Börsen faller, Köper ni? Vad köper ni?

Tack för svar @JayR, kul med någon som faktiskt har koll på de finska förutsättningarna! Uppskattas. :pray:

Jag har detta innehav på en OST, alltså ett finskt aktiesparkonto. Precis som du säger är det väl sannolikt så att värdet faller med utdelningssumman (är detta en naturlag eller är det bara så att det brukar vara så…?). Annars tycker jag att just aktieutdelningar är en av fördelarna med “äkta” aktier - man får pengar utbetalt utan att behöva sälja något av innehavet, vilket ju kan kännas lite småtrevligt. :slightly_smiling_face:

Men tack för inspirationen. Jag lade en säljorder till 1% över senaste avslutspris nu. :+1:

I mitt fall tror jag att jag ska flytta detta innehav till “Nordnet Indeksirahasto Teknologia” istället (ser ut att ha exakt samma innehav som Nordnet Indexfond Teknologi men är noterad i EUR istället för SEK). Den har haft en bra utveckling hittills i år, och Apple, Microsoft och Nvidia utgör ju drygt 40% av fondens innehav så det är väl en del av förklaringen till det. :smiley: Tre aktier (Nvidia, Microsoft och Apple) stod för hälften av uppgången i S&P500 i 2023Q1 - Övrigt / Omvärldsbevakning, nyheter och makro - RikaTillsammans Forumet

1 gillning