Bör jag flytta över mina fonder till en kapitalförsäkring om jag avser bosätta mig utomlands?

Stämmer fel av mig. Lagt in en Edit ovan. :+1:

Har du några tips på länder där skatten blir väldigt låg? Det kan ju göra att jag kanske kan flytta 10 år tidigare än om jag väljer ett land med hög skatt.

Aha, fiffigt! Vill du namnge “rätt” länder?

Du får googla och söka men det finns många länder som inte beskattar inkomster som kommer från utlandet om du som utlänning bosätter dig i landet. Exempelvis Malaysia, Thailand och Panama med flera. Du kan exempelvis bosätta dig i Malaysia och öppna ett offshorekonto i en bank i Singapore och investera den vägen.

1 gillning

Man ska dock se upp med offshore konton. Det finns en hel del charlataner där. Kompisar som sitter med pengarna låsta i apdyra lösningar där kapitalet mjölkas ut varje år och får inte heller ut pengarna. Slowmo robbery om man inte har koll på vem/var man sätter pengarna.

Korrekt, vill man slippa svensk skatt och även onödiga utgifter så måste man göra sin hemläxa väl.

1 gillning

Hur funkar dessa offshore-konton, är de alltså olagliga att använda så länge man bor i Sverige men tillåtna om man är bosatt i vissa andra länder? :thinking: Antar att det ses som ”olovlig skatteplanering” av Skatteverket just om man är bosatt i Sverige.

Annars, grattis till TS för bra flyt med investeringarna. :tada: 8 mille är något som många av oss bara kan drömma om. :slightly_smiling_face:

Tack, i mitt fall är det en blandning av tur (optioner via jobbet som har gått bra) och skicklighet (utbildning som har gett ett välbetalt jobb, låga levnadskostnader t ex ingen bil och tråkglobalindexfonder). Men jag vill ha en relativt fat fire (jag är 47 idag och vill ha minst 30 000 SEK/månad netto så jag kan t ex resa) och när jag läser den här tråden Hur mycket kan jag plocka ut årligen i all evighet ifrån en depå med globala indexfonder? känns pensionen långt borta.

Också bra information. Blir att ha allt i KF!

Numera tvingar svenska konsulat dig att skriva ut dig när du förnyar pass utomlands. När du gör det krävs det att du intygar var du bor och hur länge du gjort det. Över 12 månader så vägrar dom ge dig nytt pass om du inte skriver ut dig. Är detta lagligt? Tveksamt…

Jo, jag tror nog det är det. Sedan 2018 är det ett folkbokföringsbrott att inte vara skriven där man har sin “huvudsakliga vila” och det gäller väl även vid utlandsflytt där då kravet är att man ska skriva ut sig om man är ute 1 år. Antar att detta i huvudsak handlar om att stävja bidragsbrott, så det är väl i grunden bra, även om det såklart känns sunkigt när det händer vid passförnyelse.

Har bara koll på de länder jag själv haft som kandidater, och där är det Malta (där jag bor) och Bulgarien som ger kapitalskattefrihet utan tidsbegränsning, medan Cypern, Spanien och Portugal erbjuder tidsbegränsade möjligheter att slippa kapitalskatt. Men jag tror att det är bättre att utgå från vilka platser man kan tänka sig att bo på och sedan undersöka kostnadsläget inkl skatter.

1 gillning

man kan nog inte neka någon sin identitetshandling oavsett det. det är två skilda saker.

Samtidigt är man ju skyldig att skriva ut sig och det är problem med folk som inte gör det, bor utomlands och samtidigt hämtar ut bidrag i Sverige.

Så jag tycker det är rimligt att man har ett val - skriva ut sig och få ett nytt pass eller vara inskriven men då åka tillbaka till Sverige för att få ett nytt pass på Polisen.

Ska kolla med en kompis som är chef för passeriet på ambassaden där vi bor.

Det här har jag aldrig hört talas om, men det låter spännande! Hur funkar denna tidsbegränsade möjligheten? Jag bor just nu i Schweiz (där det inte är ngn capital gains tax, men ska snart till UK (20% cap gains tax), och därefter vidare till Spanien. Skulle jag alltså kunna spara i England och sedan ta ut allt när jag kommer till Spanien för att tex köpa hus och leva?

Mvh
F

@havsekorre Det här skulle jag gärna få förklarat lite tydligare. Att överföra pengarna från ISK till KF kostar alltså inget “extra” i skatt - men det beror på när på året man gör det? Tack! :slightly_smiling_face: