Vet inte om det varit uppe, men Nordea ändrar sin prognos och tror att riksbanken sänker räntan redan i maj. Man ändrar sin prognos från tidigare trott att sänkningen kommer i september.
Nej, varför det? Produktionskostnaden för en villa är klart högre.
Det är nog ca 4 mille för en enklare villa.
Det är väl ingen penningmaskin alls. Utan bara kostnader.
De klarar sig så länge priserna är rimliga. Dvs de har kostnadstäckning och någon skälig avkastning.
De föredrar Stockholm?
Värdet av att bo i Stockholm är uppenbarligen väldigt högt.
Det där huset borde väl vara alldeles excellent för de som inte vill bo i Stockholm. Hade tom bastu.
“läget för säljare av bostadsrätter har försämrats ytterligare.”
“många bostadsrättsföreningar kommer att behöva höja månadsavgifterna markant framöver när bundna lån med mycket låg ränta löper ut”
Amerikanska räntor och ekonomi påverkar Sverige.
USA har valår och Biden administrationen kommer hålla ekonomin flytande fram till valet, annars blir det förlust. Blir intressant att följa den ekonomiska utvecklingen efter det. De stora underskotten måste stävjas. Men kommer bli svårt nu när Ryssland/Kina/Iran har gått ihop och laddar för krig i fler områden än Ukraina. Kina har precis infört fler sanktioner mot USA/Väst. Kina har officiellt uttalat mål att återförena Taiwan med Kina, med våld om det behövs. Om ni missat är denna artikelserie bra, trots några år gammal:(klicka “Ruling The waves”
https://www.reuters.com/investigates/section/china-army/
Ryssland har också ställt om en del av sin ekonomi till krigsekonomi. De kommer kunna ställa upp en riktigt stor armé nästa år. Vad gör Sverige och Europa, Ukraina lär inte vara slutmålet.
2 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Samling av OT inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet
9 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Samling av OT inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet
En fundering är ju vad som skulle hända ekonomiskt om man äger en villa/bostadsrätt och den blir bombad till grus i krig (när man inte är i den)?
Säg att man köpt den för 15 MSEK med lån på 10 MSEK. Förväntar sig då banken en inbetalning på 10 MSEK, eftersom fastigheten inte är värd något längre?
Och kommer försäkringsbolagen stå för någon del av kostnaderna, eller åberopar de force majeure?
Om bostadsägaren tar hela smällen skulle ju de bli en bostadskrasch ganska snabbt i Sverige, redan efter att inte alltför många hamnat i en sådan situation. Antagligen ett av de mindre problemen om det är krig, men en bostadskrasch hade ju inte gjort saken bättre.
Undrar också hur det här hanteras i exempelvis Ukraina och Gaza.
Hos försäkringsbolags vilkor så gäller inte försäkringen vid krig…
Tomten har kvar sitt värde även om huset är borta… Me typ 15 miljoner så är största delen priset på tomten… I storstäder som Stockholm så är tomten typ 75% av taxeringen…
Apropå krig, vilken typ av bostäder är att föredra vid detta. Centrala lägenheter i storstad, hus i storstadsområden, Hus/lägenhet i mindre stad eller bo helt off the grid? Hur ser det ut i Ukraina, får intrycket av att Kiev och större städer lever på som vanligt? Hur ser landsbygd ut?
Jag tror inte många i Kiev skulle påstå att livet är “som vanligt” ![]()
Sämst av allt att äga är nog en bostadsrätt i en sönderbombad förening med tomträtt i centrala Stockholm. Allt värde är borta för bostadsrättsägarna.
OT
Så länge det inte är några större hussamlingar eller viktig infrastruktur lär det inte satsas några resurser på att bomba. Finns inte ens skyddsrum ute på vischan för sannolikheten är liten. Mest otur om just fronten skulle passera där man bor men då bör man ha schappat för länge sedan.
Att terrorbomba städer för att skada så många civila som möjligt verkar däremot vara det nya svarta, så där lär det bli mer skador på belånad egendom.
Håller jag helt med dig om, jag som är kass på att formulera mig (samt en aning bortskämd och svårigheter att sätta mig in i situationen där nere). Det jag syftade med ”vanligt” var att folk går till jobbet, handlar osv.
De är stortsätt alltid förlorare i krig…
Från kall till iskallt för lägenheter.
I min region (Örebro) sjönk villorna mest i hela landet.
Det slutar med att du har en skuld och får troligen skuldsanering eftersom det är orimligt att du skall betala tillbaka 10 MSEK i en krigssituation eller ett totalt förstört land efteråt där du är beroende av nödhjälp för att överleva.
Markvärdet lär vara lågt efter ett krig.
Man får se det lite som omstart på FIRE resan…
5 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Samling av OT inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet
Det känns självklart med fallande BR priser och är sannolikt långt ifrån över. Majoriteten av föreningarnas lån måste nog skrivas om först.
Flyttat några inlägg som hamnat lite väl OT.
Gäller inte force majeure på bolånet? Konstigt om försäkringsbolaget kommer undan men inte ägaren till fastigheten?