Börjar ni ändra era livsvanor nu när prisbilden för många varor förändrats?

Försöker undvika att åka kollektivt, blir dyrt med biljetter var och varannan dock. Blir att man sliter mer på skorna när man får promenera mer.

El cyckel är ofta ett bra och billigt alternativ till bil.

Absolut är det ett bra alternativ där det är applicerbart.

Har inte elcykel ett ganska snävt användningsområde? Mer än en mil men inte mer än två mil och dåliga offentliga kommunikationer.

1 gillning

Jag har märkt att jag köper färre tomater än jag brukar. Det känns liksom mindre lockande när kilopriset är i klass med nötfärs… :roll_eyes:

Men rent generellt tycker jag att mat är väldigt billigt. Det är en av väldigt få utgifter vi människor har som faktiskt är livsnödvändig.

Kalorier är billigt, ja.

Köpte nyss paprikor för 10 kr styck. Svårt säga vad som är mest perverst - att paprikor kostar 10 kr st eller att jag faktiskt köpte dem.

Om några månader kan man plocka egna solmogna tomater som till skillnad från de som finns i butiken nu smakar ljuvligt.

2 gillningar

Ja, jag borde odla det…definitivt nå’t som känns meningsfullt att pyssla med.

Det bästa med egna tomater är att de doftar väldigt gott. För mig är det ändå inte värt besväret.

Jag skäms ju lite att vi ligger på ungefär det med ett barn. Men då räknar jag in alla hushållsprodukter också, så inte helt och hållet mat. Men ändå! Tycker det är snordyrt att handla, men så här har det sett ut i ett par år för oss.

Just min tanke. För kortare sträckor så är det nice med cykel och el-cykel. Men ska man veckohandla för en familj på fyra och har en sträcka som är mer än 5km till närmsta mataffär så är det plötsligt inte lika praktiskt.

Nej, vi handlar som vi brukar. Mycket från lokal- och “här”-producenter, håller oss till ekologiskt så mycket det går. Allt går ju inte att köpa svenskproducerat, men har hittat “crowdfarming” där man kan köpa frukt och grönsaker direkt från odlaren. Hur bra som helst och även pris på säg citroner är likvärdigt med Ica (inklusive frakt) så är ju kvalitén enormt mycket bättre.
Ska odla lite mer svenska grönsaker sen när våren kommer igång och bakar en del bröd och kakor själva.

2 gillningar

Är det ingen som kör elmopedbil? Du åker väderskyddat i 45 km/h och kan ta med dig en passagerare. Räckvidden på kanske 70 km och uppåt borde räcka för de flesta som andrabil.

1 gillning

Nej, men jag har en liten fällbar elrullstol!

Då jag har en stelopererad fotled som läkarna inte fick till i rätt vinkel, så är långa promenader uteslutet.

Men när jag ska ut på ärenden så tar jag ofta den, den går cirka 3 mil på en laddning. Den går rätt smidigt att fälla ihop och få in i en bil, så den är fantastisk vid utflykter som har långa gångsträckor. Sen är den inte så snabb, går i ca 7-8 km/h, men ska se om jag kan trimma upp den en aning vid nästa service.

Fick ekonomisk hjälp från en lokal stiftelse och en Facebook insamling, för den kostar en slant. Men slipper betala för lokala färdtjänstresor ca 10 månader om året.

Håller på att spara ihop till en stadig dramaten som jag kan fästa baktill, lite som en cykelkärra.

Ett alternativ, om man som jag är lite halt. Fördelen är att de kan tas med på bussar och tåg och även köras inne i butiker. Till skillnad mot permobiler och elsparkcyklar.

Crowdfarming kan du gärna utveckla.

Har handlat mjölk/produkter direkt av bonden men ligger för långt bort för att vara praktiskt regelbundet.

Har även tidigare köpt gräsmatad kossa med hemleverans, men frugan gillar inte grässmaken.

Mest bang for buck att hemodla är bladgrönt, särskilt örter.

2 gillningar

Crowdfarming (www.crowdfarming.com/sv) var nått som vi upptäckte för några år sedan, se det som “crowdfunding”. Namnet kan ju vara lånat därifrån…

Iallfall, att man handlar direkt från lokala odlaren/producenten i det land där sakerna odlas. Inga mellanhänder alls utan man får grejerna direkt, och pengarna går direkt till producenten.
Det vi mest har handlat är citrusfrukter, avokado och nötter. Det är väldigt smidigt och väldigt fräscht. Helt underbara citroner från spanien eller grapefrukt från italien, etc.

Det borde finnas en cykelkärra som man kan loss lätt och som då övergår till att fungera som shoppingvagn. Då skulle även veckohandla kunna fungera via cykel.

Jag brukar dock “dagshandla” då jag passerar bra matbutiker på vägen hem med cykel från jobbet. Det passar mig bättre och jag tror jag minskar matsvinnet mer på det sättet då jag kan köpa mindre färskvaror än vid veckohandel, och komplettera löpande vid behov. Frukt och grönt har ju samma kilopris oavsett hur mycket man köper så storpack tjänar man ju inte på. Är rent principiellt emot att ta bilen för att storhandla dessutom då jag cyklar till jobbet året runt.

1 gillning

Är medlem hos ICA, Lidl och Willys. Använder deras appar för att kolla alla erbjudanden för kommande vecka. Sedan är det bara att åka runt till samtliga butiker och handla under en och samma dag. Handlar aldrig under rusningstrafik samt att butiken ska gratis kundparkering.

Genom att bli medlem innebär att jag även får tillbaks lite pengar som jag kan handla för.
Köper sällan färska livsmedel (om de inte är rabatterade) utan mestadels fryst. Även detta blir billigare i längden. Samt att jag som du anpassar matlagningen efter vad som erbjuds.

1 gillning

Jag har funderat på det, eftersom jag mest kör till jobbet. Men så länge V70n håller och de inte nått begagnatmarknaden för vettiga pengar är det mindre aktuellt.

Det finns denna som det finns ett cykelfäste att köpa till, är den här jag sparar till!

Väskor köps separat ska tilläggas, så man kan välja storlek och design.

Finns också billigare via tyska Amazon bland annat, men de har sämre info och bilder.

Jag ska kolla med en smideskompis om han kan hjälpa mig med alternativt fäste till min stol. Men bör funka bra till cyklar!

3 gillningar