Ditt Avanza-år 2023

Denna var väldigt talande… Och jobbig. För den visar hur satans mycket jag har pillat med portföljerna :see_no_evil:

Avanza räknar dock med nettoinsättningar i total värdeförändring och inte bara avkastning.

Mycket pengar men det kan ändå få det att se uppblåst ut, så var det i alla fall i min portfölj där total värdeförändring var mer än dubbelt så stor som avkastningen. P.g.a. stora insättningar under året.

Dvs. det där beloppet kan antingen vara en miljon avkastning, en miljon insättningar eller en mix, och då blir totalt kapital väldigt olika beroende på mixen.

Ja men exakt.

Jag har inte så mycket pengar på kontot. Så det visar hur mycket jag hållit på och pillat med portföljerna. Sålt och köpt som en besatt fondnarkoman :joy::joy:

3 gillningar

1 gillning

Bilda klubb?

1 gillning

630 kr i insättningar, nästan två spänn om dagen!

Haha ändå sjukt vilka summor det blir :joy::joy:

Vi får bikta oss i denna tråd:

2 gillningar

Helt okej med mig och ca 30% av totalportföljen.

2 gillningar

Hmm ja, till mitt försvar är syftet med skiftet att slippa hålla på så.

Äger inga aktier längre, för första gången på tio år, allt det får ligga i Plus allabolag istället.

Sedan har jag även bytt ut stora delar av LF global index mot DNB:s och Avanzas motsvarigheter eftersom LF bytt till ESG-index och exkluderar ganska hårt.

Jag har bara inte fått tummen ur och gjort något åt det förrän i år.

Om fonderna fortsätter att ändra sina fondbestämmelser och jämförelseindex kommer jag säkert fortsätta att byta men jag hoppas att de håller sig lugna 2024. :sob:

3 gillningar

Är nöjd med treårsfacit också. Hänger inte med helt i uppgångarna, men dippar inte lika mycket heller. Får se hur det går framöver! :slight_smile: :crossed_fingers:

1 gillning

Ska vi bilda klubb? :rofl:

1 gillning

+15% i år
75% indexfonder, 10% långräntor, 10% guld, 5% räntekonto.

1 gillning

1 gillning

Ett av mina bättre år, men tagit rätt så stora risker och haft mycket tur genom året.

1 gillning

Äger bara indexfonder, anledningen till varför att det gått upp så mycket är för att jag tog lite risk och bytte ut en stor del global mot Sverige när dollarn stod högt och det har betalat av sig.

2 gillningar

Hela portföljen. Är förstås nöjd. Köpte mycket TSLA i början av året vilket förstås utgjort draglok.

Värt att notera att medelavanzianen i år igen borde nöja sig med en global indexfond. :slight_smile:

2 gillningar

Började i juli, LF global index :worried:

4 gillningar

Upp 14,91%. Inga köp, inga sälj.

1 gillning

grovt 90% indexaktiefonder, 9 % enskilda aktier, 1 % krypto och lite belåning på portföljen.

Fast sådär ser det ut för mig med, och jag har bara gjort ombalanseringar för att hålla procenten som är bestämd. Det blir ungefär lika stort på köp och sälj när man ombalanserar.