Diskussion kring forumet, moderatorer och moderering

Jag har inte koll på de personer som uppger sig utsatta för orättvis moderering så detta är inte en kommentar till moderering gentemot dem, men jag uppskattar att man modererar så som man gör. Vi är nog väldigt många som inte skulle vistas här om modereringen var på flashbacknivå. Jag är inte ett dugg lättkränkt men jag har liksom ingen lust att simma genom skit frivilligt heller. Jag har svårt att förstå varför det är så stor grej om man får ett inlägg borttaget men inte fattar varför. Vad spelar det för roll?

22 gillningar

Beror ju såklart på vilket inlägg som blir raderat. Är man mitt uppe i en diskussion blir det ju lite knepigt om inlägg plötsligt försvinner.

Men då noterar vi att du inte tycker det gör något om folk börjar anmäla dina inlägg lite hipp som happ.

2 gillningar

Jag tycker tvärtom att just personangrepp är den värsta punkten och den man bör agera på mest. Lite lustigt är att trots att det är väldigt mycket konstiga saker och konstigt folk på Flashback så agerar man faktiskt på personangrepp. Här kan man bli kallad lögnare falskeligen och anmäla men inlägget tas ändå inte bort.

1 gillning

Nej anmäl på om du tycker att jag går över nån gräns.

2 gillningar

Vad är argumentet för att det är det värsta tycker du? Personliga påhopp är ju och förblir en osofistikerad argumentationsteknik som har noll stilpoäng. Kan tycka att såna plumpheter från en random okänd person på internet borde vara lätt att ignorera.

3 gillningar

Oj. Jag får nog be om ursäkt. Vi har nog värderingar som är rätt långt ifrån varandra ändå.

Med all respekt Jan, men det där med hot om fysiskt våld, våldskapital och det där är rätt omodernt. Hela din idé om vardagsrum verkar gått över till klubblokal. Skall jag vara orolig nu för att du tar med dig moderatorerna och kommer hem för att klippa några fingrar av mig eller vart vill du komma?

Helskevt det här tycker jag.

Sen vill jag förtydliga för den som kanske läser det här i framtiden - jag har vad jag kan minnas aldrig diskuterat flyktingpolitik, vaccinationer eller konspirationsteorier här.

Mina inlägg har blivit raderade av andra anledningar - de två senaste var alltså ett där jag som svar på en fråga om trevliga ämnen att diskutera skojade just om att dom ämnena inte är så trevliga att diskutera, lade till en smiley och sedan föreslog entreprenörskap. Det sista inlägget var ett där jag skojade om Ben Felix och att det bara är en tidsfråga innan han länkas i tråden om den perfekta köttfärssåsen.

Allvarligare än så var det inte.

1 gillning

Vad skulle någon tjäna på att du eller någon annan medvetet flaggar inlägg som inte borde flaggas? Den sortens handlingar skulle jag gärna tillföra till det vi agerar på om det skulle upprepas ett antal gånger i sådana fall.

1 gillning

Det görs ju, så jag välkomnar och ser fram emot att ni agerar på det.

Eller raljerar man över generation Greta :wink:

1 gillning

Att folk tar åt sig förstås. Annars skulle man ju knappast hålla på. Jag har tagit skärmdumpar på extremt fula personangrepp på mig här. Som bevis om jag inte skulle bli trodd. Men hoppas att det inte ska behövas. Grattis till dig om du inte tar åt dig.

Det stämmer att det skett. Vi har då också agerat på det.

Sen vill jag ändå förtydliga. Man behöver inte vara orolig för att flagga något som är på gränsen. Är det inte uppenbart en okynnesflaggning så kommer inte något annat hända än att vi inte agerar på flaggan om vi inte håller med.

1 gillning

Hur menar du? Självklart ska det vara inlägg som borde flaggas, men folk kanske har haft överseende med vissa saker och låtit det vara tidigare. Många kan ju reagera på allt från stavfel till upplevd otrevlig ton… och någon annans upplevelse är ju svårt att ta ifrån dem.

2 gillningar

Det är jobbigare att bli missförstådd än när nån kastar ur sig oförskämdheter, kan jag tycka. Om nån går till personangrepp ser jag det mer som att de har slut på argument. Det förvånar mig faktiskt att du tar åt dig av det, du verkar annars vara en person som är smart nog att inte gå på uppenbara provokationer och tjuvnyp.

2 gillningar

Allt i livet handlar inte om smarthet. Det är skillnad på teori och praktik och det är lätt att tycka så när man inte själv blivit utsatt för det länge (och fortfarande är i viss utsträckning). Visst har du rätt i att personen har slut på argument men det är ändå jobbigt i längden.

Jag tycker faktiskt att det är lite märkligt att vi just nu diskuterar om det ska vara OK eller inte med personangrepp i ett diskussionsforum, det är typ en viktig regel som finns i ALLA diskussionsforum. Istället lägger du över ansvaret på den som blir angripen att “vara smart nog”. Som att kvinnan som blir slagen har ansvaret för att tåla det eller få det att upphöra per eget ändrat beteende.

Vad folk sällan fattar är att det spelar inte så stor roll hur de två personer som diskuterar med varandra uppfattar det, om de båda är ”ok med hård ton” och offtopic-inläggs relevans. Det som spelar roll är alla tusentals som läser inlägget, alla som kommer in efteråt och som ev kan vilja tillföra något till diskussionen. De är så oerhört många fler.

Ett diskussionsforum skött rätt blir en fantastisk kunskapsdatabank som är användbar i år och decennier efter att inläggen är skrivna. Skött dåligt så blir inläggen bara intressanta i stunden för de som skrev.

Om ni är två som bråkar med varandra och skriver saker som inte är intressant för resten, byt till direktmeddelanden.

Om ni är en pytteliten minoritet som vill diskutera saker eller uttrycka åsikter som inte passar in i forumet, byt forum till någonstans ämnet/diskussionen passar.

18 gillningar

Det här missar poängen totalt. Ett forum är inte en tävling i vem som har bäst argument och en medalj till den som vinner. Poängen är att personangrepp:

1. Inte bidrar till ett bra forum på något sätt
  2. Bidrar till att den som blir utsatt får en sämre upplevelse av forumet
  3. I värsta fall gör att den som blir utsatt tar åt sig

Framförallt, ett personangrepp bidrar inte med någonting bra öht på ett forum. Där är det inte bara att ‘ignorera och gå vidare’. Moderering är produkten på alla sociala medier, utan moderering har man inte en produkt.

7 gillningar

Då tycker vi olika. Jag anser fortfarande att det kan vara bättre att låta bli att flagga i en del fall utan bara fortsätta att driva sin tes. Se som sagt tråden om Hur mycket har du pluggat för exempel. I stort sett alltid faller det i efterhand tillbaka negativt på den som uttalar personpåhoppen och har en hätsk ton.

Debatter och diskussioner är ingen tävling men att inte låta sig hamna ur balans för lätt av uppenbara försök att provocera är ganska användbart.

Visst om det är en enskild tråd. Men blir man punktmarkerad och trakasserad oavsett tråd så är det något helt annat.

2 gillningar

Tryter argumenten går det över till personangrepp. Mönstret upprepar sig hela tiden.

1 gillning

Det där är ju något som du har anklagat mig för att göra, vilket jag tyckte var väldigt märkligt. Jag läser gärna dina inlägg och svarar ibland på dem. Tanken är ju att föra en diskussion. Jag svarar i och för sig på många inlägg i många trådar, vilket du kanske inte tänker på.

Det är nog också lite olika vad man uppfattar som att vara punktad eller trakasserad. Själv får jag rätt ofta svar på mina inlägg, relativt ofta från samma användare, men jag skulle för den sakens skull inte anklaga folk för att punkta mig.

Min känsla är att det är lite likadant med personangrepp (allmänt sett, dig orelaterat) att en del är känsligare än andra. Det är ju svårt att veta i skrift när folk börjar ta illa upp. Lättare IRL när man ser någon skruva på sig eller slå näven i bordet.

Jag tycker också det är en viktig skillnad på att utmana något någon sagt eller skrivit, vis-a-vis att gå till personangrepp. Såklart är det ju en persons uttalanden/inlägg som man utmanar och en del kan nog uppfatta det som personangrepp. Men som person får man ju stå för sina uttalanden, försvara dem eller medge om det var feltänkt eller otydligt uttryckt. Det är väl rimligt att personers uttalanden kan utmanas, såklart med vettigt språk och argumentation, annars blir det ju inte mycket till diskussion.

Jag håller med @simino att personangrepp är att förlora diskussionen. Lite som att ta till nävarna IRL. Det är ju sällan den med bäst argument som gör det. Det är väldigt sällan (aldrig) att jag litar mer på någon som gått till direkt personangrepp :slight_smile:

1 gillning