Diskussion kring forumet, moderatorer och moderering

Då har du inte besökt hans egna :laughing: Om man har lite tråkigt är det bara att skriva något positivt om utdelningar, är som om man hade slagit på ett getingbo.

Kudos till honom dock för att han vid ett tillfälle körde någon slags simulation gällande detta och därmed visade att det verkligen inte gjorde någon skillnad om man hade ett utdelningsfokus eller inte, dvs. om man känner sig bekvämare med det finns det ingen egentlig baksida för oss som inte betalar skatt för just utdelning.

Blir lite trist ja när man lika gärna kan ersätta forumet med en hänvisning till avsnitt #99 och en länk till Lysa. Forumet är lite som en öken jämfört med första halvåret 2021.

3 gillningar

Jag har bara varit aktiv här sedan november -21 men den här fascistoida inställningen till hur samtalet användare emellan liksom måste styras är frapperande. Har som sagt aldrig varit med om något liknande

1 gillning

Det finns en god anledning till varför inlägg flaggas och sedan ageras på av oss moderatorer. Vi låter mycket passera rent innehållsmässigt. Däremot är vi mycket hårdare mot ton och hur man formulerar sig. Den som känner att den får många inlägg flaggade och agerade på, borde verkligen fundera över hur den uttrycker sig eller hitta alternativa platser att hänga på. För att vara väldigt tydlig.

8 gillningar

Den andemeningen kan ju skrivas på andra sätt. Det kan ju vara ett sätt att undvika moderering. Bara en tanke i all välmening. Internet måste inte innehålla brösttoner och invektiv i varje inlägg.

3 gillningar

Aether lever i en underbar värld där han kan bedöma vad tusentals människor mår bäst av.

Tänk, Aether, bland alla dessa tusen människor kanske det finns en hel del som inte blir kränkta om någon skojar om Ben Felix?

Jag råkade själv för en stund sedan ut för något jag aldrig varit med om tidigare. Jag skrev ett inlägg i tråden https://rikatillsammans.se/forum/t/the-great-reset-jobbiga-samtal/49034/129
och fick beskedet att mitt inlägg väntar på godkännande?
Gällde det alla inlägg i den tråden eller var det för att jag som person skrev?
Efter ca en timme fick jag beskedet att det godkänts.

Härom dagen la jag upp en bild i min egenskapade tråd Humor av alla slag. Även politisk och annan satir - Nr 144 av angaudlinn

Bilden visade en graf över hur många som skjutits av Alec Baldwin under tiden som Trump vs. Biden har varit presidenter. Grafen visade 2-0 till Biden.
Det var alltså en satirisk/humoristisk bild av något som naturligtvis inte har något med relevans i verkligheten att göra.
Bilden togs helt sonika bort. Ingen förklaring, inget meddelande. Ingen respons alls.

Jag tycker detta är märkligt.

5 gillningar

Jag vet faktiskt inte vilket ord som bättre kan beskriva ett sådant förakt för olika åsikter, vurmandet av utvalda portalfigurer och det stenhårda modererandet av samtalet som sker här.

Skriftliga regler hade varit bra. Jag börjar mer och mer luta åt att tro att anledningen till denna motvilja att faktiskt skriva ned vad som kommer att leda till åtgärd från moderatorer helt enkelt är att detta i skrift skulle vara så anmärkningsvärt att det fått negativa följder för hela företaget.

När jag var ny här trodde jag att en annan användare här var lite knäpp och böjd åt rättshaveri när han skrev att han mobbades av moderatorerna - sen hittade jag lite trådar där andra användare skrev samma sak och rentav lämnat.

Nu sitter jag här själv och skriver precis samma saker.

Det här stället är ett dårhus!

2 gillningar

Ledsen att komma med nyheten, men … reglerna gäller lika mycket för dig som alla andra som deltar i diskussionerna här.

2 gillningar

Detta skulle kunna uppfattas som kränkande av någon frikyrklig 75-årig tant. Luktar radering :kissing_heart:

3 gillningar

Exakt var i reglerna står det att man inte får skoja om Ben Felix?

Exakt vilken regel bröt jag mot när jag skojade om att ”Invandring, vaccinationer och vindkraft” var trevliga samtalsämnen för att sedan föreslå entreprenörsskap?

Givetvis är Jan klartänkt när det kommer till yttrandefrihet och acceptans olika synvinklar – det är därför forumet lyckats/lyckades så bra.

Jag kan också se att det finns vissa gråzoner och rent av lagmässiga skyldigheter när man driver ett öppet forum.

Så varför denna inskränkthet och begränsning?

Vad jag tror har hänt är att Jan känt press eller osäkerhet var gränsen ska dras, och överlåtit makt till i mitt tycke personer med tveksamma motiv och värderingar. Människor som lutar sig mot majoritetstänk och likriktning, och motarbetar yttrandefrihet och nytänk. Och Gud förbjude att någon skulle säga något icke-PK.

För egen del gör jag precis som moderatorn förslog ovan: Söker mig till andra plattformar för att läsa om på riktigt innovativa och provokativa idéer. Detta efter att jag sett inlägg bli raderade under “Heta ämnen”; ett dolt underforum på RT specifikt skapat för att skydda tunnhudade personer. Det var precis i samband med att Jan skaffade externa moderatorer.

3 gillningar

Där är svaret. Klart och tydligt beskrivet i reglerna.

Sedan har moderatorn som agerade på dina inlägg förklarat varför.

Detta är ju extremt brett.

2 gillningar

Haha, var du ironisk?

Allt kan ju vara stötande för någon!

Du läser reglerna som en Marxist läser Capitalism and Freedom.

Sanningen är att mina inlägg inte bryter mot någon regel, allra minst det du citerade där - och det vet du mycket väl.

Hela den här situationen med att inlägg bara raderas utan egentlig anledning har fått mig att tveka en del att lägga upp material med lite höjd här.

Jag har den senaste månaden jobbat en hel del med en sammanställning av hur min utdelningsportfölj gått sedan jag startade den och hade tänkt följa upp mitt ursprungliga inlägg jag gjorde när jag var ny här (och fick Ben Felix kastad på mig direkt).

Trots motståndet här mot utdelningsaktier tänkte jag tipsa lite om hur man kan sätta samman en utdelningsportfölj och vad man bör undvika. Har vidare jobbat en del med att utveckla ett verktyg i C# som drar ner data från webben genom ett API. Tanken är att göra kovarians- och parameterstudier, backtesting och på sikt ett datorbaserat stöd för den tradingstrategi jag jobbat med sedan juli -21. Dessvärre har jag känt att det skavt lite att lägga timmar av min egen tid för att dela detta här när man bemötts på det här viset.

Jag var också sannolikt en av de första - om inte rentav den första som anmälde mig till Rikatillsammansprogrammet eftersom jag klickade på det inlägget precis när det publicerades och anmälde mig på en gång - utan att tveka.

Främst för att jag ville bidra och ge tillbaka lite till RT för de första åren av poddar som jag hade nytta av i början på min utveckling och ännu inte var Patreon-medlem. Jag kände kanske också att jag kunde bidra lite med min resa från noll till åtta siffror genom bolagsstart, de första svåra åren, genombrottet, indicative offer, due diligense, signing, closing och sen åren som VD i ett bolag som inte längre var mitt. Pension vid 43 och tiden med trädgården.

Nu är jag emellertid jävligt glad att jag inte lagt ner mer tid här och att jag inte hunnit betala fakturan för Rikatillsammansprogrammet ännu. Jag drar mig ur det där. Säger upp mitt Patreon-stöd också ty RT är en näringsverksamhet och vi som bidrar är inte bara ”användare” som kan behandlas hur som helst utan faktiskt kunder.

Behandlar man sina kunder så här så förlorar man sina kunder! Gör man det bökigt och svårt för folk att utrycka sig så får man mindre ”user content”.

Även de som inte bidrar ekonomiskt och därmed inte är kunder per se bidrar faktiskt med sin kunskap - de skapar innehåll som i slutändan skapar värde i RT-bolaget.

Jag hoppas innerligt att @janbolmeson funderar igenom regelverket och hur det skall tillämpas - hur kunder och skapare av innehåll bör bemötas - för detta är precis som andra påpekat ren mobbing av skribenter som inte delar vissa moderatorers världsbild.

Sånt har jag inte tid med - och tänker verkligen inte betala för. Således slut på mina bidrag såväl innehållsmässigt som monetärt.

Läser givetvis gärna vidare som fripassagerare.

7 gillningar

Riktigt tråkigt att höra men fullt förståeligt… :frowning:

5 gillningar

Om du är så pass intresserad av utdelningsstrategier tycker jag du genuint ska regga dig på https://community.rationalreminder.ca/ som är Ben Felix tillhåll.

Folk kommer låtsas som att de inte förstår vad du menar, komma med halmgubbar, vägra bemöta avgörande argument och hela den där biten… men de kommer inte radera några inlägg. Och ibland lägger sig även Ben Felix (som avskyr utdelning :grin:) i diskussionen. Det har ju kommit någon ny buyback-skatt, så kan vara dags för en ny utdelningstråd där.

Jag är inte marxist och har inte läst Capital and Freedom, så den meningen förstår jag inte alls.

Det jag försökt förmedla här och på andra ställen är att det primärt och sekundärt är tonen och formuleringar som modereras och inte åsikter. Minns du att ett tag var det kritik om att allt annat än indexfonder inte fick diskuteras? Kolla på senaste veckans aktivitet och det är en massa diskussioner om annat än just indexfonder.

Sedan har jag inte läst dina inlägg så nej, jag vet inte om de bryter mot reglerna eller inte. Däremot litar jag på Tomas88 omdöme.

Allt det du beskriver du tänkt dela med dig av är vad jag och andra vill se här.

1 gillning

Här kommer ett alternativt sätt att formulera utan att blanda in politiska ideologier:

Jag har bara varit aktiv här sedan november -21 men den strikta modereringen av samtal användare emellan tycker jag är problematisk. Den nitiska modereringen riskerar att leda till likriktning då bara en typ av åsikter verkar får framföras utifrån den moderering som jag sett på senare tid. Det skulle vara bra om det tydligare framgår vad som inte är tillåtet att skriva och varför.

4 gillningar

Att sätta rätt nivå på modereringen är alltid svårt.
Men jag tänker lite som så att om vi får kritik både för att vi är för tuffa i modererandet och får kritik för att vi inte är tillräckligt hårda så ligger vi antagligen ganska rätt.

De som är nöjda brukar inte höras så mycket.

Sen kan man såklart alltid vara bättre på att skicka personliga meddelanden och förklara varför man tagit bort det ena eller andra, men som jag sagt tidigare så gör alla vi moderatorer detta ideellt och har kanske inte alltid tiden.

1 gillning