Diskussion kring forumet, moderatorer och moderering

Finns säkert de som tycker det är kärnan. Bara för att du och tycker annorlunda så behöver det ju inte avgöra kvaliteten på forumet.
Och varför hänga på ett värdelöst forum?

1 gillning

Jag förstår inte vad du ville visa med den där? Brist på moderering i en egentligen helt okontroversiell tråd.

Förklara istället varför man inte får skoja om Ben Felix? :joy:

1 gillning

Jag läser och svarar på det jag vill och har inga problem med att hänga här. Jag tänker att det i slutändan gör forumet till ett helt annat sorts forum.
Exempelvis om man vill ha svar på investeringsfrågor och väljer ett annat forum, men pratar värmepumpar här, så är det ju inte längre ett ekonomiforum.
Forumet är ju del av Jans levebröd, så det är i all välmening.
Mängden reggade på forumet spelar ju mindre roll och är per automatik ingen kvalitetsstämpel om 15000st snackar väder och vind, så kan det ju fort tappa fokus. Ekonomi och patreon medlemmar är väl det som ger Jan mervärde i sitt företagande.

1 gillning

Humortråden bjuder på flaggningshumor. :joy:

Jag är väldigt framåtlutad nu och undrar i all välmening och på fullaste allvar - varför går man in i en humortråd om man vet med sig att man är känslig?

Lite som att vara pälsallergiker och gå in i en pälsaffär liksom… :thinking:

4 gillningar

Jag blir mest less på att den tråd jag startade blivit ett larvigt bollhav för trams, felpostningar och internetkränkthet.

6 gillningar

Du får be någon framåtlutad moderator att låsa den. Kanske rentav skicka den i minneshålet. :joy:

Oroa dig inte - jag kan starta en ny! :sunglasses:

Jag har en fråga till @moderatorer . Den ställs givetvis med all tillbörlig framåtlutenhet och tillsammmans-känsla.

Man kan ju som bekant klicka på ett hjärta eller en flagga i anslutning till ett inlägg.

När det gäller hjärtat så visas ju en räknare i anslutning till detta. Det innebär ju att man kan se hur många som tryckt på hjärtat och gillat inlägget. Det är ju bra!

Men när det gäller flaggan så går det vad jag förstår inte att utröna hur många som visat sitt ogillande genom att trycka på den knappen.

Nu med den rådande vridningen åt hjärtats sida blir ju en flagga i praktiken ett veto.

Hade det inte varit käckt att ersätta flaggningarna med en tumme ner? Analogt kunde ju hjärtat ersättas av en tumme upp.

Det hade varit vackert tror jag! :+1::muscle:

4 gillningar

Jag är jättebekvämt bakåtlutad när jag nu för fram budskapet att det bara är att gilla läget med vår moderering. Dessutom fyller flaggningen en utomordentlig viktig funktion, i att den möjliggör våra ansträngningar att hålla forumet fritt från det som inte är önskvärt här. Den som får sitt innehåll dolt eller raderat — ta hinten och sluta posta den sortens innehåll.

8 gillningar

@Jacke78: De kommer aldrig sluta tjata om det här hur mycket du än försöker förklara hur ni ser på det. Det är sånt här som är anledningen till att “Mata inte xxxx” är ett uttryck.

2 gillningar

Då var der ju inte heller ett diskussionsforum utan uttryckligen ett “Frågor & svar” där svaret med flest röster hamnade överst, och möjligen några enstaka kommentarer/förtydliganden i ett mini-kommentarsfält under varje svar. Diskussionerna skedde i kommentarsfältet till Jans blogginlägg, så då var agendan satt redan från början.

Fråfor & Svar på den tiden hade sina fördelar när det kommer till att snabbt hjälpa nybörjare på rätt köl. Men det gick inte riktigt att ställa följdfrågor till trådskaparen och det var svårt för trådskaparen att diskutera de olika alternativen. Så det blev lite krystat och märkligt. Lägg till det alla buggar, dåliga möjligheter till formatering, och att man fick svara på en captcha nästan varje gång man svarade (en captcha som jag oftast misslyckades med 1-3 ggr pga kunde inte identifiera amerikanska väglinjer eller vilka delar av ett trafikljus man skulle markera).

Jag tycker att forumet är ett mycket bättre format. Men om jag får gissa så tror jag att det är svårare som ny sparare att “komma in”. Vi hade väl nybörjarfrågor nästan varje dag på den tiden? Och väldigt ofta frågor av typen “här är mina fonder, vad tycker ni?”. Jag tror inte att behovet av att få svar på dessa frågor har försvunnit. Jag tror bara att det har blivit svårare att få den typen av hjälp. Därför tycker jag det är viktigt att vi alla föesöker hjälpas åt att svara på trådskaparens fråga, utifrån den personens behov. “Det är bara att hoppa runt mellan ett dussin fonder” är faktiskt inte en komplett strategi. Det riskerar att skrämma bort nybörjare när man kastar halvbakade svar i ansiktet på dem och säger att de borde kunna utvärdera resten själva. Då hade de inte frågat från början.

Förresten hade vi ett litet hustroll då!

6 gillningar

Maj, det du anför här stämmer ju inte av just den anledningen jag försökte tydliggöra. Som det är nu kan alltså ett inlägg ha ett rätt ansenligt antal hjärtan - alltså gillanden - alltså utgöra det som av åtminstone några användare anses vara just önskvärt här. Sen räcker det med en (1) flaggning för att inlägget skall döljas eller hamna i minneshålet.

Hinten blir ju i det fallet att det som skrivs faktiskt är önskvärt av flera läsare som öppet ger sitt gillande men icke önskvärt av någon anonym och moderator.

@axr: Jag föreslår att du använder den där funktionen för att ignorera mig istället för att hålla på med en massa personangrepp. Det är inte särskilt framåtlutande att insinuera att någon är ett ”xxx”. Här på RT håller vi en god ton och vinnlägger oss om att ha framåtlutande diskussioner i alla lägen. Personangrepp, lösa insinuationer och annat passar bättre någon annanstans.

2 gillningar

Vad tänker du om att min tråd Inspirerande memes och citat slogs samman med din humortråd - ökar eller minskar sammanslagningen risken för felpostningar, kränkthet, o s v?

Jag har själv flera ggr motsatt mig sammanslagningen. Men mina protester har mötts av tystnad, flaggning, radering och tondövhet (äkta eller spelad, avgör själv, se skärmdump nedan). I andra fall flaggas hejvilt med irrelevans som påstådd grund, även då det inte är något fel på relevansen. I detta fall tar man fram bulldozer och ögonbindel, och jag ser inget schysst motiv alls bakom det.

2 gillningar

Helt enig. Jag argumenterade inte för att gå tillbaka till den miljön tekniskt utan mer tematiskt.

Hålla ämnena snävare till det ekonomiska. Eventuellt starta en ny sajt där vi kan TyckaTillsammans :joy:

Det känns som att med nya miljön så hittar man trådar/svar mycket lättare vid googling vilket leder in nya personer. Det är bra men också en risk om man inte styr innehållet lite mer än idag (på 2-3 min registrera och starta en tråd med valfritt innehåll)

Sen är ju frågan om en ny person som hittar hit som söker information om privatekonomi blir så attraherad av ”heta diskussioner” om det upplevs att lite som ett metoo Flashback. Säger inte att det är så men att jag upplever det som det är den riktningen som blivit senare året eller så.

3 gillningar

@T-bear hittade ett exempel på där få av oss faktiskt svarade på frågan: Kinafonder eller inte? - Nr 49 av T-bear

Mitt svar i tråden var lite slentrian att jag inte har en åsikt. Jag tycker inte att det var ett acceptabelt svar givet vad själva frågan var. Om jag ville kritisera TA och momentum så borde jag ha underbyggt svaret bättre. Tänk att vara den trådskaparen och få några av de svar som står där nu, inte särskilt kul, va? Diskussionen blev i och för sig rätt upplysande i sin helhet och jag tror att vi lärde oss en del, men inte det trådskaparen undrade och inte med deras kontext.

Det är svårt att alltid skriva längre utläggningar. Jag säger inte att ett marknadsviktat svar är fel i exemplet. Utgångspunkten är ändå att det är småsparare som vill ha hjälp att bli rikare, och marknadsvikt kan vara rätt svar. De kanske inte känner till att en bllig indexfond har det bästa vetenskapliga stödet. Men minimum är att vi tar avstamp i trådskaparens fråga och håller en röd tråd därifrån. Jag hoppade över flera steg.

2 gillningar

Nej.
Det är moderatorerna som avgör vad som skall hända med en flaggning.
Det är möjligt att det först blir dolt, men sedan avgör vi om det skall förbli dolt, raderas eller om inlägget skall fortsätta visas.

2 gillningar

Klassiskt problem på en växande platform. Mysigt och hemtamt lockar folk, men skapar problem.

Jag har sagt det förr och säger det igen. Moderering ÄR produkten i sociala medier. Jag är positiv till en stark och tydlig moderering här, det kommer bli viktigare och viktigare. Det behöver inte betyda likriktning i åsikter, men det betyder en produkt som är intressant för fler än den som skriver dravel.

6 gillningar

Det har jag redan sagt att jag tycker är olyckligt. Att du sedan dumpat ironi, kritik etc i dessa olika humortrådar tror jag däremot är ett av skälen till moderatorernas beslut. Inget ont om inspirationstråden i sig, ej heller om övriga humortråden, men hur de användes var/är/blir ett problem.

Jag tycker fortfarande att du ofta går fram som en ångvält i ditt ordval och sätt att kritisera det du tycker är fel. Om det flaggas får du väl ta detta rådet:

6 gillningar

Ge mig konkreta exempel där jag ångvältar mer än någon annan här!

Och använd samma måttstock för de som inte delar mina åsikter!!

2 gillningar

Humor kan innehålla allvar, satir, ironi, dubbelironi, sensmoral, o s v.

Humor bör inte likriktas, likaså inte åsikter.

Man behöver inte ge sig själv lättkränkhetsföreträde när man tolkar mina memes, oavsett om de ligger i en tråd om humor eller inspiration. Ger man sig det bör man självrannsaka.

3 gillningar

Jag är av meningen att man skall få skämta om allt, och jag är inte lättkränkt.
Men, problemet jag ser det är när humor endast används som ett medel för att driva en agenda, då blir det inte så roligt längre.

Jag brukar ta Family Guy som ett exempel, där skämtas det ofta på ett opassande sätt, men de driver i stort sett med allt och alla. är “opassande” skämt roliga.

Så tycker jag.

14 gillningar