Javisst. Det jag motsätter mig är bara principen “om samhället inte tjänar (ekonomiskt) på X så är X fel”.
Jag har skrivit upp det på ämneslistan nu så får vi se när det är lagom för ett lite småprovocerande och “rivigt” avsnitt nästa gång. ![]()
Hade det varit så , ekonomiskt, så hade man i extrema fall knuffat alla sjuka, pensionärer rätt in i ättestupan. Sånt gör vi ju inte längre och det har aldrig varit en av mina poänger.
The needs of many outweights the needs of a few. Det stämmer att individen är en delmängd i samhället. Men jag talar om samhället i sin helhet. Alltså invånare i Sverige. Vissa kanske tar svenska medborgare. Men en individ != samhället.
Med den logiken borde väl alla jobba 80 timmar i veckan, sälja en njure och skänka bort allt de tjänar?
Då lever vi inte i ett fritt samhälle.
Samhällskontraktet är väl bara att du ska förhålla dig till de lagar och regler som landet har satt upp. Om du inte gör det så kan samhället ta ifrån dig dina rättigheter. Rättigheterna är väl mest att du har möjlighet att bo och jobba och tjäna pengar inom Sveriges gränser. Hur du tjänar dina pengar är enligt samhället din ensak.
Såg att vissa i början påstod att socialdemokratin bygger på samhällskontraktet att göra sin plikt (arbete) för att kräva sin rätt (betalt, inflytande etc). Det finns inget parti som i så fall har gjort mer för dem som på olika sätt bryter mot samhällskontraktet. Det är lite en förenklad bild av folkhemmet kan jag tycka.
Det socialdemokratiska samhällskontraktet är väl mer: Om du har lust och ork att arbeta (helt frivilligt), så har du en plikt (skatt) att försörja dem som inte arbetar (bidrag). Lite hård beskrivning kanske, men mer sanningsenlig.
Sen säger jag inte att socialdemokratin inte varit bra för Sverige på olika sätt. Jag betalar gärna skatt för att andra och jag själv (och min familj) ska ha ett skyddsnät. Det är tom en nödvändighet för ett välfungerande samhälle. Tror att vänstern och högern har varit nyttiga motpoler i svensk politik. Mest historiskt. Var sin sida ser till att landet inte driver iväg för långt i en och samma riktning, även om jag själv, likt många andra, vill se en liten förskjutning åt det ena eller andra hållet. Idag är väl alla partier mer eller mindre någonstans i mitten av den politiska skalan och man drar stora växlar på väldigt små skillnader i politik. Se bara på turerna kring den “nya” a-kassa-modellen som i princip inte har någon påverkan på någon alls.
Fast det är kanske inte helt fritt heller att tvingas jobba 40 timmar? Så vi är tillbaka vid punkten att definiera vad det där “kontraktet” innehåller.
Jag skäms inte det minsta över min FIRE, utan jag är snarare stolt.
Att jag dessutom monetärt har bidragit mer än de flesta ökar känslan av stolthet. Däremot har jag synpunkter på den andra avtalspartens förmåga att uppfylla sin del av avtalet. Statens viktigaste uppgifter är att skydda medborgarna och deras egendom och att försvara landet mot yttre hot.
Med den definitionen bryter inte FIRE mot samhällskontraktet.
Nä. När jag lämnade så fick tre personer nya jobb (högre lön, nya utmaningar) inom företaget samt en nyexad lite äldre utrikesfödd som nyanställdes.
Jag tycker det var en rätt bra deal för samhället istället för att ha kvar en gammal surmupp som jag ![]()
![]()
Vaaa? Så det är bara fel när andra gör det eller? Fattar nada nu ![]()
Där är vi eniga. Det finns inget som säger att någon måste jobba i Sverige. Tvärt om finns det många anledningar till att folk inte gör det som är legitima på olika sätt. I Sverige är jobb bara ett frivilligt alternativ för dem som känner att det är värt mödan. Ingen tvingar dig att jobba.
Vi kommer också behöva anpassa samhället till ett där den stora majoriteten av befolkningen inte går till ett arbete varje dag. Det kommer gå snabbare än vad vi tror. Då blir FIRE normen och jobb något som anses vara lyx.
AI is da shit ![]()
Om AI inte gör jobben helt onödiga lär den i varje fall utrota mänskligheten. Då behöver vi inte ens något samhällskontrakt. Win-win!
Man kan väl vara ok med att bryta mot “samhällskontraktet” och även vara för FIRE? Jag är en av dem iaf, men jag accepterar att gemene man tycker att man kanske inte uppfyller sin del av “samhällskontraktet”. Man får såklart göra som man vill så länge man inte bryter mot några lagar, sen måste man såklart att acceptera att andra kan ha åsikter som skiljer mot ens egna.
Vet inte om det är relevant men är själv FI men väljer att fortsätta jobba, men inte för att för att uppfylla min del av “samhällskontraktet”. Jag kan tänka mig att RE så småningom, men då är jag ok med att jag inte bidrar lika mycket till samhället längre.
I praktiken är det inget problem så länge det är så få som går FIRE.
Äe, nu blev detta alldeles för konstigt för mig ![]()
![]()
![]()
![]()
Ciao ![]()
Håller i stort med, men rimligt var inte måttståcken i deras argument. Det skulle finnas ett kontrakt med underskrift - svart på vitt.
Ingen har väl skrivit på något angående skola, skatt, civilförsvar eller något om sociala förväntningar heller? Det betyder inte att förväntningarna inte finns.
Skulle bara visa att idén om ett samhällskontrakt finns och är gammal. Det där med “individuell” frihet blev väl problematiskt när det skulle verkställas?
Han talade om den generella folkviljan, volonté générale. Hur mycket utrymme lämnar det individen? Det kan man ju tvista om. Jag tror folk tänker olika beroende på vem och när man frågar dem.
De säger ju själva att de inte kan delta för de begriper inte begreppen. De utesluter sig själva. Jag kan och behöver inte bestämma något.
Då kanske det vore bäst att flytta till Singapore, där man faktiskt behöver skriva under ett samhällskontrakt för att få permanent uppehållstillstånd.
Kanske inte det första man gör, men absolut. Jag tror mer på att bryta kontraktet - men göra det medvetet. Med stil och finess.
Jag tycker @angaudlinn och @jolt1 sköter det snyggt, men de har ju också knegat ihop till sin fire. Det är nog mer utmanande att ha ärvt till en fat-fire tidigt i livet och leva som brat. Sticker mer i ögonen på fler med vaskning och parkera en Porsche SUV på handikapplatser som 20-åring. Lite Trump-igt.
Har inte Wahlgrens skött det rätt snyggt? De är ju ändå designers, artister och entreprenörer. Det är ju “jobb”, men ändå inte. Bättre aura än rena brats iaf. Barn till rika bönder kanske kan sluta jobba men ändå upprätthålla livsstilen och bli “bönder”, trots att man hjälper föräldrarna att arrendera ut det mesta, snarare än att gå bakom en plog.