Bolån eller pengar på ISK?⁹

Du skrev att man förlorar på att inte låna. Det är ingen garanti på att du har investeringar kvar men garanterat lån+ränta.

Ja eftersom han har gott om pengar ja, men generellt annars för det ju är bättre att låna en del som kan ligga på börsen. Det går ju inte att äta upp sitt hus, men ts vill ju efterlämna en del.

Lånet kostar dig ca 2% per år.
Anser du att du över tid kan förränta ISK kontot bättre än 2% per år så sluta amortera.
Så skulle jag tänkt.

Glöm inte att ISK-skatten skall betalas också.

Lägg på 1%. Kan du förränta bättre än 3% så investera. Annars amortera.

Om man nu ska låna för att investera, varför låna till 2% när du kan låna för 1% med värdepapperskredit?

1 gillning

Jag har SHB. Var kan man få sådan ränta?

TS här. Jag kommer ju att ha en del kvar, även om jag pyntar tillbaka hela lånet.

Tänker lite som du. Kan ske lagom att amortera som jag gör.

Jag har inte lärt mig riktigt hur jag ska skriva bäst här på RT för att få effektivast kommunikation.
Saken är att jag har börjat fundera på alternativet att jag inte hade några lån på bostaden och 6 milj på ISK.
Skulle jag i detta läge belåna min brf med 1,15 miljoner för att få mer avkastning på börsen. Jag tror inte att jag skulle göra det, men de facto är det ju precis det jag gör. Synnerligen intressant psykologi. Någon som har någon synpunkt om detta fenomen.

1 gillning

Betalar du av lånet är ditt egna kapital bundet i fastigheten. Det innebär att du varken du vill eller inte är investerad i fastighet för mycket stor del av din ekonomi. Det är låg diversifiering.

Jag skrev också att om räntan var lägre än alternativkostnaden så förlorar man på att inte låna. Det är sant i alla lägen.

2 gillningar

TS här. I mitt fall skulle jag ha en BRF för 3,5 miljoner och 6 miljoner på ISK, om jag är obelånad. Hur ser du på denna diversifiering?
I diskussionen kan jag tillägga att jag tidigare, till för ca 10 år sedan belånade mina aktier. Det höll på att gå helt åt pipan flera gånger. Så belåning av mina aktier är uteslutet. men de facto gör jag ju det… genom att ha lån som jag kan betala av.

Jag hade inte velat binda upp 3,5 MSEK i en bostad.

Finns ingen mening för småsparare att en investera aktivt på aktiemarknaden.

Du binder inga pengar i fastigheten. Banken skapar pengar när du belånar fastigheten.

Hej. Förstår inte riktigt hur jag ska tolka det du skriver.

Håller 100% med. Men om man räknar skatteavdrag då ska man även räkna skatt på ISK, på hela beloppet oavsett vinst elle förlust :slight_smile:

1 gillning

Jag tror @Nightowl menar att du inte ska äga enskilda aktier, äg en bred globalfond.

Mycket har sagts i den här frågan redan men du behöver reda ut om det är psykologiskt viktigare för dig att vara skuldfri än att få optimal avkastning.

Det enda du ”uppnår” genom att amortera (förutom den viktiga känslan du söker) är att du binder mer kapital i din bostad. Som pensionär vill man ha kapital som kan användas. Din risk är redan mycket låg, du får mer ut av pengarna genom att låta de jobba på börsen.

En indexfond med konservativ belåning som du använder för att betala av bolånet är billigaste sättet att ytterligare få ned din kostnad för lånet. Vet ej vilken bank du har men med ditt kapital får du troligen en lägre ränta än idag på bolånet genom att flytta hela kapitalet till Avanza och ta ett Private Banking-bolån där.

Mitt tips är att ta dig tid att se/lyssna på avsnittet som länkas ovan. Det ger bra perspektiv om man är ovan vid denna fråga.

Edit: Det här avsnittet är inte lika djupt men kanske lite mer jordnära om du vill ta beslutet om du ska betala av lånet eller behålla det: Småspararpodden #18 – Amorteringar | Småspararguiden

Som småsparare bör du inte köpa några enskilda aktier eller ens försöka välja ut fonder vars förvaltare ska välja rätt aktier.

Istället investera passivt de som ska investeras på börsen. T.ex. marknadsviktad globalfond eller lågprisfonder med faktorviktning.

Vad gäller lånet hade jag inte velat binda 3,5 MSEK i en fastighet.

1 gillning

Ok. Då förstår jag lite bättre.

Ah! Nu förstår jag hur du menar. Jag har under några år försökt med stockpicking, men nu börjar jag förstå att det är väldigt svårt.

1 gillning