Hej!
Jag funderar på att byta ut Handelsbanken gl småbolagsfonden. Tanken är att byta ut till en småbolagsfond med svensk inriktning då de både presterat bättre och är billigare.
Valet står i så fall mellan AMF aktiefond småbolag eller PLUS mikrobolag Sverige.
Frågan är om det blir för mycket viktning mot Sverige iom att portföljen redan innehåller 2 Sverigefonder? Dessutom läst att PLUS allabolag redan innehåller småbolag.
Nyfiken hur era tankar går och hur ni skulle gjort.
Trevlig helg!
Handelsbanken Gl Småbolag har 1% Sverige, och du tänker byta ut den mot en fond med 100% Sverige? Sure, men det är ju en helt annan exponering på den fonden. Bättre om du först bestämmer vilken typ av exponering du vill ha, istället för att justera portföljen mot exponeringar som gått bra historiskt.
Var denna mening jag syftade på, vad jämför du mot när du tycker den gått dåligt? Och hur lång tidsperiod utvärderar du fondens resultat på för att avgöra att den inte lever upp till sin avgift?
Du står och väljer mellan flera bra alternativ så det går inte att ge något bra svar. Det är ingen annan som kan säga om du ska eller inte ska ha home bias (övervikt i Sverige). Troligtvis lönar det sig inte men vem vet?
Jag kallar det för den sortens beslut där man lika gärna kan singla slant. Bestäm dig för något bara så blir det bra oavsett! Inte värt att slösa energi på denna sortens beslut.
Sa inte att den gått dåligt men att den inte presterat tillräckligt bra för den avgiften. Då byter jag hellre till en billigare svensk småbolag som presterat betydligt bättre.
5% hit och dit det måste du bestämma själv ingen vet hur det blir i slutändan på lång sikt.
Själv har jag valt AMF Småbolag i min Passiva så jag får förhöjd home bias men trivs med det och det är viktigt för mig så jag orkar hålla i och inte ändra fördelning och på så vis förlora avkastning vid massa onödiga köp o sälj.
Med den logiken kan du lika gärna sätta allt i AMF Sverige småbolag för den har ju gått jättebra och till låg avgift. Problemet är att man inte kan använda historisk avkastning för att förutspå framtida avkastning
Jättetråkigt att det har blivit dålig stämning här på RT. Jag är fullt kapabel att ta mina egna beslut, men var lite nyfiken på att höra andras tankar på denna fråga gällande EN enda fond, för det var vad jag trodde detta forum var till för? Att vi delar tankar och kunskaper med varandra utan att pika och vara nedlåtande mot varandra?
Jag ber om ursäkt för att tagit upp eran tid och anser denna diskussion avslutad.
Tror du missuppfattar diskussionen. Jag och många med mig är säkert intresserade av hur du kommit fram till att SHB småbolag inte är värd sin avgift, men du har inte redovisat hur du kom fram till det beslutet. Var en helt egen tråd där fonden diskuterades nyligen: