Har Tele2 som enda tillgängliga leverantör. 50/10 vill de ha 479kr för och det strular hela tiden. Tror det är deras DNS som strular men är ingen nättekniker och klagomål faller på döva öron.
Hade 1000/1000 fiber för typ 120 spänn i föreningen innan jag flyttade. Fy fan. Ta mig härifrån.
Vi har 18lgh och bytte upp oss från 79,8 för bara kabel-tv till 155 där internet 250/50 ingick, så i teorin betalar vi bara 75,2kr extra för internet… Tele2 gruppavtal via coax uttag tror jag det heter
45€ i månaden för fiber 250/100 (enligt Bredbandskollen är det faktiskt 300/100).
Ingen uppsägningstid, får ändra fritt i hastighet upp och ner i hastighet men har kommit fram till att detta är sweetspot. Mindre så stör jag mig att saker är lite “trögt” men att dra upp det till 500mbit eller giga kostar bara mer utan att jag känner fördelen av det.
Får dra av kostnaderna i deklarationen då jag jobbat hemifrån.
Finns det någon i tråden som känner till om det finns något bra erbjudande för bredband (via fiber) till fritidshus, dvs med lägre kostnad än att ha ett “fast” bredband som används endast lite då och då (framförallt över jul/nyår och 2-3 månader över sommaren)?
Det känns lite “knepigt” att ställa av/på även om det skulle vara mer ekonomiskt och flera aktörer inte har bindningstid.
Ingår i en fiberförening tillsammans med ca 100 hus i området vårt (stockholmsområdet).
Vi äger alla fibern tillsammans och har Ownit som leverantör av tjänster.
Betalar 219/mån för 750/750 inkl TV basutbud och ip telefoni.
Detta är väldigt konstigt i mina ögon. Så du väljer ett sämre alternativ för att andra väljer att ha det sämre? Du kan väl inte ta ansvar för resten av kundbasen om de är ointresserade av att spara in ett par hundralappar i månaden. Väljer man att vara ointresserad eller okunnig så kostar det oftast pengar och det är i sig ett aktivt val. Tänk alla som inte ringer upp banken när de går över från ränterabatt till listräntan för att banken är fula att efter ett år försvinner rabatten (oftast, går att förhandla till två år). Betalar du listräntan också för att vara solidarisk med alla de andra som betalar denna av ren lathet/okunskap eller idioti?
Låter i mina ögon så korkat. Som att sitta på ett lönesamtal och så får man argumentet av chefen för att man inte kan få högre lön “Då får jag ju ta av någon annan för att ge dig mer?” Ja? Vad är problemet? Alla som går på ett lönesamtal gör det för att få bästa möjliga lönen för en själv. Ska då jag sitta och vara solidarisk och tänka att nej självklart ska jag ha samma lön som alla andra, trots att jag gjort 10 x mer än vissa, för jag kan inte tänka mig att ta några pengar från dom.
Alla har ett eget aktivt val, om många personer väljer att inte göra något och betala dessa priser, varför skulle då jag välja att betala dessa priser när jag kan få billigare? Den som tjänar på detta är företagen då dom uppenbarligen ser att kunder faktiskt betalar dessa priser. Skulle alla kunder klagat och hotat/gått till annan leverantör hade de varit tvungna att sänka priserna. Istället betalar du medvetet högre pris så företagen drar in ännu högre vinst. Konstigt i mina ögon, normalt i dina kanske.
Det är skillnad på olika saker. När avtalet för räntan löper ut är det fullt naturligt att man förhandlar om nästa period, liksom att man man pratar för sig under ett lönesamtal. Alla vet dessutom att listräntor för bolån är ena fejkpriser och att man alltid förhandlar i praktiken även om olika personer är olika aktiva.
Men för en tjänst som bredband med ett pris, där det inte är tänkt att var och en ska förhandla om ett eget pris, är det rimligt att alla betalar samma pris, undantaget då helt nya kunder under en kortare period. Det finns säkert de som förhandlar om priset på mjölk eller gurka på Ica också och kanske lyckas men jag tycker att det är fel. Det handlar om varor eller tjänster som har ett naturligt pris där alla solidariskt betalar samma. Det är inte rimligt att olika personer betalar olika pris för exakt samma tjänst eller produkt från samma företag, annat än möjligen under ett introduktionserbjudade.
Det handlar om rättvisa här. Jag skulle kunna ringa och gnälla om avgiften för bredband men det bär mig emot, det vore att utnyttja ett system på andras bekostnad enligt min mening. Det är rimligt att alla betalar listpriset under normala förhållanden. Företagen borde sluta med att gå med på det när vissa ringer, enligt min mening. Deras affärsidé tycks bygga på att ett fåtal gör så och då kan man gå med på det. Men det är fula fasoner mot resten av kunderna och inget jag kan stötta eller medverka till. Sen gör alla som man vill men jag har mina principer, min heder och mitt samvetete att gå efter.
En del förhandlar om plastpåsar på Ica och allt möjligt. Typ att man “glömmer” betala för en påse och sen när nästa kund trycker på så erkänner man falskeligen att man “glömt” och undrar om det är OK ändå. Personen i kassan vill inte tjafsa med kunderna och låter det passera. Fulfasoner är detta, klart att alla ska betala det pris som varan har och inte försöka komma undan. Det blir de ärliga kunderna som får betala indirekt via högre priser, precis som i fallet med de som sneakar till sig billigare bredband. Bättre man sänker priset för ALLA kunderna i så fall om man har utrymme för detta.
Eller så är det bara din uppfattning att bredband och dylika tjänster har listpriser för alla. Min erfarenhet är att det är förhandlingsbart precis som allt annat. Eftersom jag är kass på att förhandla,så brukar jag säga upp avtalen när det känns som priserna sprungit iväg, då brukar det lösa sig själv.
Vad heder och samvete har med detta, att göra begriper jag inte alls…företagen sätter priser för att tjäna pengar om ingen säger emot tjänar de mer. När listpriserna gått ner är det ju inte direkt så att bolaget ringer och säger att jag har ett uselt avtal.
Men jag är som sagt usel på att pruta så jag överlåter det åt bolagen själva.
Nej för vi har olika moraliska kompasser. Jag tycker att detta är fel, jag vill inte bidra till det. Min ekonomi står och faller inte med de korvörena det handlar om heller. Här är principen viktigare för mig än det jag skulle kunna tjäna.
Min leverantör erbjöd “trogen kundrabatt på 7%” som de uttryckte det vid fråga. Antingen körde snubben i luren värsta volleyn eller så har de den policyn. Jag ser iaf inte att jag “tog” från andra kunder.
Jag anser att jag har skaplig moralisk kompass, det är alltså fel att pruta på bredbandet men inte på räntan.
Min fru blev uppringd av ett av dessa bolag och tyckte hon skulle byta bolag , skulle säga att de försökte blåsa henne på ett par hundra i månaden. Men deras moraliska kompass är väl bättre än min. Du handlar aldrig på extrapris eller leta billigare erbjudanden heller eller.
Att blanda in heder och samvete i detta är otroligt löjligt.
Jag har inte uttalat mig om din moraliska kompass, du får ha vilken du vill. Vi gör alla olika tolkningar om vad som är rätt och fel och om vi protesterar eller spelar med. Jag uttalar mig bara för mig själv här. Jag måste vara sann mot det jag tror är rätt och riktigt.
I så fall borde de ge alla trogna kunder ett sådant pris rakt av, det är en oärlig argumentation från deras sida om de bara ger det till vissa trogna kunder på godtyckliga grunder. Det där oärliga spelet vill jag inte medverka till.
Visst, det kan man ju tycka och det är fritt fram. Samtidigt är det en tuff marknad och alla vill väl dessutom hålla sig på t ex 299 i månaden. 278 har inte samma klang.
Inga företag sysslar med välgörenhet. De är här för att tjäna pengar. Man skulle med samma logik kunna säga att jag då skulle sälja tiden till min arbetsgivare så att jag går runt, inte så att jag kan placera 20k eller mer i månaden.
Men, jag hade tyckt det vore fint om det fanns en tydlig bonusstege eller liknande synlig från start. Lite som försäkringsbolag som lämnar rabatt efter antalet försäkringar man har. Så långt är jag med på noterna.
Ja det vore en bra idé. Att kunder redan på förhand vet att det lönar sig att man är trogen, snarare än tvärtom som det är idag. Att man får ett sänkt pris om man varit kund länge eller åtminstone hänger med på senaste priset automatiskt om det har sänkts.
Vad gäller lön tycker jag att det är ett helt annat fall, här pratar vi ju om att ett företag betalar för något man gör, vilket oftast är ganska individuellt med individuell lönesättning för olika prestation/ansvar. Så är det ju inte tänkt riktigt för tjänster man betalar för, den tjänsten är ju generisk och lika för alla kunder som har samma tjänst. Har du bredband 100/100 som exempel är ju tjänsten exakt lika för alla som då sålunda borde betala samma pris.
Här är iaf just försäkringsbolagen de allra värsta när det gäller “nykundsrabatter”, så man är tvungen att byta mellan olika bolag med jämna mellanrum.
Håller med @Pellepennan att det är ett helt förkastligt system, men det har mindre med min höga moralkompass att göra än att jag är lat.
Om nu “alla” gör detta går det bara åt en massa energi och ingen tjänar på det i slutändan.
Bara för att det råkar fungera såhär i Sverige betyder ju inte att det är ett bra system, eller hur?
Fiber från Telia
Bredbandsabonnemang från Comviq
500/500 för 525:-/månaden, ingen bindningstid (5 pers i familjen, mycket streaming, så höjde från 100/100 som kostade 365:-/mån)
Dubbel surf på mobilen som extra perk eftersom jag har mitt telefonabonnemang där också