Lite oklart hur du resonerar här. Menar du att det är en slump att människor med eftergymnasial utbildning statistiskt sett lever längre?
Självklart (!) är det inte kursen i tex vetenskaplig metod som orsakar att man lever längre. Det skulle tex i stället kunna vara upptränad förmåga att kunna ta till sig kunskap och råd. Eller kan det vara att det leder till fler yrken som ställer högre sociala krav och anpassning till andra värderingar. Men faktum kvarstår att på generell nivå ser man att de med eftergymnasial utbildning lever längre. Det kan i sig vara ett visst skäl att uppmuntra till utbildning oavsett inriktning och nytta.
Nu beskriver jag som sagt mönster på gruppnivå, inte på individnivå. På individnivå kan det självklart vara tvärtom.
Eller så är det bara så tråkigt enkelt att gener, IQ och uppväxtvillkor förklarar 90%. Som för det mesta när gäller sociologi och psykologi. Just IQ har en rätt stark linjär korrelation rensat för andra faktorer med förvärvsinkomst, utbildningsnivå, akademisk prestation, och typ allt som är bra i livet. Man ska välja hög intelligens vid character creation innan man börjar spela livet
Så jag håller med ekorren. Utbildningsnivå och livslängd är lite som glassförsäljning och drunkningsolyckor.
Det hade varit en intressant riksdagsdebatt om skattemässig ESG-klassning av yrken, haha
Nooshi VS Uffe om huruvida managementkonsulter eller kommunpoeter ska ha störst grundavdrag.
Håller med.
Just inrutade scheman är det största störningsmomentet med arbetslivet för egen del. Att frilansa i olika former eller hoppa in på timmar kommer jag nog alltid vilja göra personligen. Men fasta scheman är ett aber och det är ofta fyrkantigt och svårt att ens justera tjänster till deltid.
Jag vet en tidigare arbetsgivare som är duktig på att plocka in folk med erfarenhet när det kärvar. Både på golvet och kontoret. Både folk som gått tidigt och efter pension. Både på projekt och på timmar.
Just nu gör jag ett inhopp hos en tidigare firma jag jobbat på och försöker hjälpa de små liven upp på banan igen
Power of the and funkar för båda parter En ny fick jobb efter mig. Jag får göra det jag vill. Efterträdarna får tillgång till mig om de behöver. Win win
Saker är sällan binära. Det finns såklart en viss påverkan. Men som så ofta en mycket statistiskt mindre påverkan än det selektionsbias som redan finns för den typen av person på gruppnivå som kan och väljer att vidareutbilda sig från första början.
Det finns en lång selektionsprocess innan man ens får tillträde till högskola. Där försvinner många som drar ner medellivslängden.
Ofta innebär svåra sjukdomar och ärftliga sociala livsmönster och förmågor både kortare livslängd och kognitionssvårigheter som omöjliggör högre studier. Sämre impulskontroll leder till onödiga risker (missbruk, våldsbrott, fortkörning) som också drar ner medelåldern för gruppen som inte kvalar in för högre studier.
Att ge dem en fejkexamen hade inte förlängt livet, så det är inte utbildningen i sig. Bara personlighetstypen utbildningen selekterar bort. Eller, ja, inte bara - men en stor del är garanterat selektionsbias.
Hmm..ja. Kön är i så fall en intelligensfaktor om man förutsätter att de genetiskt mest begåvade tar sig till universitetet. Kvinnor är tydligt överrepresenterade.
Du hamnar fel igen. Det finns inga tydliga IQ-skillnader mellan män och kvinnor. Män har högre poäng på högskoleprovet och kvinnor har bättre betyg. Att kvinnor i högre grad väljer ett yrkesliv som inkluderar universitetsexamen har inget med intelligens att göra.
Tröttsam diskussion om samhällskontrakt, frågan kan ju göras mycket större om man tar in lite fler dimensioner:
Ska vi leva vårt liv med minimal miljöpåverkan?
Ska vi leva vårt liv utifrån maximal positiv påverkan på Sveriges BNP och skattebas?
Ska vi lösa befolkningskrisen genom minst 3 barn?
Ska vi bevara svensk kultur och historia genom att leva traditionellt?
Ska vi maximera vårt volontärbidrag?
Finns ju massa kontrakt att bryta mot! Min åsikt är att våra politiker via lagar, regler och skattesystem får styra mot det de prioriterar och att vi är fria att nyttja gällande system som vi vill. Jag är också av åsikten att de oftast på helheten gör ett bra jobb.