Tyvärr inte, enligt min uppfattning. Alldeles för många som inte har koll på detta bland folk jag pratat med.
Onödiga renoveringar, alltså renoveringar bara för att man vill ha nytt, vill nog ganska få göra i sin hyresgäst.
Renoveringar för att det finns ett riktigt behov ska hyresvärden göra, att alla inte gör det är en annan sak.
Jag uppfattar att den centrala frågan är ägt boende vs. hyrt boende. Bostadsrätt är en kategori av ägt boende som i sin tur är förknippat med olika för- och nackdelar.
Jag tänker att den här frågan vore bra att tänka kring i mer systematisk form. Tidigare har ju @janbolmeson tagit upp att volatiliteten i en bostadsinvestering är lägre än på börsen. En större sättning på bostadsmarknaden motsvarar normalt 20-25% medan börsen kan gå ner med 50% eller mer.
Vore det möjligt att hitta några mer generella regler eller rekommendationer för boende? Jag tänker nu liknande tänket kring indexfonder. Det skulle kunna handla om vilken värdeutveckling man kan förvänta sig “egentligen”, om vi nu inte låter oss förblindas av några få “dopade” år med sjunkande räntor. En annan grej vore att fundera över belåning vs. inflation, inkomstutveckling etc. Ett vanligt synsätt är ju att “jag har X kr i lön idag och ska ta ett lån på Y kr”. Ett bättre perspektiv vore kanske att “jag har ett yrke med medelinkomst X kr”. I början av sin karriär har man ju mer begränsad inkomst och den kan ju begränsa lånekapaciteten. Sedan är det ju inkomstnivån på en mer “mogen nivå” som ligger till grund för den mer långsiktiga återbetalningsförmågan. En annan grej att fundera kring vore driftkostnader som kan variera väldigt. Kan man räkna dem per kvadratmeter eller i någon annan form? Vad är en bra driftkostnadsnivå? Vad är dyrt eller billigt totalt sett?
Håller med dig om att en fördjupning kring ägt vs hyrt boende vore intressant att höra mer om.
@janbolmeson har ju själv gått från hyresrätt till hus för några år sen. Min bild är att han inte trivs fantastiskt med att vara ägare och förvaltare av en fastighet.
Kanske en återblick och uppdatering av denna artikel ligger i tiden: Vad är billigast per kvadratmeter – en hyresrätt, bostadsrätt eller villa?
Det perspektivet är ju en variant. Samtidigt varierar ju kostnaderna mycket, både inköpspriser och driftkostnader. Att fundera något kring vad som är högt resp. lågt vore relevant. Sedan uppfattar jag som att sådana specialvarianter som att ”ha tillgång till skog” inte är så relevanta. Om skogen är ägd kostar den ju också något, även om man kanske har ärvt den.
Jag bor själv i radhus i en samfällighet och uppfattar att jag har lägre driftkostnader än de flesta. Jag betalar en månadsavgift på ca 2500 kr och där ingår fjärrvärme, vatten, sophämtning, internet, snöröjning, garage, gemensamma ytor och säkert något mer. Dessutom innebär detta att jag varken har någon värmepanna eller någon varmvattenberedare i huset. Jag behöver alltså inte själv hantera risken att dessa ska gå sönder eller bära kostnaden för att byta ut dem. Sedan kostar ju allt ändå men kostnaden delas av många.
Fast med en hävstång på ×500% (80% belåningsgrad), vilket är långt ifrån ovanligt på bostadsmarknaden, så bli ju den sättningen 100%–125% – långt mer än vad som är normalt att uppleva med rimliga börsinvesteringar.
Vore grymt intressant! Hyresrätt är säkert väldigt enkelt, men jag tänker att det är svårt att få tag i en inom rimlig tid och då blir bostadsrätt ett alternativ
Jo, visst är det så. Samtidigt är, eller bör, bostadsaffärer vara mer självklart långsiktiga.
Det gäller förstås börsen också men verkligheten ser ju inte alltid ut så. Det är en realitet att man vid vissa tillfällen kan ”göra ett klipp” och köpa enskilda aktier eller nischade fonder i gynnsamma lägen och se tvåsiffriga uppgångar under måttliga tidsintervall. Att det sedan inte fungerar som långsiktig strategi är givet.
Jag har åtminstone i Stockholm uppfattat att stora grupper som egentligen inte borde äga bostäder kommit att göra det iallafall. Det har ofta varit kopplat till att någon möjlighet att tillräckligt fort få en hyresrätt, eller vi att få en hyresrätt till ”rimlig” hyra och/eller i ”acceptabla” områden inte funnits. Man har därför köpt och sålt lägenheter ganska lättvindigt utifrån hur olika omständigheter i livet förändrats. Någon tanke om att bo ”långsiktigt” har över huvud taget inte funnits.
Eftersom priserna hela tiden ökat har det inte varit avgörande att göra specifikt bra affärer. Kostnaderna för mäklartjänster har också kunnat bekostas av prisökningar. Med 2-3 års boendetid har prisökningarna lätt kunnat finansiera alla transaktionskostnader, även för enklare objekt. Den här ordningen funkar inte längre och då skulle det behövas principer och tumregler för hur man ska tänka för att kunna planera sitt boende mer långsiktigt, göra mer rimliga boendeaffärer och få allting att funka.
Stämmer 100%. Jag tror inte jag kommer bo hus om 10 år. Tror en hyresrätt (kanske, kanske brf) hade varit perfekt för oss.
Få saker driver kostnader som en bostad.
men för mig handlar det nog om att jag inte finner någon njutning i att pyssla om ett hus. För mig är det mest en distraktion från att göra det jag vill göra.
Trivs i min hyresrätt, relativt billig, nybyggd och kapitalet som annars skulle gått till brf har jag lagt i portföljen vars avkastning täcker hyran. Får ofta höra att jag borde ”växa upp” och köpa en lägenhet/hus men jag stretar emot och ser att kalkylen funkar bättre(för mig) med hyresrätt.
Alldeles för många - hur många är det? ![]()
Skuldsättning per kvm. och frågor om stambyte / större renoveringar upplever jag varit vanliga frågor på visningar. Men under en lång period med nästan obefintliga räntekostnader har konsekvensen av hög skuldsättning varit lätta att bortse från. Tills för ett år sedan…
Absolut skall vi hålla god ton, tack för det ![]()
Om man skall renovera hyresrätten finns det nog vissa rekvisit, såsom att man har hyresvärdens godkännande och det utförs fackmannamässigt. Det verkar inte vara fallet i artikeln och vi som läser cornucopia vet ju vad som gäller om anekdoter ![]()
Sedan är det såklart inget man gör i en genomgångsbostad som man bor en kortare tid i men hade Sverige haft en mera fungerande hyresmarknad med större spridning så är jag säker på att det hade fungerat och folk bott längre i hyresrätter och det hade funnits fler på marknaden. Det har ju byggts förhållandevis få nya hyresrätter med modern standard pga bostadspriserna varit som de varit.
Det är ju en liten ekonomisk risk i förhållande till att köpa en hel lägenhet. Ponera man låter hyresvärden renovera och betalar av renoveringen i form av högre hyra?
Det finns alltid ngn form av ekonomisk modell så snart det finns en marknad. I Sverige är markanden ganska skev vilket orsakats av extremt låga räntor och kopplingen till problemen nu med fallande priser, där prisfallet än så länge är synnerligen modest.
Detta då inkluderande det faktum att hyresrätten skall ha en högre kostnad pga lägre risk för den som bor där jämfört med bostadsrätten, sett över tid och kollektivet.
Det är bara att inse att det kostar ganska mycket att producera bostäder av olika skäl vilket gör att vissa grupper hamnar i bostäder med låg standard.
Min erfarenhet av bostadsrättsboende är iofs färgad av mitt styrelseengagemang och svårigheten att få de boende att förstå att de inte betalar “hyra” och det finns en gemensakp. Eller som vår ordförande (ursprungligen från Tyskland ) uttryckte det att bostadsrättsföreningar hade varit omöjligt i Tyskland pga just denna sak att alla delar på det gemensamma… även om hen erkände att det finns varianter av ekonomiska föreningar.
Mamma beklagar sig när hon har vattenläcka i badrummet eller måste måla huset men jag biter mig i tungan och säger inte att hon borde flytta till lägenhet. Helst hyres men även bostadsrätt skulle passa henne bättre än en stor villa.
Tar du dig utanför brandcellen så är du utan för vad du äger, men samma begränsningar gäller för ägarlägenheter.
Jans väg till den ultimata hyresrätten hade varit en resa som väckt rubriker ![]()
Min Svärmor har en ganska optimal “hyresrätt”
Tänk en 4:a, fast i radhusform, enplans, två toaletter, privat tvättmaskin/torktumlare på stora toan och kök med öppen planlösning utemot vardagsrum. Baksidan ett bredare grässtråk och på framsidan en liten “innergård” på 60kvm med liten gräsplätt, rabatter och altan och högt plank runt om. Sen på andra sidan innergården egen stor dubbel carport. Carporten har på ena sidan också ett stort 20 kvm förråd (går att isolera).
Nyligen allt totalrenoverat. Hyra ca 10000kr/månad ligger 10 mil från Stockholm och 3 km från stadskärnan och 1,5 km till havet, två mataffärer inom 1 km och mycket grönområden i närheten. Vi hade gärna kunnat tänka oss flytta dit när barnen flugit ut inom några år men tyvärr svårt få ta över hyreskontraktet då de här hyresradhusen är väldigt populära.
Inte självklart men vi landade ändå där, i BRF, efter att ha hyrt i många många år både i Sverige och utomlands.
Problemet med hyresrätter blev ganska tydligt när vi flyttade hem för några år sedan. Utan lång kötid eller känningar med bra privata ägare så hamnade vi i ett ”bra” nybyggt område. Kändes OK tills det visade sig att det var en prostitutionshärva i en lägenhet på samma våning och att det inte blev speciellt trevligt område att gå i på kvällar och nätter.
Kostnadsmässigt tycker jag det var ett lyft att köpa. Hyreslägenheten kostade 11 kkr/mån. BRF avgiften inkl alla driftskostnader är 3 kkr/månad för samma storlek men i ett riktigt bra och mer centralt område.
Inräknat avsättning för renoveringar av BRF så ger besparingen (hyres - BRF avgift) runt 3% per år på kapitalet. Känns helt OK typ som en räntefond där man kan trivas och bo, och inte inräknat någon värdeförändring (inte aktuellt att sälja). Inga lån varken för oss eller BRF som dessutom är mycket välskött.
Mitt råd till BRF spekulanter är att verkligen kolla upp föreningens ekonomi, gjorda och planerare renoveringar, att föreningen äger marken samt styrelsens kompens/erfarenhet. Man måste göra sin due diligence, inte ha bråttom och ryckas med känslomässigt ![]()
Framförallt tycker jag du gör ett bra jobb att understryka det jag också brukar tjata om: Alla bor inte i och alla vill inte bo i Stockholm. Hur det ser ut i mindre städer och på andra orter verkar ibland helt okänt utanför tullarna. ![]()
Oj vad många svar det blev, kul att läsa och se hur alla tänker.
Först och främst har jag väl “lyxen” att bo i en stad där det går att hitta hyreslägenheter utan att köa 20 år.
Majoriteten går dock bort då dom ligger i områden där man skulle kolla sig över axeln lite för ofta.
Kvar finns ändå ett gäng områden som ligger ganska bra till med normala grannar där man kan hyra till inte allt för mycket pengar.
Jag kan ju inte greja så mycket i en hyresrätt, men jag kan iofs inte heller tänka mig nåt värre än att komma hem från jobbet för att renovera lägenheten.
Jag hade nog köpt en lägenhet där golv, kök, badrum är som jag vill ha det och bara ändrat ytterst lite.
Det är väl olika i olika städer men här känns det som att många av de finare områdena är otryggare på nätterna eftersom de ligger mera centralt. Det känns faktiskt säkrare på kvällarna i förorterna.