Absolut, men blir bara lite trött på att ni sågar något från ert specifika och subjektiva perspektiv. Bara för att det inte fungerar i just er situation så behöver man inte bedöma något som dyrt och dåligt.
Mig veterligen finns det inget bättre alternativ för en vanlig tjänstepension om man vill följa de råd som finns för en investering över livscykeln:
Nej, men alla de andra som har en tjänstepension på Avanza, Skandia och andra ställen. De kanske kan tycka det är ett intressant alternativ, eller hur?
Har redan gett förslag på alternativ i tråden som enligt forskning är bättre alternativ. Övervikta SmallCapValue så är du hemma, men det tycker du ju helt subjektivt är dåligt, rätt tröttsam är du faktiskt.
Ja, för jag blir trött på kommentar som “Dyrt och dåligt”. Det är i min värld en ganska låg kvalitet på kommentar.
Angående SCV-diskussionen har vi bara olika åsikt. Det är väl en superfråga att ta upp med förvaltaren, men vill man argumentera för SCV så har vi en utmärkt tråd här:
Det behöver man ju inte spamma ner denna tråden för. Du får gärna även länka till den forskning som säger att din exponering är bättre än 40% belåning. För jag har missat den.
För att jag förväntar mig mer av er i forumet. Vi kan bättre än så här.
Dessutom, vi har ju en hel diskussion i andra trådar om annonsering etc. Ni vill ha mindre reklam, inte sponsra på Patreon etc. Sedan hittar jag äntligen en fond som jag genuint kan stå för - som jag har lagt mycket egna pengar i - har haft möte med förvaltaren, pratar gott om communityn, att vi har frågor och vi är intresserade. Men när man sedan går in i tråden så blir det som ovan.
Då blir jag som, nej, varför anstränger jag mig ens och tar det på allvar? Ni verkar ju inte göra det. Vi kanske bara ska ha ett shits-and-giggles-forum. Men då vill inte jag vara med.
Känns mer och mer som att du blivit färgad av produkten och fått spons av Carnegie för att locka in följare i deras fonder, du liksom totalt okritisk till tex höga avgifter, extrem ESG, att hävstången kostar genom inprisning i derivaten mm. Helt nerkladdat av reklam är det på forumet också nu mera, känns inte kul att bidra med kunskap till diskussioner längre.
Tack för mig tills nivån blivit bättre.
Har inte fått en krona. Men tack för förtroendet och schysst att slänga det på mig.
BTW. om jag dessutom HADE fått betalt och inte märkt det som reklamsamarbete så hade både jag OCH Carnegie begått lagbrott.
Absolut inte. Vi håller ju på och försöker reda ut hur belåning är finansierad. Det är ju en av frågorna som jag skickat vidare, har fått ett svar på och är något att ta upp.
Var ett krav från Skandia / samma som för typ alla andra fonder. Gillar jag det? nej, men är det en showstopper? nej.
Jag tar bort mina opassande svar och undviker skriva i RT forum och chatten . Du fixar det @janbolmeson och raderar allt i den här tråden som jacke77 har skrivit
Jag har saknat en fond likn AP7 Såfa att ha på Avanza. Så denna är intressant.
Men nu… Upp till bevis! Nu vill jag se att den går som en global fast x1.4
Håller helt med. Det är ju superviktigt, annars faller ju hela konceptet. Har du jämfört med indexet? Sedan verkar de även ha släp upplever jag. Vissa av mina ordrar tog flera dagar att fylla (på nivån att jag fick mejla Avanza)
Indexet verkar också ha gått ca +2.5% räknat i Euro.
Det var inga problem med köp för.mig.
Jag tryckte på byt-knappen den 7e okt. Avanza Global såldes den 8e och Carnegie Global köptes den 9e.
Ps.
Jag hade faktiskt tur och fick köpa på kursen från den 8e och gjorde direkt +0,8% vinst när kursen för 9e kom. Kanske någon annan på Avanza som sålde vara fondandelar gick till mig direkt?
Jag tror tyvärr de som anser fonden är rimlig inte lever om lika mycket i tråden. Tillskillnad från de som har behov att ventilera sitt agg mot ESG varje gång tillfället ges.
Halva min tjänstepension jag har på Nordnet bytte jag till denna fond, vilket jag inte skulle gjort om jag inte uppmärksammat denna tråd. Andra halvan ligger på Nordnets egna hävstångsfånd
Intressant och tack för att du kommenterar. De är ju väldigt lika till konstruktionen om jag förstod det rätt. Ska försöka få reda på exakt detaljerna mellan fonderna. Vet att fler aktörer tittar på liknande lösning.
Uppskattar faktiskt att du inte alltid har ditt normala tålamod @janbolmeson. Diskussionen här har alltid hyfsat högt i tak och det är något du alltid stått för upplever jag, även när du själv gått bort dig lite Och du är varken ansvarig för Carnegie eller ESG.