Ungefär så. Det går alltid hitta något som man bryter mot så strunta i det och lev ditt liv som du vill inom gällande regler. De senaste åren har ju miljö och saker som att skämmas när man flyger varit på tapeten, jag gissar att barnafödandet blir nästa stora sak men vi får väl se…
Önskar dig en fin tisdag.
VSOMM
Tror inte du riktigt hängde med i argumentationen.
Med all respekt professorn, det är du som behöver läsa på om multivariabla modeller istället för att sammanblanda univariabla korrelationer med kausalitet.
Finns faktiskt ett löjligt lätt svar på om man bryter samhällskontrakt och ej bidrar osv.
Kan förklaras med ett ända ord.
MOMS
Och du missade sannolikt avsnitten om kritiskt tänkande i utbildningen. Problemet är inte analysen. Problemet är vilken data den grundar sig på och vilka antaganden man kan göra. Ett grundantagande som jag tidigare påpekat i den här frågan är att resonemangen om gener, intelligens och framgång bygger på tex data från mönstring. Vilket gör att det inte är ett urval av hela befolkningen, särskilt inte om man utgår från några decennier gammal data. Jag håller alltså inte med om att gener är så deterministiska som genetikerna vill göra gällande och det finns inte fog för det utifrån dataunderlaget.
Samhällskontraktet handlar kanske inte om hur länge man jobbar utan vilket jobb man har?
Kanske skulle alla tvingas jobba ett par år inom viktiga yrken där det är svårt att rekrytera personal? Långt ifrån alla är lämpliga men det kanske finns vissa uppgifter man kan göra för att avlasta?
Jag är INTE för den lösningen men tycker inte heller att det finns något samhällskontrakt man kan bryta!
Fast. Stämmer verkligen det. Jag har för mig jag läst att män är överrepresenterade i den absoluta toppen, och den absoluta botten. Att män har större spridning där precis som i väldigt många andra mått.
Större spridning, ja. Men inga skillnader i medeltal, det var det jag menade.
Ja, civilplikt ett år, exempelvis inom vård och omsorg!
Det skulle vara sunt för många.
Här löser du nästan problemet, ju. Det finns nog ytterst få som lyckas med FIRE på medianlön, och dem kan man väl unna det. De flesta har nog höga löner eller gjort exits där de betalat flera midianlivstider i skatt.
Det må så vara, men det känns lite frihetsberövande att någon inte borde få spara ihop till ledighet, om det sparas till och önskas.
Arbetsgivare får väl ge tillräckligt incitament för dessa äldre arbetare med FIRE som alternativ att fortsätta jobba.
Yep. Skattesystemet uppmuntrar inte direkt till lönearbete…
Jag tror absolut det påverkar förmåga att ta in och tolka ny information att gå en utbildning - exakt i den utsträckning individen har kapacitet att bli mer mottaglig för det. Den biten får man ju med sig genetiskt, alltså hur snabbt man lär sig. Hur mottaglig man är för nya ideer. Sen uppfyller nog inte de flesta sin kapacitet och gynnas av högre utbildning, därför är jag med dig. Dock bör man ju ha förnuft och välja utbildning klokt efter önskad livsstil och inkomstnivå.
I Sverige löper man bara risken att slösa sin tid, andras skattepengar, och csn-lån. I andra länder, där högskola är varierande grad av dyrt, kan fel val av högre utbildning definitivt leda till enorma skulder och ett försämrat liv.
I USA blir man ju inte av med studieskuld vid personlig konkurs.
Världen över, och ffa i Sverige, finns en konstig prestige kring högskoleutbildning som för mig känns väldigt föråldrad från en tid då få gick på universitet. Nu är högskola mer eller mindre som gymnasiet var förr. Man måste inte - men man måste typ.

Jag invände mot din analys här. Men du är välkommen att citera mig vari du tycker att jag brustit i kritiskt tänkande.
Nice rant, men vad har det med mig att göra? Återigen du är välkommen att citera mig där jag torgfört att gener är deterministiska. Eller så kan du ju argumentera mot någon som faktiskt tycker så.
Kan vi ta ett år som egenföretagare med sen. Så skulle hela skatte- och samhällsdebatten vara ordentligt annorlunda, och rejält mycket sundare.
Om det finns ett kontrakt mellan en person och samhället så bör det rimligtvis vara så att samhället ger något och personen ger något tillbaka.
Ska man generalisera så bör det rimligen vara så att de flesta fattiga människorna tycker att samhället har svikit de genom att inte erbjuda det som man får lära sig i skolan att samhället ska stå för. Ironiskt nog är ju just de fattigare människorna som inte kan bryta samhällskontraktet genom att gå i Fire.
För de rikare människorna som kan gå i Fire, kommer alltid kunna hitta orsaker där samhället svikit de, skola, vård mm. där resurserna helt enkelt inte räcker till och då har de också en anledning till varför de går i Fire, samtidigt som de kanske har en privat vårdförsäkring, betalar privatskola mm.
De fattiga människorna kommer då tycka det finns ett kontrakt och att de som har råd inte ska gå i Fire, för jag gissar på de flesta är missgynsamma mot de som kan gå i Fire. Denna typ av avundsjuka syns mer tydligt i Sverige än andra mer kapitalistiska länderna, där alla är mer införstådda med att man kämpar för sig själv och inte samhället.
Det är som vanligt alltså, den starkaste vinner
Skulle vilja ha en måttstock på nerlagd insats för att lyckas uppnå målen, utifrån förutsättningar. Skulle vara intressant men kanske ogörbart. Vill också höra från fler FIREnärer med lägre/medelinkomster.
Vore ju kul för oss med lägre inkomster att känna inspiration från någon i vår sits nån gång.
Inser nu att det knappt finns några, vad sorgligt!
Det är nog helt enkelt för svårt för många i den gruppen att uppnå.
Ja, och samtidigt nej. ![]()
Mina akademikerföräldrar tycker det är sååå viktigt att det tagit riiiktiiiga studententen. #oh-la-la Så där håller jag med. Jag hoppas den inställningen dör med boomergenerationen.
DÄremot har du rätt i att grundskolan automatiskt blivit inte bara nio år utan i realiteten 13 när man lade till F-klass och gymnasiet (som merparten går om farsan inte fixat ett gig på bruket). Högskolan är på väg ditåt också i viss mån, meeen… Harry Potter-studier än ändå något man kan ägna sig åt på fritiden och ingenting som ens en skolbibliotekarie behöver ett kursbetyg för.
![]()
(men det visste du redan)
LeanFIRE i Sverige är väl, om man hårddrar det, allra enklast att nå för de allra “svagaste”. Kan du bara tillräckligt övertygande bevisa att du inte klarar att försörja dig så är du klar.
Skulle tro att det, som med mycket annat i sverige, är tuffast för medelklass/nedre medelklass. De som jobbar, har halvdan lön och hög skatt, men fortfarande i huvudsak tvingas täcka sina egna kostnader.
Tror du att den kommer att göra det?
Vad i nuvarande samhällsutveckling tycker du tyder på att det öht kommer att finnas några “farsor som kan fixa ett gig på bruket” åt någon majoritet av nutida unga människor?
För mig känns det som att vissa hantverksyrken kommer ha en framtid, lågutbildade vård&omsorgsyrken likaså om man bara gör arbetsvillkoren så pass att någon vill jobba med den typen av arbete.
Men i övrigt har jag svårt att se var en stor andel unga människor i framtiden ska kunna byta studier mot jobb där det inte finns några krav på utbildning. Egentligen håller jag med om att man borde rensa hårdare bland utbudet av högskole och universitetsutbildningar, för ger utbildningen inget jobb efteråt så är ju både utbildningsplats och CSN bara en kostnad för både individ och samhälle.
Men det måste ju finnas ett alternativ till utbildning i så fall och var skulle det kunna vara?
Helt rätt! Är det inte vad Ung Företagsamhet försöker uppmuntra (om än skyddad verkstad)? Kanske inte primärt fokus på skattefrågor, men det är väldigt bra erfarenhet att förstå vad företagande innebär.