Boprisfallet är nära eller bara skrämskott? (del 2)

Det är väl mer om man enkom ser sin bostad som en investering som man äger för avkastning. För de allra flesta spelar det ju bara roll hur många SEK den kostar nominellt rent kontant eller i lånekostnad.

6 gillningar

Ytterligare en artikel om rea på nyproducerade bostadsrätter.

Måste förr eller senare rippla ner till befintligt bestånd. Men jag antar att många sitter och ruvar på sina bostäder, tar av sina besparingar, lever knapert, och hoppas att räntan ska sänkas.

Känns lite som ett chicken-race. Skulle säljarna väl ge upp och börja anpassa sina priser till raset för nyproduktion så kan ju proppen gå ur, och sedan rasslar det på ganska snabbt. Ytterligare minus 10%, 20,%, 30%, … från den nedgång som redan varit.

Hur länge tror ni säljarna kan hålla ut? 6 mån, 1 år, 2 år, …?

Och förväntar de sig 0-1% ränta som tidigare när de köpte? Vad händer om räntan stabiliserar sig på en nivå kring 2.5-3%?

1 gillning

Pratar vi successionsmarknaden så är ju de flesta säljare även köpare - så ser inte riktigt det chicken-racet du ser framför dig. Problemet just nu är väl osäkerheten och att bankerna är hårdare med att sälj först och köp sen. Inte så många som är sugna på det är min gissning.

1 gillning

Blir helt klart ett intressant år, vi får se hur det blir med räntan. Marknaden tror på chocksänkning tydligen. Skulle gissa att vi är runt 2% styrränta i december det här året, men vad vet jag.

Ifall räntan går ner 2-3% i år kommer mångas kostnader också gå ner 30-50% kopplat till boende.

Du får det att låta som att priserna aldrig kan gå ner, eftersom alla bara byter bostäder med varandra till samma eller högre priser. :wink:

Men förstagångsköparna måste beaktas. Om de inte mäktar med priserna, kommer priserna pressas ner.

Vad det gäller successionsmarknaden så kan effekten bli att många nedgraderar sig till mindre och/eller billigare boende, eftersom de inte har råd med nuvarande boende. Och alla förväntar sig att priserna går ner, så när de byter till ny bostad pressar de ner priset, och priset på deras egen bostad som de säljer pressas också ner på samma sätt.

Chicken-racet är i gång.

Givet det vi vet så är väl priserna på successionsmarknaden tämligen stabila. Att det aldrig kommer att bli billigare att bygga borde vi veta vid det här laget - så i den häraden kommer priserna att ligga.

Jag sa aldrig att dom inte kan gå ner eller upp, men trenden långsiktigt är väl mer upp än ner.

På dig låter det som att det måste röra sig om ett pyramidspel, där är jag inte enig.

1 gillning

Är de? De har ju gått ner ganska mycket redan senaste åren. Tittar man realt och även inkluderar effekten av inflation så är det väl ner 30-40% från toppen.

Att priserna har gått ner både reellt nominellt vad en kvm kostar och relativt och inflations justerat sedan trådens start är väl helt okontroversiellt.

Man kan väl möjligen diskutera hur stort prisfallet är om man räknar inflations justerat, och exakt vad som ska räknas in för att få en relevant siffra.

Men om lönerna framöver stiger för att kompensera senaste årens höga inflation så borde det ju också innebära relativ nominell prisökning.

1 gillning

Oj det var ett spännande påstående. Har du någon länk där någon påstår det? Med tanke på hur bostadsbyggandet såg ut då känns det spontant svårt att hålla med om det.

År 1999 startade den svenska bostadsbubblan.

Blir alltid lite glad när någon länkar Sveriges värsta domedagsprofet. Cornu är ju en ganska extrem man som fantiserar om krig och bostadskollaps och skriver om det varje dag i sin blogg. Han skrev om peak oil i många år, att när oljan tar slut så kollapsar samhället så alla måste äga så mycket guld som möjligt, nu har han bytt spår från det, kanske har han glömt?

Sanningen är ju att bostadspriserna nominellt gått upp flera hundra och även flera tusen procent på vissa ställen senaste 20 åren.

Nu ser vi en liten nedgång som med allra högsta sannolikhet kommer följas av en rejäl uppgång, förmodligen under hösten 24 eller våren 25, gissar jag.

3 gillningar

Tackar. Det var lite det där jag hade i åtanke.

I slutet på 90-talet hade SCB lagt upp en graf på sin hemsida med KPI och priser för småhus och hyreshus. Där drog hyreshus och bostadshus iväg och närmade sig toppen 1991.

Detta gjorde att många började prata om att man skapar en ny bostadsbubbla. Då handlade det om personer som felaktigt trodde att krisen i början på 90-talet hade med fastigheter att göra.

Och så gick åren och bostadspriserna steg mer och mer och bubbelpratet blev mer och mer högljutt. Då hade DI en diskussion efter varje artikel. Och varje dag hade man någon artikel om bostäder. Vilket ledde till intensiva diskussioner mellan de som såg en bubbla och de som såg stigande bostadspriser.

De fyndköpare jag talar om är de som refererar till SCB-grafen och menar att bostadspriserna skall ned på KPI nivån. Eller nära på i alla fall. Finns de som accepterar en nedgång till 2006 års priser också.

När man frågar dom om allmännyttan skapat en bubbla eftersom hyreshusen har stigit mer än småhus, blir dom mest irriterade och i bästa fall får man inget svar.

De här personerna hävdar med emfas att de stigande priserna beror på att man får låna så mycket. Men dom är extremt ovilliga att själva nyproducera till lägre priser.

Så dom lär vara besvikna över att prisnedgången bara blev en krusning, och inte den “riktiga” nedgången där dom skulle fyndköpa.

1 gillning

Botten är i stort sett nadd för denna gang,förutsatt att inflationen fortsätter att falla plus att arbetsmarknaden fortsätter vara förhallandevis god.
Tak över huvudet är ett grundbehov och det bästa sättet generellt framöver kommer fortsatt vara att äga sitt boende.
Dagens fastighetsmarknad skiljer sig at jämfört med den som dippade i början av nittiotalet.Golvet är betydligt stabilare denna gang.
Folk kommer framgent fortsatt att prioritera ett gott boende.Som vanligt gäller location,location,location da s.k white flight kommer att fortsätta och utsatta omraden idag kommer fortsatt kännas oattraktiva för de som har pengar att äga sitt egna boende.
Hyresmarknaden kommer fortsatt vara reglerad pa sadant sätt att permanent utbudsunderskott pa attraktiva adresser kommer fortsätta.
Bostadsrätterna däremot tror jag langsiktigt kommer fa problem att hänga med.

1 gillning

Hehe det inlägget har inte åldrats så väl :laughing:

1 gillning

Det är väl räntebesked imorgon? Vad tror ni? Kommer de ligga kvar? Vad tror ni FED gör? Sänker? Låter räntan vara oförändrad?

Oförändrad ränta tror jag men jag kan ha fel då dollarn just fått lite stryk.

Nej det har det väl inte och det känns taskigt att dra upp ett snart fjorton år gammalt blogginlägg. Samtidigt har han hållt och håller i princip samma linje fortfarande. Även om han börjat uttrycka sig mer generellt i takt med att bloggen blivit mer och mer kommersiell.

Men är han tacksam att citera eftersom han ger uttryck för ett evigt tankegods jag har lärt mig känna igen när det gäller bostadsmarknaden: man har från börjat bestämt sig att vi har en bostadsbubbla och sen letar man tecken som stödjer sin tes.

Ingenting har egentligen förändrats och de som tror på bostadsbubblan låter likadana 2024 som de gjorde 2014 och säkert även 2004.

5 gillningar

Tror inte någon vågar sänka nu. Det man gör är väl att kommunicera att man kommer att sänka någon gång i framtiden. Och att det kommer bero på mätdata.

Dvs man bekräftar att marknaden tänker rätt och man anpassar sig efter marknaden.

1 gillning

Ja marknaden tror ju inte Feds sänker förrän våren, om ens då. Ekonomin i USA blomstrar och växer snabbare än på väldigt länge, så finns väl inte så mycket anledning att sänka då.

https://edition.cnn.com/2024/01/25/economy/fourth-quarter-gdp/index.html

Nordeas makroekonomer brukar göra lite forecast på bostadspriser. Här är den senaste

Som man kan se är deras uppdatering (blå linje) lite högre än tidigare forecast (röd linje).

Och den ny indikerar att det blir en ny lägstanotering i vår som är lägre än den som var förra årsskiftet.

Det drar inte iväg så starkt sedan. Men det är nog rimligt också då konjunkturen 2024 fortfarande är svag.

5 gillningar