslivet och tjäna mer pengar igen. Det omvända, att bli polis senare, är däremot inte lika lätt. Vidare tror jag att den personliga utvecklingen som polisutbildningen och polisyrket ger är högre än i nuvarande yrke/hos nuvarande arbetsgivare.
Vi går ev. mot tuffare tider ekonomiskt - borde jag ta hänsyn till detta?
Skapar egna barn tillräcklig meningsfullhet i livet? Kanske det som jag saknar och söker i polisyrket.
Inser att detta är ett mycket angenämt livsval/yrkesval trots allt, men om någon har ytterligare tips/inputs är det mycket uppskattat.
Glad påsk!