Dags att städa upp i privatekonomin - vilka är era bästa råd och tankar?

Tänk på att du kan dra av 30% för räntekostnaderna också.

Jo det är redan inräknat i kalkylen :slight_smile: antar att man drar av dem på deklarationen och inte direkt?

Korrekt, din bank ska i normalfallet lämna dessa uppgifter till SKV.

Det går ju att ansöka om jämkning som du lämnar till din arbetsgivare, dvs dig själv, som då drar lägre skatt löpande och du slipper vänta till deklarationen.

Två förslag:

1: Använd Excel eller Lyxfällans tavla för att visualisera nuläget. Du har många stora utgiftsposter (t.ex till ditt ex och boende) och säkerligen mycket mindre utgifter som du inte reflekterar över.

2: Börja månadsspara i LYSA eller en Globalfond med låg avgift.

Ah så fiffigt! Så i praktiken så för jag över samma lön, men justerar ner skattesatsen litegrann?

Ja detta är en färdighet jag har bra koll på via mitt yrke :slight_smile: har redan plottrat upp ett Excel med ett fyrtiotal poster, och är i processen att flytta över allt sparande till Avanza Global/emerging markets. Jävla synd att man sålde av precis innan Tesla hoppade 20$… Story of my aktiekarriär, köp innan dippen, sälj innan rippen

Jag omvandlade från EF till AB för några år sedan och fördelarna kommer främst om du kommer upp i lite större summor i vinst. I enskild firma beskattas du som all vinst är lön och du kan inte äga och återinvestera på ett vettigt sätt i bolaget.

Nu låter det som du hamnat i fällan av uppskjuten skatt genom periodiseringsfonder, det skulle jag undvika att göra i EF, skatten skjuts bara upp, du undkommer den inte. När du ombildar så måste du se till att du har positivt aktiekapital och att AB kan ta över skatteskulderna… fråga nån som vet , är meckigt.

Största fördelen för mig är att mitt bolag nu kan återinvestera vinsten, äga lager och inventarier och utnyttja huvudregeln vid utdelning - men ta ut en bra lön först.

Ja det verkar ha skitit sig en del med periodiseringsfonderna. Men om det ska in kontant bör jag kunna ta från sparpengar, stoppa in i AB, bolagsskatta dem och sedan sätta i KF/ta som utdelning. Alternativt att jag tar ut pengar ur AB som lön/utdelning, och sen stoppar in dem igen och skattar på nytt. Får ta det med revisorn.

Om jag förstått allt rätt kommer jag inte kunna nå sweet spot med alla dess fördelar förrän 2025 (med AB), så får försöka leva snålt ett tag för att minimera skatten.

Problemet i år, relaterat till utdelning nästa år, är att jag måste ta ut en saftig lön för att komma upp till 605k i AB, och då halva året redan gått kommer skatten bli massiv. Därav känns det kanske bättre att hoarda pengar i bolaget ist och jobba med utgifterna ist.

Var länge sedan jag jämkade, men typ så. En redovisningskonsult/revisor kommer vara din bästa vän kring alla dessa frågor, särskilt nu med ett AB.

När jag ombildade gjorde revisorn allt jobb, hade inte periodiseringsfonder.

Det slutade med att AB tog över skatteskulder och att vinsten delvis överfördes genom en periodiseringsfond så AB blev skattskyldig för året innan. Du bör kunna föra över uppskjuten skatteskuld till AB, kanske… tror jag… men fråga inte mig, fråga din revisor… så länge du får positivt aktiekapital.

Men att sen driva som AB jämfört med EF är en dröm, det var jobbigt i början, man tvingas sköta sig, men numer finns pengar kvar i firman, lön den 25te osv…

Det finns alltid möjlighet till en ny aktiekarriär: Just keep buying :blush:

Ja i den här vändan var det så tänkt, men sen blev han sugen på en stark grundportfölj i fonder ist så nu får allt ligga på sparkonto så köper jag in mig 30k i taget en gång i månaden ist :wink:

60.000 netto i månaden ger stora mängder statlig skatt. Även rejäla avsättningar till “pension” över brytpunkt via arbetsgivaravgiften som går till ren skatt (många vet inte om den grejen) Även 45000 netto gör det. Om du kör AB kan du få ut 45.000 netto utan att betala statlig skatt på lönen mha förmånligare beskattade utdelningen.
Smart i många fall är att ha en företagsförsäkring som täcker ev tabbar man kan råka göra . Om man jobbar ex som konsult inom mjukvara eller produktutveckling brukar den kosta ca 6000 per år.
Om du vill ha chans att hamna på häraden 45000 netto i månaden efter säg 67 som panchis gissar jag att du behöver göra tjp avsättning från nu på häraden15000 per månad och spara tillgångar i företaget för att kunna fortsätta ta ut utdelningar. Gör lämpligen pensionskalkyl med mål att nå statskattegränsen på minpension.se . Dom räknar med realränta på ca 2% men det går att justera om man vill räkna lite mer riskabelt. Utfallet beror på dina placeringar men Lite bättre säg 3 till 4 % är rimligt tycker jag från nu.

Får jag fråga varför många verkar allergiska mot statlig skatt? Jag förstår ju att mindre hamnar i egna plånboken, men det bidrar till ett bättre samhälle för samtliga i sverige. Sen är väl tjänstepensionens avsättning högre också?
Jag förstår också att man betalar väldigt mycket skatt ändå och vill optimera sin egen plånbok, inget fel med det, tänkte bara om det hade några andra fördelar?

Genuint nyfiken kring frågan.

1 gillning

Att undvika statlig skatt handlar helt enkelt om att utan att fuska inte betala mer skatt än man behöver, så ja - egna plånboken. Givet en viss summa oskattade pengar i firman, hur får jag maximal mängd kronor i plånboken? Det är ju pengarna i plånboken som ska bekosta mitt liv. Det ger mig mer frihet i vardagen att ha pengarna i plånboken .

Drivkraften förstärks ju av att många “förmåner” som ersättning från försäkringskassan och intjäning av statlig pension upphör vid ungefär samma brytgränser - man betalar alltså den delen av skatten som kallas för arbetsgivaravgift eller sociala avgifter utan att få något mer för den över dessa brytgränser.

När hela skatten inklusive arbetsgivaravgiften blir synlig i det man betalar till Skatteverket varje månad tänker man gärna lite mer på det. Vid brytgränsen är det ju inte långt från hälften av lönekostnaden som går till skattmasen. Går man över brytgränsen är det klart mer än hälften som försvinner innan pengarna når din plånbok. Nästan allt jag köper för pengarna skattas ju dessutom en extra gång med moms och ibland punktskatter.

När det gäller tjänstepensionsdelen så är det lite mindre relevant när man kör eget och själv kan välja sin lön - man har fler frihetsgrader i att spara oskattade pengar till framtiden än bara vanlig tjänstepension. Men visst, högre lön ger också högre gränser för vad man kan sätta av som tjänstepension (även där med ett tak för vad som är avdragsgillt). Men även detta handlar ju om skatt i grunden - tjänstepension är ju ett sätt att inom vissa ramar sätta av pengar (nästan) oskattade nu mot att du betalar inkomstskatt på dem när de betalas ut till dig som privatperson senare. Gränsen för hur mycket ett bolag får sätta av som sådan tjänstepension handlar om vilka pengar du inte behöver betala bolagsskatt på. Skatt skatt skatt.

Detta är ju inte unikt för skatten. Allt annat lika skulle jag heller ha ett billigare mobilabonnemang än ett dyrare, och betala lite mindre för paprikan än lite mer. Detta även om den dyrare paprikasäljaren gör en himla massa samhällsnytta för de extra pengarna. :slight_smile:

1 gillning

Tack för ett bra svar! Då vet jag lite mer.

1 gillning