SEB:s indikator berör förvisso inte specifikt hus/lägenheter.
SEB:s Boprisindikator ökar med 15 enheter i januari, från plus 4 till plus 19. På regional nivå ligger indikatorn mellan plus 10 och plus 31 enheter. Hushållens förväntningar på styrräntan om ett år sjunker med 0,36 procentenheter jämfört med föregående månad till 3,77 procent.
Bostadspriserna kommer alltid över tid att gå upp. Det vore jättekonstigt annars. Lönerna idag är minst dubbelt så hög som 20 år sedan. Det vore konstigt om inte bopriser och även allt annat konsumtion inte hade ökat. Sedan har nog bopriser ökat mer än dubbel och nu sjunkit något senaste året men det kommer ta igen sig. Vi kommer se ny ATH inom 2-3 år.
Den stora bostadsbyggaren Peab pressas av en svag marknad och tvingas till nedskrivningar i halvmiljardsklassen, uppsägningar och en sänkt utdelning.
Bolagets vd Jesper Göransson vågar inte sia om när vinden vänder.
”Det är i princip omöjligt att sätta igång och förhandssälja nya projekt”, säger han.
Ingen vill betala eller ta riskerna, dom får sänka priserna eller bygga mer hyresrätter.
Politiskt måste man reglera marknaden så att det blir bättre ekonomisk miljö att bygga.
Så behöver det inte alls vara. Om du skulle få en minskande befolkning så blir ju utbudet större än efterfrågan och då går ju priserna ned för bostäder.
Det där är ju lite olika. Med pågående urbanisering, stigande inkomster, sjunkna räntor och ständigt stigande priser har väl bostadsköp setts som tämligen riskfritt i tillräckligt urbana lägen. Man får i princip tillbaka de reala pengarna efter att ha brukat och underhållit bostaden i decennier. Byggbolagen "bostadsutvecklare* mfl har också kunnat ta finansiella risker på samma grund, väl?
Ute i spenaten ser man också nybyggen. Där brukar dock den blivande bostadsägaren vara fullt medveten om att kapitalet går åt som bostadskonsumtion eftersom den äldre men kanske sämre (och kanske upptagna) grannfastigheter säljs mycket billigare än byggkostnaden. Ungefär som att köpa bil. När den är gammal och avbetald har den bara skrotvärdet kvar. Man skulle kunna se även bostäder i urbana lägen på samma sätt (bostadskonsumtion) men då lär väl månadskostnaden bli rätt hög mht prisbilden på urbana byggen?
Någonstans tänker jag mig också att räntan spelar roll i hur villig man är att ta risker. Ponera att man tittar på ett hus.
Utgångspriset satt till 3.5MM SEK (nu pratar vi inte Stockholm).
Kontaninsats 15% = 525000kr
Lån; 3500000-525000 = 2975000kr
Ränta på detta vid 4.5% = 134kkr/år eller 11kkr/månad
Ränta på detta vid 2.0% = 59.5kkr/år eller 5kkr/månad
Låt oss säga att hushållet får ett inkomstbortfall, det är såklart lättare att försöka trolla med 5kkr/månad än 11kkr/månad.
Tänker att den turbulenta tid vi är i nu också gör människor mer medvetna kring riskerna. Mitt i brinnande högkonjuktur, utan löpsedlar med diverse uppsägningar är det nog många so glömmer bort riskerna.
I nuvarande situation, med relativt mörka moln i horisonten, är det nog som är lite mer försiktiga och försöker ta höjd i sin ekonomiska plan.
Eller så är det jag som tror för mycket om gemene man…
Finns ju inget som tyder på en minskande befolkning dock, inga siffror i alla fall, Sverige växer stadigt på grund av en otrolig invandring från hela världen, framför allt Afrika och Mellanöstern.
Viktigt att poängtera att svenskar skaffar 1,5 barn per kvinna, alltså minskar vi med 25% varje generation, medan de från Afrika och Mellanöstern snittar någonstans runt 3 barn per kvinna, alltså växer de med 50% per generation, då 2 personer blir 3, medan vi svenskar går från 2 personer till 1,5, varje ny generation.
Det här betyder alltså att Sveriges befolkning kommer öka exponentiellt då vi tar in mycket människor som föder många barn.
Så att köpa bostad i Sverige är ett bra förslag för att säkra en investering för framtiden tycker jag, då vi kommer bli så otroligt många fler i Sverige. Då har jag inte ens tagit upp de kommande förväntade flyktningströmmarna som kan bli aktuella beroende på klimatpåverkan, kanske inte så kul att bo i Bagdad om det är 65 grader celcius på sommaren…
Hur har du tänkt att producenterna skall kunna sänka priserna?
Vilka kostnader har minskat då för dom?
Och HR kommer HGF att stoppa, genom att inte godkänna de hyror som krävs för att fastighetsbolaget skall gå runt.
Eller också bedömer Fastighetsbolaget att det blir för svårt att hyra ut till de hyror som krävs.
Som sagt så är det genomreglerat. (Och det är bland annat det som ÄR problemet).
Men vad är det för reglering du tycker fattas då?
Ska staten halvera lönerna för byggjobbarna?
Det skulle faktiskt sänka kostnaderna och sänka priserna/hyrorna.
Eller så kan du och andra med samma inställning ta från ert sparande och subventionera nyproduktion. De skulle också sänka priser/hyror.
Det här påståendet saknar vi data på, kan mycket väl vara så att de fortsätter skaffa många barn i flera generationer, då de har en helt annan kultur än vi svenskar som har bland det lägsta barnafödandet globalt och även flest singelhushåll i världen.
Så man kan känna sig trygg i Sverige att efterfrågan på bostäder kommer vara hög väldigt länge till, då vi som total befolkning växer så otroligt mycket, även om det blir 25% färre svenskar varje generation.
Min pappas generation (ursvensk) och hans föräldrars utgjorde enorma barnkullar. Var inte ovanligt att det var syskonskaror på 6-12 ungar. Det förändrades på bara en generation nästan. Minskade ned till 3-4 i min. Och det kom med stigande levnadsstandard.
Ja när vi hade barnkullar på en så där 12 ungar så bodde vi på landet.
Mina föräldrars generation var de som flyttade in till staten. Och då krympte det ner till 3-4. Sedan har det krympt ned mer.
Sydkorea är nog det land som haft den kraftigaste tillväxten under de senaste 60 åren. Och det kanske finns en koppling där. Singapore har också haft kraftig tillväxt och där är det också lite barnafödande.
Demograferna (som har ganska bra koll) estimerar att jordens befolkningstillväxt stannar av om ca 100 år. För att sedan minska.
I Europa är det många länder som är under avveckling vad gäller folkmängd. Sverige och Schweiz är några få som faktiskt ökar. För Sveriges del så är det inget bekymmer då Sverige är enormt glest befolkat. Men Schweiz är väldigt tätbefolkat. Så där kan man ju tänk sig att det kunde bli knepigare med bostäder. Men där är marknaden mycket mer fri, så där ordnar marknaden fram bostäder.
De Norska storspararna flyttar bland annat till Schweiz. (Dom flyttar inte till Sverige).
Jag fattar det som att jordens befolkning kan vara 50% mindre till 2100. Pga att mindre grupper kan inte ta hand om större grupper med evigt växande vårdbehov.
Men den som lever får se kan hända mycket fram tills dess