Som jag skrev ovan så skall det va 2800, blev en siffra fel.
Det är ju docl vad säljarna uppgett, håller med om att det är lågt men det komme rinte va dyrare än det huset vi hade och där låg vi runt 4000kr/mån
Som jag skrev ovan så skall det va 2800, blev en siffra fel.
Det är ju docl vad säljarna uppgett, håller med om att det är lågt men det komme rinte va dyrare än det huset vi hade och där låg vi runt 4000kr/mån
Men får ni ens låna så mycket? Vi har era inkomster och vi fick inte dessa summor i lånelöfte när vi planerade en flytt för ett par år sedan.
Här väcks en varningsflagg för mig. Kan vara stooor skillnad på prisnivåer i “närliggande” områden.
Ibland brukar man säga att “ekonomiskt/värdemässigt” är det bättre att lägga samma summa på det risiga huset i det fina området än det fina huset i det risiga området med tanke på framtida utveckling osv. Så är ni säkra på att det är så “rätt pris” utifrån citatet ovan? ![]()
Som liknelse så kollar vi på lägenhet tillsamman med dottern nu. Stockholm innanför tullarna på t ex Södermalm =galna budgivningar på +25% över utgångsbud. Strax utanför, typ söder om söder, Aspudden osv svalt intresse, prissänkta lägenheter, knappt några på visningarna, låga bud under utgångsbud osv.
Ser även liknande kommentarer i Media och här på forumet att det är en väldigt splittrad bild av var prisnivåerna ska ligga idag och vart marknaden är på väg.
Så min kommentar är egentligen att det är lätt att “kära ner sig” i ett visst objekt och sen försöka övertyga sig om att det dessutom är billigt/prisvärt genom lite kreativt resonerande. Man kan lika gärna från andra hållet tänka att SÄLJARNA “äntligen lyckats få tag i” en köpare som vill betala det de vill ha för det hus de nu vill sälja/bli av med i dagens skakiga marknad ![]()
VI kan ju inte säga något om huset i sig är prisvärt eller inte med denna information. Men om affären är “ok“, alltså inget överpris för huset, så tycker jag det verkar görbart. Mycket lån/hög skuldkvot, men kan ni tänka er att amortera kraftigt ett tag så kommer troligen er ekonomi se ganska bra ut om några år.
Aspudden är ett trevligt område. Känner folk som har bott där väldigt länge.
Reagerar som de flesta andra på driftkostnaderna. Tänker mest på att ni blir besvikna när ni sedan märker att mer pengar än ni tänkt går till bostaden.
Bara en sån sak som den obligatoriska fastighetsavgiften är 10 000 kr om det året och är något jag själv som som en driftkostnad för att äga ett hus. Även om du skulle ha världens största solcellspanel är det minst 600 kr i månaden i fast avgift att bara vara ansluten till elnätet…
Jag hade börjat med att göra en kalkyl över driftkostnaderna och lagt in här
Fast det stämmer ju inte, dina fasta taxebundna kostnader försvinner inte bara för att man råkar ha solceller. Däremot den rörliga kostanden för just inköp utav el varierar såklart stort, men det är en annan sak.
Nej, det är en förenkling.
Man har ju också vatten och sophämtning till exempel.
Det skiljer väldigt mycket över året var det jag ville få fram, och det var en liten chock för mig när jag flyttade till hus.
Nej, det är just det som är skillnaden mellan en “förenkling” och en “felaktighet” i det här sammanhanget.
Det jag invänder mot är just påståendet om “typ 0kr på sommaren”.
Eftersom de fasta kostnaderna för elnät, vatten/avlopp och sophämtning är återkommande, kan de totala driftkostnaderna aldrig bli noll.
Din totala elkostnad kan kanske sjunka till den fasta nätavgiften, men de totala driftkostnaderna kommer fortfarande att ligga på X kronor.
Däremot är vi helt överens om din huvudpoäng ( som jag dock adlrig argumenterade emot ), att spridningen mellan månaderna är extrem och att den rörliga kostnaden för elinköp är närmast obefintlig under sommaren.
Det är den viktiga informationen att förmedla till en återkommande/blivande husägare.
Nu har jag suttit å filat på en budget och det ser ju ut att hålla. Sen e ju frågan om man är bekväm med det i längden. Vad säger ni?
Jag är mest förvånad över matkostnaden. Stämmer beloppet?
Matkontot stämmer. Vi klarar oss gott och väl på 4000kr, gäller att handla smart och jaga erbjudanden.
Hygienartiklar köper man ju långt ifrån varje månad. Handlar kanske om 350kr
Varannan varttredje månad.
Vi har under 4 år kört på denna kallylaror och det diffar max 500kr/månad om inget oförutsett händer.
Vad mer är det som ser lågt ut tycker du? Vi har förövrigt ett barn
Om det nu inte är några glädjekalkyler du gör och om du känner dig säker på budgeten du själv har lagt, och om det inte är ett problem om det blir mer föräldraledighet eller att ni har två bilar, och att huset är perfekt, vad väntar du på? Du verkar redan ha tagit ditt beslut ![]()
Lägg till fastighetsavgift, sotare om eldstad finns, så har ni nog täckt in det som är “måsten”.
Jag tycker att ni ska räkna med att klara 4-5% bolåneränta.
Sedan finns det en tumregel om 100 kr/kvm/år plus 1 % på husets värde för underhåll.
Vad landar ni på efter det?
Det som i övrigt sticker ut från er budget är kostnaden för livsmedel och transport som är väldigt låg.
Kostnad för samfällighet saknas (?) men spelar nog inte så stor roll.
Och det som @Mikael_Roos1 skrev ska med.
Något som kan påverka vilken buffert ni har kvar efter inflyttning är alla engångskostnader i början.
Gräsklippare och trädgårdsverktyg. (Alternativt hyra in någon som trimmar häckar och träd.)
Nya möbler till huset. Huset antar jag är större än lägenheten ni haft. Ni kommer antagligen behöva fler möbler samt kanske byta ut något?
Möbler till uteplats.
Etc. etc.
Fundera igenom vad mer som behöver köpas in.
Behöver ni utöka pantbrev? Kostar en del ….
Livsmedel äs som sagt inga konstigheter.
Inte transport heller då det samåks en del samt sträckorna vi kör själva är korta.
Bilarna är avbetalda och endast trafikförsäkring på en
Ingen samfällighet där heller
Allt hällande tillbehör till huset har vi kvar från huset vi sålde i somras. Inkl utemöbler samt inomhusmöbler.
Självklart kommer vi behöva köpa mer möbler men det är inget vi känner nägon panik över, vi klarar oss med det vi har.
Samtidigt kommer vi ha en buffert på 150k vid tillträde
Samfällighetsavgift, snöröjning etc behöver också räknas in i driften.
Om det är en samfällighet ja men det är det inte