Börjar ni ändra era livsvanor nu när prisbilden för många varor förändrats?

Ah, definitionen på en mysig söndag! :joy:

Säger han som tjänar 100k+ :slight_smile:

1 gillning

Cycklar med denna,

https://www.biltema.se/cykel-elcykel/cykeltillbehor/cykelvagnar/cykelvagn-2000039817

Fungerar både för de mindra barnet samt vid veckohandlingen.

3 gillningar

Har du någonsin testat att räkna på besparningen från livsmedelsbutikerna vs transportkostnaden + tidskostnaden?

Jag tittar absolut på prislappen i matbutiken, men att göra det till en grej att åka till flera matbutiker i rad för att få ihop veckans mathandling pallar jag inte.

Transportkostnaden är låg eftersom jag bor nära samtliga butiker. Alla befinner sig inom samma sträcka. Jag börjar med Willys som befinner sig längst bort ca 5 km och sedan på vägen hem Lidl och avslutar med ica som ligger på gångavstånd. Tidsaspekten har jag inte reflekterat över då jag handlar när jag inte har något annat att göra.

Ibland handlar jag endast varannan vecka. Jag passar på att handla mycket om det är frysta varor som jag köper stora mängder av. Till exempel kyckling, köttfärs och grönsaker. Även torrvaror som kaffe. Häromveckan hade exempelvis Lidl zoega kaffe (dricker endast zoega hemma) på rea, 35 kr/pkt, som annars ligger på 56 hos willys och säkert ännu högre hos andra handlare. Jag har 2 vuxna barn så jag tar med dem att handla för sådana erbjudanden brukar ha ett maxtak.

En sådan vinst kan då hamna på 21 kr/pkt. Det erbjudandent hade ett maxtak på 3 pkt vilket gav en vinst på 189 kr. Nu kanske någon tänker att jag ligger ute med pengar som jag kunde användas för investeringar men kaffe går åt och jag handlar endast mycket av varor som jag förbrukar mycket av samt där jag gör en slant som gör det besväret. Som exemplet med kaffet.

Tillsammans med andra varor blir det en del pengar varje månad som jag gör vinst på.

Vinst relativt om man måste köpa enligt ordinarie pris. Ofta har butikerna ungefär samma lockvaror omväxlande. Som laxkotletter, kaffe eller ost. Jag brukar köpa på mig när dessa erbjudanden kommer och därmed behöver jag nästan aldrig köpa till ordinarie pris. Tar det på hemvägen när jag cyklar hem från jobbet så ingen bil behövs, inga transportkostnader.

Exempel från denna vecka är ost, drygt 1kg Ica. Ordinarie pris 99 kr/kg såg jag veckan innan. 49 kr/kg denna vecka, alltså ungefär halva priset. Sparar mer än 100 kr på ett par ostar som ändå går åt och bäst före var i slutet på året. Innan de gått åt kommer säkert Willys att köra motsvarande etc.

Jag behöver inte göra dessa besparingar för min ekonomis skull men tycker att det är dumt att inte passa på, brukar ändå småhandla lite på vägen hem.

Intressant artikel inom ämnet,

Än värre blir det när man är ensamstående med samma förutsättningar i övrigt.
En ökning på 1670kr/person/månad kanske inte är så katastrofalt hemsk, men 3 330 är tråkigt.
Pengar man hade kunnat ha kul med barnen för istället.

Förresten denna var också inom ämnet,

Nej. Jag räknar allt jag tjänar på, genom smarta val, som vinster. För mig är besparing pengar och värdepapper osv på konton.

Som jag skrev tidigare så är det erbjudanden från handlarna som avgör vad som hamnar på menyn. Jag handlar sällan varor som jag blir sugen på. Jag småhandlar aldrig. Bär alltid vatten med mig. Äter aldrig ute, endast vid speciella enstaka tillfällen. Osv.

Så för mig ger all min planering mig vinster. Likaväl som när jag köper och säljer aktier och gör en vinst så finns där en plan. För mig fungerar att resonera som jag gör.

Jo men så blir det ju. Välfärden blir sämre, skolor, sjukhus, äldreboenden behöver också mat, värme, el och bränsle.

Jag är ett stort fan av mina livsvanor samt ogillar förändring, lär inte ändra dom.

Jag köpte en ny bil. Prutade 20 lax - lätt förtjänta pengar!

1 gillning

Det beror lite på hur man ser på det.
I vår familj kör vi på mentalitet att vi har inte råd att köpa skit. Med andra ord om varan vi köper är lite dyrare men i bättre kvalitet och kommer hålla längre så har vi tjänat på det i det långa loppet.

1 gillning

Jag var, för länge sedan, vegetarian i sju år. Det var ok men det krävde mer engagemang gällande matlagningen. Jag vet inte riktigt hur min fyraårige son skulle ställa sig till att äta vegomat i stor utsträckning. På förskolan hade han tydligen fått linsgryta som han tyckte om så det ska vi prova hemma också. När det gäller matlagning med baljväxter så är det nästan gratis och miljömässigt bra också. Däremot kräver det mer av kryddning och kunskaper för att få till det bra. Att steka en köttbit klarar de flesta av medan tillredning av en vegetarisk gryta är något man behöver lära sig.

1 gillning

Att det är lättare att steka en köttbit än tillreda en vegetarisk gryta beror ju endast och enbart på att kött, i högre utsträckning än vegetariska alternativ, ingår i vårt matarv. Annars är det mycket enklare att laga exempelvis en gryta eller vad som med kikärtor eller linser. Jag som alltid varit värdelös på matlagning och aldrig fått det bra slänger utan problem ihop en vegogryta som smakar kanon! Att tillaga kött bra har jag fortfarande inte lärt mig, men jag vet att många som anser sig kunna laga kött inte kan det (i min mening då).

Det jag menade var att det är en konst att få det att bli gott. Så länge målet mest är att bli mätt klarar vem som helst av det. Med en köttbit handlar det främst om att använda måttligt med salt och peppar. När man ska laga vegetariska rätter behöver en betydligt bredare palett av kryddor. Att grilla x minuter på varje sida kan man hantera på mekaniskt sätt. Att krydda till spännnande och goda smaker med 20-25 olika kryddor tillhands är absolut möjligt men är inget man lär sig i hemkunskapen.

Stora delar av det som är intressant att äta som vegetarian är utländsk mat och det kräver också en kännedom om andra råvaror och grönsaker än de man normalt använder i Sverige. Jag menar inte “vegetarisk julskinka” nu utan mer helt andra saker som inte liknar kött eller sallad.

Och det var precis det jag menade inte stämde. Men det är min bild av det hela, för mig är det enklare att köpa ett paket kikärtor, en kryddblandning och ett paket kokosmjölk och få en riktigt god middag än vad det är att tillaga bra kött med tillbehör. Jag tror att det anses lättare med kött eftersom ett svenskt matarv innehåller 1511 sätt att tillaga blandfärs på, men noll att tillaga kikärtor på. Är det nytt är det svårt - typ.

1 gillning

Det här är en erfarenhet från den tiden när jag var vegetarian. Att lära mig att laga olika typer av nya rätter och få till kryddningen bra var en utmaning i början. När man väl lärt sig det är det inte svårare än något annat. Sedan kan det ju se olika ut vilken kompetens och intresse för matlagning man har när man börjar. Att gå från pasta och köttbullar till att laga olika rätter från grunden och klara av att improvisera kring olika råvaror är inte någon enkel grej. För den som kunde laga mat på riktigt och tyckte det var intressant innan kan det givetvis se annorlunda ut.