Boende i Stockholm | Vilket boende är bäst för familj?

Min bror bor i Solna, precis vid Solna centrum, och deras fyra värderades nyss till 5,5 miljoner, så helt omöjligt borde det väl inte vara att hitta nåt därikring.

Hoppas ni hittar nåt bra alternativ iaf! Jag har personligen kommit att inse att för mig är pendling som är jobbig (med byten tex) eller ständigt fullsmockad eller längre än 30 min nåt som bara dränerar mig helt, så jag bor hellre i lägenhet mer centralt än i hus med jobbig pendling.

1 gillning

Vi är säkert grannar! Flyttade in till Kälvesta för 2 år sedan ungefär :slight_smile:

1 gillning

Jag tror TS kommer få lika många svar som personer som skriver här. Alla gillar olika saker med sitt boende.

Med kötid från 2012 tror jag att ni kan få en nyproducerad fyra i innerstaden med hyra på kanske drygt 20 000 om ni anmäler intresse när alla lägenheter skäpps samtidigt. Kolla tex på denna: Kv Persikan - Södermalm - Bostadsförmedlingen i Stockholm AB

Kanske kan tyckas vara höga hyror men kanske inte så stor skillnad mot bostadsrätter i närförort om räntan inte störtdyker. Dessutom med betydligt bättre läge.

1 gillning

Jag räknar med att det behövs mycket längre kötid än sedan 2012 för en 4:a.

Just nu finns en fyra i Hammarby Sjöstad ledig. 36 år har den med längst kötid som nu anmält intresse.

Ska bli intressant att följa när de släpper lägenheterna i kvarteret Persikan.

1 gillning

Ja, men det intressanta är ju tilldelningen och vem som har kortast kötid. Jag tror dock också att dyrare och större lägenheter centralt blivit populärare iom att räntorna gått upp.

De av mina vänner som flyttat till sådana lägenheter har gjort det i samband med att de fått barn. Det funkar inte längre att flytta runt mellan andrahandskontrakt hela tiden när du har barn.

Tycker inte att du ska strunta i Stockholm. Jag har bott i innerstan med småbarn, i villa i närförort i tiotal år och nu i stan igen med tonåringar. Det är lätt att fastna i att vilja optimera sitt liv, men min erfarenhet är att det går inte riktigt att veta hur saker och ting landar. Om jag får lista några erfarenheter jag har gjort så är det dessa:

• läget ÄR viktigt, dvs det är toppenskönt med nära till mataffär, kommunikationer och gym
  • ska man pendla långt så ska det helst vara utan byten, mycket hellre med SJ än med SL
  • även ”bra” skolor kan vara dåliga för ens barn, det är svårt att säga hur det blir
  • man ska inte vara så rädd för att låta barnet byta skola om det inte funkar
  • väldigt homogena villaområden är inte jättekul, det blir oinspirerande och mellanchefigt
  • villa ska man bo i för att man vill fixa, inte belasta sig med bara för att man har barn, uteplats kan man ha ändå
4 gillningar

Detta är mycket bra poänger. Jag skriver under på alla punkterna. Jag kan lägga till mer detaljer på samma teman:

• Det är oerhört mycket värt att ha nära till service. Jag bor i hus och har “innerstadsnära” till egentligen allt. Jag menar alltså att jag har lika långt från huset till apotek, paketuthämtning, vårdcentral, matbutik, kollektivtrafik med mera som många som bor i Vastan eller på Söder.
  • Att pendla långt utan byten är hanterbart. Jag pendlade en period dagligen från stan till pendeltågets slutstation. På vintern var förseningar ett problem men själva pendlingen var annars ganska rofylld.
  • Fokuset på ”invandrarfrågan” skolor är fördomsfullt och dumt. Det finns “svenska” skolor som är bra och dåliga. Det finns invandrarskolor som är bra och dåliga. Min bonusdotter gick i en bra invandrarskola. Det var inte optimalt på alla sätt men om vi pratar om själva lärandet var det bra. Där rådde ordning och reda. Jag valde skolan till henne efter att ha pratat med skolledningen själv. Det de utlovade stämde med verkligheten fullt ut.
  • Väldigt homogena villaområden är en potentiell katastrof. Jag är uppvuxen i ett sådant och jag vill aldrig bo på en sådan plats igen. Visst fanns det reko personer där men den homogena miljön tog fram många dåligheter hos människor. Man bör helst bo på en plats där det finns en viss mångfald och det behöver inte handla specifikt om etnisk mångfald.
  • Radhus är en bra kompromiss om man vill ha tomt/uteplats men slippa mycket av fixandet. Radhus är helt enkelt en enklare modell av boende än villa. Där jag bor har jag inget eget värmesystem utan det hör till samfälligheten. Jag betalar en avgift för en tjänst som någon annan duttar med. Det är smidigt och ekonomiskt bra.

En ytterligare aspekt är att inte fokusera för mycket på hur olika områden “är just nu”. Områden står inte stilla utan rör på sig, åt det ena eller andra hållet. Ställen som “är bra och förväntas fortsätta vara bra” (enkelt uttryckt) är oftast väldigt homogena och inte särskilt kul. Utmaningen är att hitta ställen som “är halvbra men håller på att blir bättre”. Detta är inte enkelt och utvecklingen går heller inte snabbt. Förändringen som jag tänker på här är saker som blir märkbara på 20-30 år. Förbättringen sker förstås i små steg hela tiden men märks inte så mycket på daglig basis.

En annan aspekt är att det pågår en “stor integration” i Sverige. Denna stora integration går som helhet inte dåligt. I media finns ett överdrivet fokus på den mindre del av integrationen som är misslyckad. Ofta handlar det om vissa bostadsområden där det finns ett starkt koncentrat av den mest misslyckade delen av befolkningen. Tittar man på den större bilden finns det väldigt många med bakgrund i exempelvis Mellanöstern som går ut skolan med höga betyg, väljer karriäryrken och är “normala” på de flesta mätbara sätt. Att barnen har vissa klasskamrater som tillhör denna kategori bör ses som en fördel, inte som ett problem. Att välja “rätt skola” utifrån detta tänkande förutsätter förstås större lokalkännedom och fingerfärdighet än att leta efter “invandrarfria” alternativ

1 gillning

Rent arisk innefattar både att vara vit och av “överlägsen ras”. Var det verkligen så du menade?

Jag tror inte att folk idag (undantaget nazister) går runt i sina liv och bedömer eventuell arisk renhet. Hoppas inte det i alla fall.

Lite intressant läsning om hur svenska företag rensade och informerade om hur de var “rent ariska” innan och under andra världskrget:

https://www.foretagskallan.se/foretagskallan-nyheter/lektionsmaterial/svenskt-tillmotesgaende-av-nazistiska-ariseringskrav-ett-morkt-kapitel-svensk-foretagshistoria/

1 gillning

Jag har samma kötid som du och har blivit erbjuden Täby, Hägersten, Bandhagen och dylikt så jag hade röstat på det, eller köpa ett litet radhus i tex. Sollentuna. Men allt beror ju på vilken livsstil du vill ha?

2 gillningar

Precis, poängen var att kötiden är betydligt lägre när många lägenheter släpps samtidigt. Om 30 lägenheter släpps samtidigt räcker det med att ha 30e bäst kötid för att få en.

1 gillning

Tolkningen här är din och jag ser ingen anledning att kommentera den närmare.

Hur människor själva bedömer sina egna synsätt och värderingar är en fråga. Det är ett svenskt särdrag att gärna göra en poäng av att man har särskilt goda värderingar, vad det nu är för något. Om man istället tittar på hur samma människor agerar praktiskt så blir bilden genast annorlunda.

Det är inte min tanke att ”ställa någon till svars” och att olika personer ska hålla på och presentera en vildvuxen flora av argument för att ha agerat si eller så.

I den värld jag växte upp i var snobberi ett utbrett fenomen. Det tog sig många olika uttryck men dyra märkeskläder var ett signum. När man började ifrågasätta den normen kom det genast fram olika argument om att just det märket hade en särskild passform som bara var helt nödvändig. Ungefär samma logik kan tillämpas på den utbredda vardagsrasismen och de val som är kopplade till den.

12 år tar dig inte långt alls, visst kan du få en riktigt dyr nybyggd hyresrätt då, men med den kötiden låter det rimligare att sikta på köpt boende. Men det är ju bara att logga in lite då och då på bostadsförmedlingens sida så får du ett hum om vilka typer av lägenheter som är inom räckhåll för dig.

Det vore klart intressant att veta om några särskilda områden i Stockholm har förekomst av diskussioner om arisk renhet/orenhet gällande områdets skolor. Har aldrig hört det själv så jag kanske är naiv gällande hur vanligt förekommande det är.

Jag tror det förekommer, men utan rasbiologisk överbyggnad. Jag skulle undvika att använda ordet arisk då det hör hemma på historiens soptipp.

Ett exempel på hur den här frågan ser ut i praktiken är att SvD (tror jag det var) för ett antal år sedan hade en ”skolguide” på nätet. Vi pratar om åren 2012-2013 när jag tittade på detta. Skolguiden kan finnas kvar fortfarande, jag vet inte.

Via skolguiden kunde man läsa på om olika skolor och hitta en mängd nyckeltal om skolorna. Det handlade både om organisation, resultat och annat. Ett nyckeltal som publicerades avsåg också just ”etnisk renhet”. Det handlade konkret om en siffra för andel av eleverna med utländsk bakgrund.

Att göra den här typen av information offentlig visade sig kontroversiellt eftersom den möjliggjorde för etniskt svenska föräldrar att i mer systematisk form välja bort alla skolor med annat än obetydlig andel elever med utländsk bakgrund. Uppgiften försvann efter en tid från skolguiden.

Jag tror tyvärr det har blivit så att mörk hy har blivit en proxy för negativa faktorer som kriminalitet. Folk är helt enkelt fördomsfulla, men jag tror personligen inte att det är så genomtänkt eller del av någons ideologi.

Jag vill inte bo i ett område med social utsatthet, men ser gärna att mina grannar har olika bakgrund. Vilket är ungefär som jag bor i dag.

2 gillningar

De flesta föräldrar kollar så att skolan inte är en slumskola. I praktiken kommer de flesta kolla andel av elever med utländsk härkomst.

Antingen står man för det eller så gör man det i smyg, men man gör det.

Är dina grannar från vitt skilda kulturer som de praktiserar eller är det assimilerade iranier? Det Hanif Bali döpte till BRF-Iranier

Jag bor i ett område som tidigare varit med på Polisens lista över utsatta områden, men kommunen har gjort ett bra jobb med att bygga bort problem med andra boendeformer än hyresrätt och modern samhällsservice. Så nej, jag tror inte Hanif Bali skulle vilja bo här.