Är det en väldigt liten stad? Var i landet ungefär? Du bor i princip gratis skulle jag säga.
1 timme från sthlm 100k invånare. 5 år i bostadskö för att få tillräckligt med poäng jo med tanke på de senaste två års löneökningar då är de i princip grattis.
fint. jag antar att du investerar så mycket du kan medan du bor där!
![]()
Jag betalade mer i parkering förra månaden… ![]()
![]()
GRATTIS till ett lyxboende i ekonomiskt perspektiv.
Blir alltid lika fundersam på hur “bruksvärde” egentligen fungerar varje gång jag hör om folk som har lägre hyra än vad jag har. Min hyra är mer än dubbelt så hög som din och jag bor i studentkorridor där jag delar kök med åtta andra. Mitt rum är på 18kvm (ingen balkong) och har ingenting som skulle dra upp bruksvärdet öht.
De ända negativa med min lägenhet är att de har kokskåp, 2 plattor kyl, frys kombo. Men de funkar bra om är själv. Saknar dock ugn ibland.
Men annars är det som en vanlig etta. Använder bed soffa så de ser ut som ett helt vanligt Ikea vardagsrum.
Badrummet är bättre än många andras då de har badkar. Vilket ger mervärde för mig.
Balkongen är lite onödigt för mig, försökte förhandla bort. Dvs plombera dörren för 200 kr lägre. Hyresvärden nappa dock inte på det.
Jag har bott här i 5 år, då de kommunalt går inte hyran upp mycket. Men skulle gissa att den dagen jag flyttar slänger de på 300 kr.
Hur resonerar du nu? Många villfarelser bland de som tycker det är självklart att föra vidare finansieringskostnaderna, så är genuint intresserad av hur man kan komma fram till den slutsatsen.
Jag vet inte om jag skulle utropa boende i hyresrätt för vinnare, kanske om man tittar väldigt kortsiktigt & i det nuläge som råder.
Ägare av sina bostäder (hus & lägenhet) verkar generellt dras med större kostnader för tillfället, vi vet dock inte hur länge dessa varar. Så jämför man dessa med varandra i nuläget (kostnadsökningar) så kan man väl dra slutsatsen att det generellt blir färre ökningar för hyresrätter.
Zoomar man dock ut lite så har de flesta bostadsägare en ganska så gedigen värdeutveckling i sina bostäder.
Mvh,
Tanken är ju dock att det ska löna sig att äga oavsett hur priserna rör sig efter köpet under förutsättning att man köper för att bo långsiktigt, ett koncept folk verkar ha tappat helt och hållet. Annars har man betalat för mycket, vilken den frikostiga utlåningen möjliggjort/tvingat fram beroende på hur man ser det.
Med tanke på dagens diskussioner så blir jag inte förvånad om det stannar kring 10% +/-2%
Vi får se var det landar.
Men med tanke på senaste 10+ årens enormt goda vinstmarginaler för hyresbolagen, så vore jag lite förvånad om det landar runt 10%.
Svt har bland annat gjort denna artikel
Jag gissar fortfarande på runt 4-5%, men det är svårt att förutsäga i dagsläget. Men landar det närmare 10%, så kommer nog förvandlingarna bli extremt långdragna.
Kanske att det samhällsekonomiska också vägs in, då en enorm hyresökning ökar behovet av bostadsbidrag och socialbidrag för många. De flesta med små marginaler hyr, då det ekonomiska utrymmet för att ta lån inte funnits.
Om man ser historiskt så tror jag aldrig bolagens önskvärda nivå varit där förvandlingarna slutat. (Jag kan ha fel, har inte studerat alla års förhandlingar i detalj.) Men rimligen bör det bli en förhandling som inte accepterar hyresvärdarnas önskemål rakt av även detta år.
Ingen förhandling lär ju landa på uppåt 10%, utan då blir det hyresmarknadskommiten som får avgöra iaf de allmännyttiga innan det gått så långt.
Historiskt brukar deras avgöranden hamna åt det lägre hållet eller nära vad andra SABO förhandlingar landat på. Kanske blir så att de första lokala förhandlingar som landar sätter märket i praktiken. Om ingen förhandling landat så kan ju vad som helst hända i HMK antar jag.
Hur man ska mötas mellan 2.4% och typ 10% fattar jag dock inte.
Den här aspekten är det som verkligen behöver bankas in i huvudet på folk. Vill vi lägga skattepengar på att rädda vinsterna för bostadsbolag som betalat för mycket för fastigheter och/eller överbelånat sig? Svaret borde vara ett rungande NEJ.
Låt dem gå i konkurs så vi får en utrensning. Att rädda dem och i praktiken belöna dåligt beteende sätter en väldigt låg ribba framåt.
Vad är det för skattepengar du menar? Är det bostadsbidrag och socialbidrag? Om det är de du menar är det väl inte bostadsbolagen som räddas av att de bidragen betalas ut utan hyresgästerna, eller? Människor måste bo även om hyrorna går upp så bostadsbolagen borde klara sig.
Människor måste bo
Om vi ska leka fri marknad så är nog svaret nej, människor måste inte bo.
Om vi ska leka fri marknad så är nog svaret nej, människor måste inte bo
Det jag menar är att människor kommer att betala för att bo, trots att man kan bo gratis i en koja i skogen, även om bostadsbidrag och socialbidrag inte ökas. Det är alltså inte i första hand bostadsbolagen som räddas med de bidragen.
Nja, alternativet hemlöshet och de problem som det medför finns också som alternativ och förekommer. Genom att ha bostadsbidrag, socialbidrag, bostadstillägg minskar vi dessa problem för samhället som stort. Höjer vi hyrorna får vi som samhälle betala mer för att förebygga dessa problem.
Nja, alternativet hemlöshet och de problem som det medför finns också som alternativ och förekommer. Genom att ha bostadsbidrag, socialbidrag, bostadstillägg minskar vi dessa problem för samhället som stort. Höjer vi hyrorna får vi som samhälle betala mer för att förebygga dessa problem
På många ställen är det svårt att hitta hyreslägenheter så de som finns kommer med största sannolikhet att hyras ut även om hyrorna höjs, till en viss gräns.
Vi har fått EU på oss då våra hyresrätter inte är ”socialhousing”. Dessutom har allmännyttan fått krav på dig att vara affärsmässiga. Det är ju ganska märkligt att inflationen ligger på strax under 10%, men HGF vill ha Max 2,4%. Mycket av det som dras i i allmännyttan delas ut i form av koncernbidrag till övriga verksamheter i kommunen. Dvs ekonomin blir lidande. De gör ett tveeggat svärd hur man än vrider på det.
Bruksvärdesprincipen blir ju en subventionering från ytterstäderna till innerstaden. Ta en etta byggd 2010. Den ena är i Husby och den andra på söder. Om det är samma standard och storlek så kommer hyran knappt skilja sig. Tänk om du köper motsvarande lägenhet, inte betalar du lika mycket för etta i Husby som ettan på söder. Där har du problemet. Det här leder till att hyreslägenheter i innerstaden lämnas väldigt sällan tillbaka till systemet. Andemeningen är att det inte ska vara något värde att ha kontraktet på en hyresrätt oavsett var det ligger. Så systemet idag är fel.