Boprisfallet är nära eller bara skrämskott? (del 2)

Det råder marknad på br och det finns såklart ingen brist på bostäder till salu. Lika som att det såklart inte finns brist på mjölk på Ica, eftersom de får prissätta fritt.

Artificiellt låga hyror leder till brist på nybyggande och likviditet.

Finns mkt vetenskap på detta

3 gillningar

Noterade detta. Dvs 20% av bostäderna säljs utanför Hemnet.

Blev väldigt förvånad. Trodde nog att i stort sett rubbet gick där.

Men en förklaring verkar vara att köpare botaniserar bland bostäder som inte ännu kommit ut på Hemnet och kommer med erbjudanden. Som uppenbarligen är ok för säljarna. Det är en variant på den tidigare “köpa innan visning”.

Den säljare som anlitat en mäklare har ju fått ett prisestimat från mäklaren. Och kommer det en köpare tidigt och erbjuder i det intervallet så kan jag tänka mig att säljaren ser det som ok.

Sthlm innerstad verkar må lite bättre. Enligt Husmask. Husmask

-15% omsättning mot vecka 3 i januari 2022.

105 kkr/kvm jämfört med 116 kkr/kvm (-8%) vecka 3 i januari 2022

Något händer på marknaden.

Ja jag är så tacksam att jag inte behöver sälja just nu. Ska försöka bo här minst 5 år till och hoppas att man kan gå plus minus noll då i alla fall, så att jag har en liten kontantinsats till nästa ställe.

Just nu går priserna rakt ner ifall man kollar grafer på olika ställen i Sverige på hemnet.

På grund av röda havet så kommer inflationen förmodligen gå upp nu då ledtiden på transport ökar med 10-14 dagar över hela världen, vilket gör att räntesänkningar kan dröja eller utebli.

Känns som att alla år varit tuffa sedan 2020 och pandemin, kanske aldrig blir högkonjunktur igen nu ifall fler länder börjar kriga och vi eventuellt börjar använda kärnvapen mot varandra.

1 gillning

Där jag bor gick uppåt 40% utanför hemmet, direkt via mäklare. Det är väldigt attraktiva och dyra hus. Jag har både själv sålt och köpt utanför hemmet. Mäklarna har listor där man kan anmäla sig och få objekt och ofta erbjudanden att köpa dem direkt.
Vet inte hur det ser ut nu dock, knappast samma drag på marknaden längre :slight_smile:

Vet du om det där är något som kommit på senare tid. Jag märkte inte av det när jag tittade runt senaste. Men det är ju ett bra tag sedan.

Jag kan i sig förstå det när det gäller dyrare objekt. Där kan det ta lång till innan man hittar en köpare. Då blir det mer fast pris.

Sedan är det väl en fråga om var gränsen går. Här i Stockholm finns det ju köpare för dyrare objekt. Beror väl på vad man menar med dyrare också.

Det händer i Stockholm också men inte i samma omfattning. Jag fick själv bud innan Hemnet direkt från mäklaren innan ngt annonserades när jag sålde en lägenhet på söder för 10+ år sedan men avböjde.
Här handlar om dyrare objekt som har många köpare, men av olika anledningar väljer man att sälja direkt. Vi talar då om hus där de billigaste mini kanske är 8m och uppåt 30m.
Men jag tror inte det är lika aktuellt idag, förr kunde man då få kanske 30% premie på utgångspris direkt. Risk/reward.

Som spekulant tycker jag tvärtom att siffran förvånande låg. Vad finns det för syfte för mig att gå till hemnet framför booli? Jag förstår verkligen inte, för booli har ju allt som hemnet har plus ganska mycket mer.

Det är väl inte Hemnet framför Booli.

Har du en annons på Hemnet så har du den på Booli också.

Jag tänkte mig att många går till Hemnet. Kanske av gammal vana.
Jag har sålt ett fritidshus och gjorde det via Hemverket. Och valde då att annonsera på Hemnet. Kostade inte mycket. Men med det så var det jag som träffade spekulanterna. Och det var ingen som nämnde Booli, utan var det någon som sa något var det Hemnet.

Och som säljare ser man trafiken på annonsen och en del data. Och det var en hel del.
Den lilla kostnaden ser jag som betald. Det räcker med en budgivare till så är annonsen betald kan man säga. Och då var det där ändå ett ganska billigt fritidshus. Buden ökade med 25k åt gången. Och annonsen kostade nog något i stil med 1500.

1 gillning

Jag tror inte Booli skapar annonser. De länkar till annonser på Hemnet och mäklarnas egna hemsidor. Så om du ber mäklaren lägga upp ditt objekt på mäklarens hemsida som “kommer snart” så dyker den upp på Booli som “kommer snart”.

Var ett tag sen du sålde antar jag? Om jag minns rätt går annonserna på 5000-10000 nu, vilket är lite saftigare.

Ja Hemnet har verkligen, något senfärdigt kanske, upptäckt hur populära de är. Och vilken pricing power de har.

Blev förvånad över hur billiga de var när jag fick upp ögonen för bostadsmarknaden för några år sedan. Så ur deras synvinkel undrade jag varför det var så prisvärt att köpa en annonsplats :smiley:

Men visst märks det att fler och fler annonserar via mäklarna (Booli) idag, om än bara i “Snart till salu”. När det blir skarpt tenderar folk att krypa till korset och betala för Hemnet.

Hemnet plus 920 kr. Kollade kvittot.

Dom är väl billigare när objektet är billigare kanske?

Det handlade om att sälja utan budgivning, utan annonsering. Mäklarna har listor på intressenter för vissa typer av objekt och så när det kommer en ny säljare så görs affären direkt. Undrar hur statistiken påverkas av detta?

När inflationen börjat lätta lite kommer regeringens förslag för att elda på bostadsmarknaden. (Presenterat som ett sätt att minska överskuldsättningen trots att bolånetaket ska höjas till 90%)

Vad skulle ett höjt bolånetak göra för bostadsmarknaden? Mer skuldsättning (högre priser) eller mindre (lägre)?

2 gillningar

Mycket intressant förslag. Detta kommer nog leda till högre priser och högre omsättning.

Pressmeddelandet:

Just nu är det billigare att hyra än att köpa, o då är inte ens risken inräknad, med tanke på framtiden. De som gick in på marknaden för 1 eller 2 år sedan tror jag inte resonerar som du. Speciellt inte om de behöver flytta på sig av olika anledningar, familj, jobb m.m

1 gillning

Att höja bolånetaket från 85 till 90 procent i kombination med ett nedtrappat ränteavdrag för blancolån (lån utan säkerhet) är endast ytterligare en rökridå som inte löser några problem.

4 gillningar

Kul med rapportens namn och sedan innebär det att man får låna mer.

3 gillningar