Du far med osanning, jag kallade inte någon för troll.
Men ja, jag svor över den sjuka censuren här. Detta är väl ingen söndagsskola.
Du far med osanning, jag kallade inte någon för troll.
Men ja, jag svor över den sjuka censuren här. Detta är väl ingen söndagsskola.
Konsensus, vad menar du?
Helt plötsligt är du bombsäker på att du inte gjort det och anklagar mig för att vara lögnare, men alldeles nyss mindes du inte och tvekade ![]()
Jag menade Vetenskaplig konsensus och RTs linje.
Den är ju rätt svag inom ekonomi om man jämför med inom fysik och kemi. Det finns ju ingen konsensus angående giltigheten hos EMH som exempel. Oavsett detta kan man ju diskutera frågan för att komma vidare. Från det du länkade till:
Konsensus innebär allmän enighet, men inte nödvändigtvis enhällighet. Meningsskiljaktigheter kan uppstå och kan vara nödvändiga för att vetenskapen ska utvecklas. Konsensus innebär inte heller att en sanning är slutgiltig. Ny forskning kan göra att en vetenskaplig konsensus utvecklas och förändras.
I detta forum finns det nog inte ens konsensus om att det råder en konsensus, eller i alla fall inte konsensus om var gränsen för ev. konsensus går.
Jo det gör det. Finns en vetenskaplig konsensus om att den stämmer relativt väl som modell och att de effektivaste sättet för småsparare är att investera är att agera som om den sann även om det finns inneffektiviteter i marknaden.
Precis. Dessutom borde det vara busenkelt att skjuta ner påståenden som går emot det man själv menar är konsensus, så det är inget problem i praktiken.
Ja jag vet i alla fall att jag inte kallat nån för troll. Och jag kan bara minnas att jag använt ordet när jag påtalat att nån annan använt det.
Troll är ett ord andra ibland använder när de svarar mig.
Om du nu tycker det här forumet är så fasansfullt och orättvist, att det är fullt av mobbing och ogillar att bli kallad troll här, varför stannar du då kvar? Det är en helt ärlig fråga, vad får du ut av det? Det är inget krav att vara här och många verkar kunna föra diskussioner utan att känna sig mobbade? Du kommer aldrig övertyga någon med dina åsikter, det stämmer för övrigt för alla på alla forum någonsin. Varför inte.välja ett forum där du känner större samhörighet med andra skribenter?
Alternativt, håller dig från ämnen som du vet att du inte kommer få gehör för om det är så att du får ut något av vissa ämnen här.
Är det för mycket begärt att behandlas rättvist?
Hade det funnits något motsvarande forum där folk behandlas rättvisare hade jag valt det istället. Nu finns inte det så jag försöker förbättra detta forum istället.
Ryggdunkeri är inte min hobby, jag diskuterar gärna med oliktänkare.
Jag håller mig ifrån jättemycket jag egentligen borde blandat mig i.
Absolut inte!
Vi försöker alltid göra rättvisa bedömningar.
Ser du någon som beter sig illa så rekommenderar jag att du flaggar inlägget.
Flaggningarna och raderingarna är ofta orättvisa.
Här är grejen. Ingen här är skyldig dig något. Jag säger inte att det är rätt att vara ett as tillbaka när man känner sig provocerad, flagga gärna folk som beter sig som as. Men det är inte heller så att någon har någon som helst skyldighet att behandla någon annan “rättvist”. Vi är här för att diskutera, lära av varandra. Det finns dock ingen skyldighet för någon att lyssna på ideer dom inte håller med om eller alltid ge fullständiga förklaringar till varför man inte håller med etc.
Fast det är väl inte poängen heller? Att någon inte lyckas övertyga dig säger ju också något, så att sparra tankar och argument är värdefullt vilket som.
Sedan är det något mänskligt över att föra över kunskap och svara på frågor från nybörjare.
Absolut, jag uppskattar detta forum mycket och försöker bidra på ett positivt sätt, även om jag inte alltid håller med. I det kan även hålla tillbaka när jag vet att det jag vill säga kan vara provocerande (ärligt talat inte så ofta)
Vilka inlägg som flaggas kan vi inte styra över och vi ser givetvis inte allt och missar säkert en del. Därför är det bra när forummedlemmar hjälper till.
Nej. Det finns ingen orättvisa utifrån det regelverk som finns, den ambition forumet har, eller hur vi modererar. Det är du som har en annan uppfattning om hur de tre pelarna skall vara. Vilket är varför du flaggas av andra medlemmar och vi moderatorer agerar på de flaggningar som kommer in. Du behandlas på samma sätt som alla andra.
En fundering: man skulle egentligen kunna vara rätt så lätt på handen med punkt 1 och 5 ovan. De angreppssätten säger mer om den som argumenterar än den som får ta emot. Jag tänker ofta klassikern ”där hjärnan tar slut tar nävarna vid”. Ser det snarare som ett tecken på obegåvad argumentationsteknik. Tex i tråden Hur mycket har du pluggat finns flera inlägg som skulle ha kunnat flaggas vilket inte gjordes, vi fortsatte bara att sakligt argumentera. Så mycket elegantare kan jag tycka att ignorera påhopp och bara fortsätta att driva sin tes. Det enda undantaget då det blir viktigt att plocka bort personangrepp är när TS sitter i en känslomässigt utsatt sits.
Ja det är rysk propaganda du upprepar, oavsett om du är medveten om det eller ej.
Detta är också konspirationsteori.
Det är befriande få som driver dom där tröttsamma spåren här.
Om man kommer dragandes med provocerande ideer eller ogrundade konspirationsteorier, så tycker inte jag att det är konstigt att man retar upp folk. Det är inte heller konstigt att man blir flaggad när man uppfattas som provokatör, vilket man gör när man envisas med att dela åsikter ingen vill höra eller bemöta. Den här typen av retorik och tankar är som en jäkla soppa på internet, det blir liksom inget bra, och många med mig har valt att helt enkelt låta bli att bemöta det och istället flagga när det är lämpligt.
Hätska debatter är det ofta, men dom tar ju fart när båda sidor egentligen båda har ett korn av sanning och bäring. Det är därför dom engagerar. Politik, ekonomi, bästa kaffemaskinen…