Diskussion kring forumet, moderatorer och moderering

Ok, jag fattar.

Flaggningar är - eller har blivit - nödvändigt (även om jag använt extremt sparsamt) för att kalla på moderstorer, som i sin tur gör sitt bästa att lämna eller radera eller lägga en ”skärp er” kommentar i gult. Glad jag inte är en av dem som mest får skit för att de probono försöker styra upp ibland rätt oregerliga trådar :joy:

Det är svårt att skriva så tydliga regler att det täcker alla områden och att alla förstår i detalj. Risk det hamnar i lagboks dimension. Jag tror de flesta ändå förstår vad som menas egentligen. Kanske inte gillar det, kanske inte håller med, men ändå borde det vara tillräckligt tydligt. Läser man hela ”instruktionen” som ny användare så är det rätt tydligt vad som förväntas. Så ser jag det åtminstone, men jag har ju hängt här i rätt många år så jag är kanske ingen bra referens :slight_smile:

Det jag ser som problemet är att man på ett anonymt forum har ambitionen att få diskutera allt mellan himmel och jord, att vem som helst kan registrera sig och omedelbart skapa en tråd/kommentera hej vilt, i en tid när vi nog alla upplever stora spänningar både i det privata och samhälleliga. Går det ens att ha det så på ett anonymt forum i dagsläget?

Hade vi varit registrerade användare med namn och adress så hade nog 99% av ”problemen” försvunnit. Inte många som vill möta online antagonister IRL. Man måste sköta sig på ett annat sätt för att det inte ska få obekväma konsekvenser IRL.

Det känns som en del mest kommer hit för att stöka, vara ”frejdiga” och allmänt provocera. Min tolkning. Typ ”Jan har fest i vardagsrummet så låt och trasha festen”.

En del har bara en dålig dag men med tillräckligt många användare och frittval på ämnen så kan det bli rätt stökigt ändå. Även om ”problemet” verkar gå i vågor så känns det som att det ökat senare året.

Jag tänker att syftet är att hjälpa varandra att bli Rika Tillsammas. I min mening har det periodvis drivit för långt ifrån det syftet. Men jag kan ju ha fel på syftet :slight_smile:

4 gillningar

Jag hänger nog här mest för bredden på diskussionerna. Det är ju många som hänger här och de flesta har något att tillföra. Varje gång jag hamnar här har något nytt tillkommit. Det gör forumet levande.

Hade forumet bara riktat in sig på ekonomi är jag rädd för att det skulle bli alltför enkelriktat.

3 gillningar

Just ekonomidelen är ju ganska enkelspårig, men det är väl önskan att den så förblir. Det märks ju också i diskussionerna.

Exempelvis så borde det ju inte vara så provocerande med tex momentum att medlemmar förbjuds skriva i andra trådar och får en ”egen” tråd, nästan som lite dumförklaring till den investeringsstrategin.
Aktier över lag känns ju också svårt på detta forum med att ha en seriös diskussion om.

Det är synd tycker jag.

Det handlar inte om att man inte får diskutera andra strategier, utan att man inte ska överta diskussionen i en massa andra trådar, inklusive i råd till nybörjare. Att skriva igen och igen i alla trådar hur den rådande forskningen inte gäller, och att inte komma med några egna bevis blir väldigt tröttsamt i längden.

5 gillningar

Men ärligt talat är “den andra sidan” inte heller sen att tala om vad som är “rätt”. Ingen är värre än den andra, som jag ser det.

1 gillning

Det är därför bägge sidor var välkomna att fortsätta, under förutsättning att de inte förgiftade samtalet i trådar som inte handlade om deras respektive perspektiv.

4 gillningar

Citerar mig själv från den låsta tråden:

• [Första förslaget borttaget för att undvika härdsmälta]
  • Ta inspiration från exempelvis Byggahus.se och skapa mikrobloggar där de som förfäktar exempelvis indexkramande, momentumstrategi, teknisk analys eller vad det nu månde vara kan torgföra sin syn på det hela. Då kan de hänvisa till sina teorier i respektive mikroblogg utan att behöva regurgitera sina teorier ad nauseum i varje tråd.
  • Bjud in utvalda mikrobloggare utifrån vad som rönt stort intresse eller kontrovers i det reguljära forat. Ett exempel är ju tråden om den ultimata portföljen, ett annat han som skrivit ihop någon webbtjänst för att analysera portföljer. Det finns fler.

Edit:

• En sak till - i de fall ni finner det lämpligt att skicka ett stort antal inlägg ner i minneshålet så borde det framgå med någon form av meddelande i trådens titel eller första inlägg. Typ: ”Denna tråd har censurerats”. Det är så fruktansvärt frustrerande när man lägger ned 15-20 minuter på att läsa in sig i en tråd och börjar bilda sig en uppfattning av olika debattörers respektive ståndpunkt för att sedan bara mötas av [Borttagen referens] nonchalanta ”Jag har raderat en mängd inlägg här eftersom jag ansåg att …”

Absolut. Det här är en bra idé. Jag har ju gjort något likt åt det håller här:

med tillhörande diskussion separerad till:

Det är ju bara att skapa tänker jag. Vi har haft liknande med en momentumtråd och som du skriver om ultimata allväderportföljen m.m.

2 gillningar

Prova du att starta en tråd om exempelvis bästa bankaktien 2023 eller liknande.
Nog inte många inlägg innan den forskande indexeliten sabbar tråden.
Det i sej begränsar forumet, och gör det likriktat.

5 gillningar

Det innebär ju dock ingen kvalitetsstämpel, eller att forumet är på rätt köl.

2 gillningar

Jo det skulle jag nog säga att det är.
Hur mäter du det annars?

Göteborgs kommun har stadigt ökat antalet kommunikatörer de senaste åren. De som bestämmer i Göteborgs Kommun menar att det blir bättre då. Andra hävdar motsatsen.

1 gillning

För det första går det ju aldrig att veta hur forumet hade utvecklats om man inte haft drakonisk moderering, utan vi kan enbart spekulera.

Sedan går inte allt att ”mäta”. Men att kvaliteten sjunkit är ju helt uppenbart om man följt det i ett par år.

2 gillningar

Videon med högst kvalitet och verkshöjd på Youtube är inte någon djuplodande forskning, utan en unge som sjunger om hajar.

1 gillning

Jag brukar gilla det du skriver men detta håller jag inte med om så där har du fel

2 gillningar

Nu tycker jag inte att du är tillräckligt framåtlutad. Kika på Byggahus ordentligt. Ser du projektartiklarna et cetera? Där kan man följa Ture Tutt när han handgräver nytt avlopp med en Biltema-spade och Sixten som sätter upp en ny tvättlina.

Analogt hade ju varit Pellepannans momentumprojekt, Aethers kroppsbyggande och Den ultimata allvädersportföljens resa mot 10 000 inlägg.

Jag talar alltså inte om forumtrådar utan om upplägget som dom har på Byggahus. Stor skillnad.

2 gillningar

Nej, håller med. Hur många aktiva debatörer i ekonomitrådarna finns det?
Vad har dessa för erfarenhet och kunskap? (Bredd osv)
Finns säker en hel del som inte vill/orkar dela med sej av sin investerarkunskap av olika anledningar.

Läsa om värmepumpar, livsresor osv är kul, men det är ju en bit ifrån kärnan.

1 gillning

Jag släpper den här länken för att bevisa motsatsen till drakonisk moderering. Sök på “Troll” eller “TROLL” etc i just den tråden.

Då får du ju börja med att delge oss andra vad du menar att dina länkar visar.

1 gillning

Min fråga kvarstår.

1 gillning