Carnegie Global Plus | En ny globalfond med hävstång för t.ex. pension

En säkerhet är ju bindande av kapital anser jag men det spelar mindre roll. Matematiskt så dyker räntan upp överallt.

Vill du ha en formel så (var inte lätt att hitta ngn bra):

https://www.studocu.com/sv/document/orebro-universitet/finansiell-ekonomi/terminer-optioner-forelasningsanteckningar-3/12291567

“Det finns inga genvägar till den perfekta belåningen” // Killinggänget

1 gillning

Nej, så fungerar det tyvärr inte. Om så var fallet skulle det finnas en arbitragemöjlighet, där du skapar 100 % exponering mot ett världsindex till lägre risk.

Det du missar är att finansieringskostnaden redan är inräknad i prissättningen för terminskontrakten. Denna motsvarar ungefär SOFR (Secured Overnight Financing Rate), som i dagsläget är 4,85 %.

Om du skulle kunna placera räntedelen i ett sparkonto i amerikanska dollar med denna ränta, skulle du få en portfölj som beter sig ungefär som 100 % globalt index. I praktiken skulle den dock gå sämre, då du måste räkna bort fondens avgift på 1 % och sannolikt även måste betala för att risken på nedsidan begränsas till 72 %.

Jag har en liten del av min tjänstepension på Skandia, cirka 110 tkr, och har placerat den i Carnegie Global Plus. Det är dock endast för att det inte finns några bättre alternativ. Jag tror att Nordnet 125, med sin lägre avgift på 0,4 %, är en bättre produkt.

4 gillningar

Jo, minskningen i avkastning till följd av hävstången är ungefär 40 % * SOFR, där SOFR är Secured Overnight Financing Rate som idag är cirka 4,85 %.

Den öppna frågan, som för mig främst tycks vara av semantisk natur, är om detta ska ses som en finansieringskostnad eller en finanseringsränta.

Emil tycks mena att en finansiering till marknadsränta är kostnadsneutral, och att endast den del som eventuellt överskjuter marknadsräntan blir en kostnad.

Väljer man detta synsätt tycks det följa att man får betalt för att belåna sin portfölj hos Avanza, eftersom räntan på den lägsta nivån underskrider STIBOR, Stockholm Interbank Offered Rate, som är motsvarande marknadsränta i Sverige.

Oavsett vilket kvarstår faktum att finansieringsräntan måste räknas in för att korrekt uppskatta fondens avkastning. Det inledande påståendet du gör i denna tråd är därför missledande och bör om möjligt rättas till:

Mer korrekt är att skriva exklusive finansieringsräntan, som är inräknad i teminspriserna.

6 gillningar

@janbolmeson kanske värt att få lite input från Emil? :thinking:

1 gillning

Mycket rimligt om det stämmer, den som ställer ut ett terminskontrakt vill ju givetvis ha betalt för den risk han bär vilket måste reflekteras i prissättningen, även om den kan vara aningen reducerad med olika garantier som säkerhet. En sak som är säkert är dock att han garanterat inte accepterar 0% riskpremium.
På terminskontrakt för råvaror tror jag @Zino visat på någonstans att risk premien inte ligger långt från aktier på typ 7-8%.

Och om detta är fallet så tror jag faktiskt DNB global med vanlig belåning ger högre förväntat total avkastning, ännu bättre om man kan kombinera in EM och Avantis SCV i portföljen.

Jag är också helt inne på @Slumpvandraren spår, dvs att man inte kommer undan riskfria räntan i finansieringskostnad för hävstången. Allt annat vore konstigt och en uppenbar möjlighet till arbitrage. Dessutom är det väl precis det Emil skrev i sitt svar?

Så, jag drar tyvärr också slutsatsen att vanlig värdepappersbelåning på en globalfond/ETF på Avanza/Nordnet är ett bättre alternativ, dels eftersom man får ränterabatt (dvs ränta lägre än SOFR), dels pga ränteavdraget, och dels eftersom man inte behöver välja ett ESG-index om man inte vill.

Men fonden kan förstås vara intressant ändå till konton där man inte har möjlighet till belåning, ex. tjänstepension.

Detta stämmer bara för den ordinarie räntan. I dagsläget kan man belåna sin portfölj till ca 1,33x på Avanza och till ca 1,5x på Nordnet för 3,69%, om man uppfyller kraven för ränterabatt.

6 gillningar

Tyvärr tillåter inte fondbolaget sina fonder på vår plattform, så just denna fond finns inte hos oss.

1 gillning

Jag avser att byta till denna i IPS och TJP. Men änsålänge imponerar den inte…
Ca halva avkastningen jämfört med DNB och LF Global.
AP7 Aktiefond har gått ca +2,6% under samma tidsperiod.

Kanske läge att avvakta lite för att se hur den beter sig?

2 gillningar

Kan du hålla koll under veckan så kan jag skicka en fråga till Emil i nästa vecka.

2 gillningar

Viktigt med tålamod med aktiva bästa fonder. :joy:. Bara betala och se glad ut :people_hugging::+1:

1 gillning

Dåligt påläst @Jakke. :wink: Det är en global indexfond med 40% inbyggd belåning, ungefär som AP7:an. Ingen aktiv förvaltning här inte.

2 gillningar

Vad kostar den i avg?
0,97% i avg fortfarande alldeles för dyrt för mig. Ap7 är lite billigare :joy:

Som en halv aktiv fond :joy:

Tyvärr dyrt och för hög risk

1 gillning

Jag tar gärna emot ett bättre sätt att använda hävstång i t.ex. IPS eller TJP.

3 gillningar

Håller med, Avanza global med kredit är trevligare alternativ.

Tar gärna emot instruktion för hur jag gör det på min tjänstepension hos Avanza. :+1:

4 gillningar

Du behöver inte högre risk Jan, du har ju inte ens en bil längre, vad ska du med så mycket pengar till när du blir gammal :joy:

5 gillningar

Jag har bara isk hos Avanza. Inga TP då jag är vanlig knegare :+1::joy:

Dåliga tider :people_hugging::+1::+1:

1 gillning