Boprisfallet är nära eller bara skrämskott? (del 2)

Det är just i Stockholm som nyproduktion har gått att räkna hem tidigare.
I stora delar av landet har det varit ren förlustverksamhet tidigare. Och än mer nu.

Byggnadskostnaden är ganska lika i hela landet. Lönekostnader, material, skatter mm är tämligen lika. Men det är alldeles för högt i stora delar av landet.

Och Byggnads med flera fack har säkerställt att det blivit ännu dyrare genom att tvinga igenom stora ökningar i lönekostnad senaste åren.

Det som nu hänt är att betalviljan även i mer attraktiva delar av landet har sjunkit under nyproduktionskostnaden. Och då blir det tämligen stopp. Och precis som branschfolk påtalat så blir det stopp länge. Marknaden är så reglerad att det finns väldigt lite utrymme för flexibilitet.

Din kommentar om Stockholm blir lite obegriplig. Du kanske kan förtydliga mer exakt vad du menar?

Du vet väl att nu är nyproduktion stendött som affärside?
Varför tror du det har blivit så?

Just Stockholm har en av landets mest pressade bostadsmarknader!
Kostnadsökningen 2023 är den största på 50 år och konkurserna ökar med 33% bland byggföretagen.
Behovet ligger på 20K nya bostäder årligen men det byggs bara 5K år i
Sthlm.

Nyproduktion på 4 miljoner i insats eller en 4a i Sthlm på 20K/mån i Aspudden är inte så efterfrågat hos poliser och lärare!

Undrar hur det blivit så? Byggbranschens löner har sannolikt ökar som alla andras…ok må så vara. Byggmaterial har också ökat i kostnad och vad jag upplevt så slösas det också en hel del material, kanske för att det aldrig får stå still och att själva byggprocessen ändå kostar mer!

Hur mycket vinster har plockats ut av byggbolag och bostadsutvecklare? Och marksäljande kommuner? Och vilka risker har byggbolag och finansiärer tagit om de konkar direkt när inte allt pekar uppåt?

Om det inte går att driva byggen i det här landet utan nollränta, bostadskarriär och evigt ökande skuldsättning så verkar vi ha ett problem :thinking:

8 gillningar

Har svårt att se några avgörande fördelar med att bo i Stockholm.

1 gillning

Låter lite märkligt men du kanske har rätt och då ser det inte speciellt ljust ut.

Precis!,
kapital, material och personalkostnader har ökat kraftigt.
Detta i komb med att köpkraften är så urholkad att de reala
Priserna är nere på 2014/15 årsnivå.
De enda lönsamma projekten sker i mkt attraktiva områden, kundkrets med intakt köpkraft.

Men det är en expansiv region.
Boendemässigt föredrar jag mer kontinentala Skåne :smiley:

4 gillningar

Bostadsbristen är en myt! Kanske inte i Stockholm men i större delen av landet skulle jag säga. Bor i Borås och skulle kunna få en lägenhet på dagen. Bla har Wilhelm (ett av Borås större fastighetsbolag) tillåmed en kampanj om 1000kr/mån hyresreduktion första 6månaderna. Detta gäller i stora delar av Sverige.

Sålänge du har fast jobb och inte har några betalningsanmärkningar finns inget problem med att få bostad.

Vad händer då med bostadsrätterna. Försäljningen står still. Ingen är beredd att betala vad säljaren vill ha, du väljer att hyra istället. Det är även flera som försöker hyra ut i andra hand men även där står det hyffsat still då de försöker ta förmycket i hyra.

Min syster sålde sitt hus för 2år sen, flyttade till en 3a på 146m2 mitt i Borås centrum. Nyrenoverad sekelskifteslägenhet. Betalar 15000/mån. Tro mig att hon hade aldrig kunnat köpa den samma å få en lägre månadskostnad. Liknande brf-lägenheter i centrala Borås som ligger ute för ca 6miljoner :flushed:

Jag tror absolut på fortsatt nedgång av priserna. Det är inte rimligt att en 1a skall kosta mer än 1miljon (i Borås), ändå ligger det ute ettor för 1,3-1,5 miljoner. Vilken ungdom har råd med det. Nu finns det inte heller så många föräldrar som kan hjälpa till då de har egna räntor att tänka på.

Jag tycker det är bra om bubblan pyser lite/ganska mycket till. Att priserna ständigt ökar vinner ingen förutom bankerna på. Tillslut kommer det krävas hjälp både mamma/pappa/mormor/morfar för att få råd till en lägenhet. Barnafödandet kommer sjunka ännu mer och hela systemet kollapsar haha överdrev lite där på slutet :smile::smile:

Obs är själv ägare till en bostadsrätt, men även till ett barn :blush: tänker därför på nästa generation. Tror på 10-15% nedgång men hoppas på 20-30 :blush:

5 gillningar

Kan hålla me om varför måste alla söka sig till Stockholm, men samtidigt som född å uppvuxen Stockholmare så ser jag inga fördelar att bo någon annanstans än i Stockholm där alla vänner å anhöriga bor…

Samma läge på hyresmarknaden ute bland orterna i Skaraborg. Har ungdomarna köat något år eller två kan de få en lägenhet mitt i centrum. Kanske inte den fräsigaste men definitivt ingen ful-kvart i något problemområde.

Villor och BR däremot kostar som om de låg inom pendling från Sergels torg. Varför? “För att det är (eller har varit) billigt att låna” - och - “för att en bostad alltid är en bra investering” (Jo, man bor i den också).

Varför ska en ungdom betala dubbelt så mycket i en BR än i en HR här ute i småstäderna? De verkar vänta ut marknaden medan de hyr.

Borås ja …var på vippen att flytta dit pga jobb i slutet på nittiotalet. Då marknadsförde man stan mot Göteborgare med “Här kostar en miljonvilla fortfarande en miljon” Vad får en normal villa i Borås loss för nu 25-30 år senare?

1 gillning

En villa i Borås tätort ligger på +5miljoner
någon km utanför runt 2,5-3,5miljoner. Dock är dom centrala villorna väldigt svårsålda nu. Och dom villorna som ligger någon km utanför Borås låg på +3,5 till 5miljoner när det var som störst rusning. Tänker att 3miljoner ändå är ok för 2 vuxna fortfarande därför har dom inte sjunkit mer i pris. Dock jobbigt för dom som köpte för 4-5miljoner under rusningen :flushed:

1 gillning

Stadsvillor i Örebro > 6 milj verkar extremt svårsålda, likaså
nyproduktion och Br som är högt belånade.
Villapriserna nere på 2019 och Br 2017 typ :thinking:

1 gillning

Om du startar ett företag och bygger ettor (i Borås) vad kommer dina kostnader vara då, och som köparen måste betala?
(Ja, kostnaderna plus den vinst som folk här i forumet menar är en rimlig avkastning på deras sparande).

Det bygget kostar är det rimliga priset. Om du menar att det i alla fall inte är rimligt så får du ta av dina besparingar och subventionera nyproduktion då. Det är det enda rimliga.

Hur i all världen skulle banker kunna vinna på det?

1 gillning

Apropå svårsålt så ligger den här bland de värsta på hemnet:
https://www.hemnet.se/bostad/villa-3rum-kalix-kommun-martinsvagen-30-12375855

850k är tydligen för mycket för havsutsikt och 124+66 kvm.

Skumt att det inte är mer rusning och hård budstrid. Borde vara idealiskt för den som inte vill bo i Stockholm. Någon som har någon gissning?

1 gillning

Det kan mycket väl röra sig om en ny trend där ungdomarna tänker om och fortsätter att hyra istället för att köpa BR.

Det köpare är redo att betala är det enda rimliga priset. Kostar det mer att bygga så byggs det inte förrän utbud och efterfrågan kommer i balans, vilket kan ta lång tid eftersom många kan komma att välja hyresrätter med reglerade hyror istället för att köpa. I alla fall där det är möjligt att få en hyresrätt inom rimlig väntetid. Marknadshyror kan vara en del av lösningen.

1 gillning

Få är nog intresserade av att flytta till Kalix, havsutsikt eller inte.

4 gillningar

Med det resonemanget bör alla 80-tals villor i borås säljas för 1 miljon? Eller menar du att marken i borås är värderat till flera miljoner?

Det kan mycket väl röra sig om en ny trend där ungdomarna tänker om och fortsätter att hyra istället för att köpa BR.

Jag tror trenden är att fler fått upp ögonen för att bostad inte är en evig pengarmaskin som alltid går upp i värde.

1 gillning

Kostar det mer att bygga så byggs det inte förrän utbud och efterfrågan kommer i balans, vilket kan ta lång tid eftersom många kan komma att välja hyresrätter med reglerade hyror istället för att köpa

Hur länge klarar sig ett byggbolag vars enda inkomst är att bygga och sälja bostäder till befolkningen?

De klarar sig väl så länge de kan sälja bostäderna med vinst och har ett positivt cashflow.

1 gillning