Inte personligen men min fru har/är med om något liknande. Jag beskrev det i en annan tråd - se länken nedan - som kanske också är intressant för dig. Tyvärr verkar detta inte så ovanligt som man skulle hoppas.
Jag tycker din reaktion är helt befogad, inte enbart för den stora ekonomiska orättvisan, utan kanske t.o.m. mer pga att de dolt det. Ett svek.
Jag vet faktiskt inte hur jag själv reagerat. Sannolikt brutit kontakten med båda åtminstone temporärt för att inte riva mer i såret just nu. Fokuserat på min egen familj och jobbet/företaget du startar. Där hade jag lagt min energi i avvaktan på om jag eller de vill ta kontakt i framtiden. Och framförallt om de då vill be om ursäkt.
Jag hade nog varit minst lika besviken på mitt syskon som min mor. Syskonet borde rimligen ha lyft frågan hur det skulle bli rättvist mot dig, om nu din mor råkat vara förblindad av barnbarnets boendesituation.
Det legala får bli som det blir i min mening. Om de skrivit något eller inte så hade jag hanterat vid ett framtida dödsbo, och där hävdat min rätt. Att försöka få rättvisa då, om det går.