Jag baserar min åsikt på en sorts hypotes att den inflation vi har nu kommer att påverka hyrorna inför 2023.
Som stöd för denna hypotes har jag citerat en krönika från Sveriges Allmännytta (Byggkostnadsökningen högsta på 41 år | Sveriges Allmännytta) och en intervju med Hyresgästföreningen publicerad i en artikel i Dagens Arena (Varningen: Byggstopp och chockhyror i höst | Dagens Arena).
Jag har även tagit med några anekdotiska exempel på den massiva kostnadsutveckling vi har sett inom byggmaterial och insatsvaror den senaste tiden.
Men som jag skrev tidigare verkar bilden jag för fram inte passa ditt narrativ och istället för att bemöta påståendena viftar du bort de som partiska eller stämplar mina källor som tveksamma.
Det är en förenklad slutsats. Det kan också vara så att fastighetsägarna medvetet lägger sitt bud för högt av förhandlingstekniska skäl.
Det intressanta som jag ser det är:
(1) I vilken omfattning påverkar den allmänna kostnadsutvecklingen de direkta kostnaderna att äga och driva hyresfastigheter?
(2) Vilka möjligheter har hyresvärdarna att ta igen en sådan kostnadsutveckling genom att höja hyran?
EDIT: Eller som man ska vara lite elak mot fastighetsägarna: (2) Vilka möjligheter har hyresvärdarna som vinstdrivande företag att skylla på olika orsaker för att driva igenom en så hög hyreshöjning som möjligt?
Som input fråga (1) har @Skrivkramp presenterat en årsredovisning. Jag också googlat “vad går hyran till” och Göteborgs Kommunala Bostadsaktiebolag presenterar “Hyreshjulet”: Din hyra | Bostadsbolaget
Hos de verkar endast ca 8% gå till direkta personalkostnader och hela 35% till underhåll, drift och skötsel. Här finns kanske alltså ett större fog för det Sveriges Allmännytta påstår? Eller så är det inte ett representativt exempel?
Fråga (2) är än mer intressant.
Precis som @savecake frågar vore det intressant att få veta hur en hyresförhandling går till i praktiken.
Hyresgästföreningen ger inte mycket konkret information (Hyresförhandling - Så förhandlar vi din hyra - Hyresgästföreningen)
Med risk för att bli anklagad för ett lösryckt citat:
Vårt uttalade mål på Hyresgästföreningen är att den årliga hyresförändringen inte ska överstiga den allmänna prisstegringen vi har i landet, säger Karl-Mikael Jensen, förhandlare på Hyresgästföreningen region norra Skåne.
Betyder det att Hyresgästföreningen tolererar en hyreshöjning som följer den allmänna prisstegringen?
Ja det verkar faktiskt som om man tvingas tolerera
en ännu större hyreshöjning eftersom hyrorna alltid stiger betydligt mer än den allmänna prisutvecklingen (https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/boende-byggande-och-bebyggelse/bostads-och-hyresuppgifter/hyror-i-bostadslagenheter/pong/tabell-och-diagram/hyror-och-den-allmanna-prisutvecklingen-19692021/).
Eller kan det vara så att hyreshöjningarna följer realöneutvecklingen?
Sett till KPI verkar dock hyresvärdarnas möjlighet att få igenom en hyreshöjning på runt 8% vara goda.