Boprisfallet är nära eller bara skrämskott? (del 2)

Fortsätter diskussionen från Boprisfallet är nära eller bara skrämskott? (del 1) - Nr 10174 av Seglaren.

Tidigare diskussioner:

Vad tror vi för 2024 då?

Jag gissar på att fallet fortsätter en del för att sedan börja gå upp efter räntesänkningar efter sommaren.

Kräftgång tills räntan börjar sänkas framåt försommaren… tror jag.

1 gillning

Du tänker aldrig att marknaden kan räkna ut den utvecklingen redan nu och anpassa sig?

1 gillning

Det finns fortfarande en relativt stor osäkerhet kring ränteutvecklingen, så det är givetvis inte helt inprisat.

Sen tror jag personligen inte att bostadsmarknader är lika effektiva som många andra marknader där större aktörer är aktiva.

En fundering!

Kan det faktum att många hushåll har behövt använda sin buffert senaste tiden och kanske även har behövt spara mindre än tidigare påverka bopriserna?

Tänker att många har svårare att bekosta kontantinsatsen idag än för kanske 2 år sen. Det borde kunna påverka priserna också, så en räntesänkning kanske inte ändrar prisbilden på kort sikt.

Eller tänker jag knasigt? :thinking:

12 gillningar

Studenter får inte låna. Banker kräver inkomst för lån.

När vi tog lån för första köpta boendet, ~2013 , räknande banken studentbidrag+studentlån som inkomst och vi fick låna några hundra tusen. Vi var förberedda med excelkalkylker för att bevisa vår betalningsförmåga och hade föräldrar redo att gå i borgen men vår bankkvinna litade på oss utan det.

2013 kan nog det ha inträffat. Tvivlar inte på det.
Nu är det andra tider.

Tänker som du. Har en son som letar lägenhet. Dom lite dyrare 1orna och 2orna i centrala Borås gick förr för 1,5-2,5miljoner. Nu tror jag det är färre förstagångsköpare som har råd med det och föräldrar är inte heller lika benägna att hjälpa pga risken, och har fått det sämre ekonomiskt.

Jag tror även köpare blivit mycket mer medvetna med vad det innebär att köpa bostadsrätt, inte samma fest som det varit senaste decenniet. Kollar årsredovisning noga osv

Tror priserna kommer fortsätta ner och på sin höjd sluta med att stagnera i slutet på året.

7 gillningar

Men inte riktigt, du ser vad räntan är för längre tidsperioder. Och dessa är investerbara, för den som behöver låna eller investera.

Är olika var i landet å vilka prislägen samt bostadtyper… Vissa har gått upp å andra fallit, å de kommer fortsätta närmaste året…

2 gillningar

Ifall marknaden har rätt, och räntorna går ner 2% under året, tror ni fortfarande på fallande priser då?

Alltså, räntorna är ju då ändå inte särskilt höga vid en historisk jämförelse …men rejält högre än för några få år sedan, typ 150% högre än botten 2020.

Priset på precis allt har samtidigt ökat, men kanske räknar man med att lönerna kommer ikapp.

Ingen jäkla aning faktiskt

Jag tror att det är rätt mycket momentum. Eftersom priserna ökat “typ forever” finns det en stark tilltro till att det är noll risk att göra en dålig affär på lite sikt, så tror jag det kan fortsätta uppåt. +100% inom 10-15 år enligt historisk logik

3 gillningar

Upphör aldrig förvånas över rubriksättares skicklighet och / eller deras (bostads) privata agenda.

“Nu är det 25 procent som tror på ökande priser. Samtidigt tror något fler, 29 procent, fortfarande på sjunkande priser under årets första kvartal”

6 gillningar

Tror i vissa områden kommer det fortsätta falla men andra kommer det återhämta sig och stiga lite.
Över tid kommer allt återhämta sig men i olika takt.

3 gillningar

85% belåning låter väl ganska rimligt för en del unga förstagångsköpare.

Så BR1 köps då för 120 k kontant och 680k i lån.

Antar vi 0% amortering så säljs den senare för 960-30=930 k. Så där kan du då säga att kontantinsatsen ökat. Den är nu uppe i 250k.

Så ungdomen skulle kunna köpa den dyrare för 250k + 1670k i lån. Detta förutsätter att ungdomen får låna så mycket. Vilket beror på inkomst. Som läget är nu är det väl troligt att ungdomen inte får låna så mycket (baserat på att ungdomen kanske inte har så hög lön).

Så resonemanget att kontantinsatsen ökar fungerar bara om:

• man accepterar högre lån och därmed högre ränta. (Ränta i stället för sparande då).
  • lånebeloppen är små.

Mäklarna tjänar väl inget på det.
Banken ser jag väl inte riktigt skulle tjäna på uppgång.
Däremot tar staten mer iom att nominella pris ökat.

Sedan är det så att de som utför arbete vill ha högre löner och då slår det igenom i högre pris. Och det är väl inte riktigt så att dom har någon slags skyldighet att arbeta för konstant pris i evighet.

Det låter mer som en vandringssägen.

Större lånestock i reala termer förutsätter ökad BNP/Capita. Du behöver tillväxt. Vid konstant BNP/Capita finns ingen möjlighet för ökad real lånestock.

Och kreditrisken ökar inte av stagnation.

Du, @Quantifierad har dina framtidshypoteser och åsiker och jag har mina och aldrig mötas de två. Jag läser det du skriver men har inte samma koll på nationalekonomi och monetära flöden och teorier som du ger sken av att ha.

Tråden handlar just om vad vi tror om framtiden inte nödvändigtvis om att övertyga varandra. Så vi behöver inte svara varandra med jättelånga inlägg. Du kan ignorera mina åsikter.

Deal?

1 gillning

Nu ställde du en fråga till just mig. Och då är det väl lite otacksamt av dig att komma och klaga över ett redogörande svar.

Sedan bortser du från att andra kan vara vara intresserade av att få detta sakligt redogjort. Finns trots allt de som uppskattar sådant.

Ja, för min del får du ha vilka fantasier och föreställningar som helst.
Men skriver du något som jag kan visa är fel får du förlika dig med att jag också gör det. (Eller någon annan).

Dvs:
Seglaren: “Jag tycker grönt är den vackraste färgen”.
Quantifierad: ignorerar
Seglaren: “2+2=5”.
Quantifierad: visar på fel

För övrigt ger jag sällan uttryck får åsikter. Jag håller mig mest till sådant som går att visa giltigheten för. (Yrkesskada när man arbetat med sådant som inte får bli fel).

4 gillningar

Fortsatta prisfall för både villor och lägenheter i december 2023. Föll 1,4 procent för villor och 1,7 procent för lägenheter.

2 gillningar

Jag kan tycka att 18% ner från toppen (villor) är hyfsat ordentligt, men säkert ingen katastrof för dem som sitter i en bra båt