Jag började använda Lysa 2025, hur såg avkastning 2024 eller 2023?
5,7% plus för mig. Men ett enskilt år säger inte mycket, jag kan inte låta bli att undra hur den långsiktiga utvecklingen har sett ut för de som gått 100% plus 2025…
Fråga: Inkluderar utvecklingen nysparsnde också, eller enbart börsutvecklingen rensat från insättningar?
Enbart börsutveckling i Mitt år-funktionen. Ens Avanza-konto kan på annat håll redovisa det de kallar total värdeutveckling där rubbet finns med (utveckling, insättningar, uttag, flyttar och kostnader).
Tänkte precis samma sak. Ofta sett liknande som gått så bra ett år. Men 10 år innan ha typ plus minus noll i avkastning
Ett bra år! Men väldigt olika resultat för portföljerna. De fina siffrorna beror mest på daytradingen (samt att siffrorna är uttagsdopade), men jag går mer och mer över till swing (systematisk) samt buy & hold. Daytradingen tar för mycket tid/energi och är svår att skala upp.
Skrämmande obrydd. Man brukar prata om faran att det inte känns som riktiga pengar på börsen i negativ bemärkelse. I mitt fall är det mentalt borträknade pengar som nästan lika gärna hade kunnat vara förlorade/bortskänkta. Snacka om att man har blivit indoktrinerad “spara brett, regelbundet och glöm bort”.
Såna här trådar gör att personer som lider av ständig FOMO mår lite extra dåligt om man ligger en bit under åtets snitt. ![]()
Problemet är att de jämför svenska börsen mätt i SEK, amerikanska börsen mätt i USD, och din portfölj mätt i SEK. Så bara en av jämförelserna är relevant (svenska börsen ↔ din portfölj).
Hade de räknat om amerikanska börsen till SEK också, så hade alla jämförelserna lirat.
Mätt i SEK verkar DJ USA gått ungefär plus-minus noll i år.
Jag hittar ingen SEK-tracker för DJ USA, men det finns en för SP500 som är ganska lik (båda är marknadsviktade, DJ USA är bredare, om jag förstår rätt).
Så man kan titta på hur amerikanska börsen gått i SEK här:
Övervikt i Sverige (Mycket Investor). Har börjat växla om till mer indexfonder för större riskspridning.
Inget vidare, men då har jag å andra sidan ca 33% av sparandet i depå, sett till det kan man väl inte klaga direkt.
Köpte skapligt mycket under tullkaoset, tror det är det som räddat mina siffror så pass ändå.
Har inte heller så mycket i USA, då jag tror på en fortsatt försvagning av dollarn.
Började spara 2012, så man har hängt med ett tag, började bra med typ +600% på africa Oil på några månader första året - det gav en kickstart för mig!
På senare år har jag både varit försiktig och satsat på fel aktier, t.ex. Wirecard (-400 000 kr), Nibe och Solaredge.
Sålde rubbet när jag insåg vad Covid skulle ställa till med, men hann bara köpa igen för 1/3-del av mitt innehav precis på botten, -30%, så det blev inte så bra som det kunnat bli heller.
Nibe och solaredge kan ändå bli bra, har köpt mer medan det fallit, så snittkostnaden för mina innehav är rätt låga nu.
Men det känns segt.
lite OT men va hände sista minuterna idag, stort BRANT dropp sista minuten.
EDIT verkar lagts en order på H&M för över 40Miljoner 20sec innan stängning
Har du räknat nedgången i procent…?