Det ekonomiska verkar väldigt krångligt tills allt är “färdigt”!
Om man har möjlighet att lägga ut alla pengar tills allt är färdigt, är det då enkelt att få tillbaka de pengarna från den avlidnes tillgångar när allt är klart? Jag kommer att ha råd att lägga ut allt men vill bara göra det om jag sedan får tillbaka mina utlägg.
Eftersom vi inte har arvsskatt längre spelar det väl ingen roll om du får ut pengarna före eller efter arvskiftet, så länge de andra arvtagarna inte försöker blåsa dig.
Ja, jag tolkar det så, så länge dödsbodelägare kan komma överens. Det är väl där det kan skita sig, att den/de som lagt ut pengar nekas vid arvskiftet. I vårt fall ingen sådan risk men sett arvskiften som lett till fiendskap för livet, tyvärr.
Hade jag vetat att man kunde/fick göra så (betala själv så länge) så hade det löst en helt del knutar. Man lär så länge man lever
Naturligtvis måste bodelningen bli klar innan arv fördelas.
Har man inga äktenskapsförord eller äger saker enskilt så ingår allt i bodelning. Finns särkullsarn har dessa rätt att få ut sin arvslott när dödsbo/bodelning är klart.
Har hanterat dödsboet och gjort bouppteckning efter båda mina föräldrar. Några av dina punkter har jag invändningar emot. Framförallt den om boendet. Absolut får man röra och tömma ur boendet innan bouppteckningen är godkänd.
Annars skulle det uppstå märkliga situationer. Då skulle vi exempelvis ha mängder av platser på våra äldreboenden som stod oanvända under flera månader. Så är det inte.
Min mor bodde på ett äldreboende sin sista tid, det tog väl max en vecka innan vi hade tömt och städat ur den lägenheten och släppt kontraktet åter till kommunen.
Jag håller med men tror inte det. Tydligen reglerat i brottsbalken.
Se tex detta
” Om någon tömmer dödsboet innan bouppteckningen
I och med att uppgifterna i bouppteckningen måste stämma överens med hur tillgångarna och skulderna såg ut vid dagen för dödsfallet, får ingen av arvingarna ta egendom från dödsboet innan bouppteckningen är klar. Att tömma lägenheten innan bouppteckningen har gjorts, klassificeras därför som bedrägeri (9 kap. 1 § brottsbalken) eller förskingring (10 kap. 1 § brottsbalken). Det är alltså inte tillåtet att tömma lägenheten innan bouppteckning har gjorts, utan räknas som ett brottsligt beteende - vilket är straffbart.”
Kanske äldreboende lyder under en annan lagstiftning?
Lite begreppsförvirring här tror jag. Det är inte tillåtet att tömma ett dödsbo i betydelsen “lägga beslag på värdesaker och andra prylar innan bouppteckningen är klar”. Däremot är det tillåtet att om alla dödsbodelägare är överens exempelvis städa ur en bostad och packa undan saker när samtliga dödsbodelägare känner till vilka saker (typiskt sett av lite större ekonomiskt eller emotionellt värde) som finns.
Tycker juristens svar svävar. Det pratas både om bouppteckning ”gjord” resp ”klar”. Står inget om godkänd av Skatteverket.
Är helt orimligt att man skulle lämna t ex ett hus obebott och med värdeföremål kvar där under ens 3-4 månader. Dessutom drar en hel del bouppteckningar ut på tiden i år innan de blir godkända.
Sen är det förstås bedrägligt om en enskild arvinge på eget bevåg tillskansar sig något ur dödsboet. Men att arvingarna i samråd tömmer ett boende kan omöjligt vara något lagbrott.
@Arabesk och @Ellenem, jag har också varit med om att folk tömt boendet före bouppteckning, men efter att ha läst på lite mer så avvaktar vi. Jag har varit med och begravt 8 personer, så man har ju sett ett och annat.
Det är ju inte bara på det stället det stod om tömning efter bouppteckning. Jag skrev “tex” ovan Så googla själva och kolla.
Har ni några fakta/referenser som visar att det helt klart är tillåtet att tömma boendet före bouppteckningen så tar jag gärna emot det. Jag hoppas ni har rätt för det hade underlättat för mig och säkert många andra Jag menar bara att förskingring och bedrägeri är ju rätt allvarliga brott, så man kanske inte ska chansa?
Rent legalt tillhör inte dödsboets tillgångar dödsbodelägarna förrän boupptecknignen är klar/godkänd av SKV. Tillgångarna inkluderar ju både fysiska och finansiella tillgångar. Så vad säger att det är OK att rensa hemmet på just fysiska tillgångar?
@Ellenem, hur menar du att man ska tömma en bostad utan att dela upp värdesaker och andra prylar?
Som sagt, hoppas jag har fel, men jag kräver lite mer bevis på att det är som ni säger
Sen är det ju säkert också relaterat till upptäcktsrisken. Om alla dödsbodelägare är överens, så kanske man kan göra det (även om är olagligt) för ingen kommer att protestera. Men det menar jag är en helt annan sak. Här i tråden tycker jag vi ska försöka ta reda på vad som gäller och sedan kan man tipsa om att man kan göra avsteg under vissa omständigheter, men med öppna ögon så att säga.
Exakt vad menar du med packa undan? Ta med hem till var och en, eller ställa undan hos lagringsföretag? Det senare är ofta lika dyrt som att behålla ett boende.
Jag skulle gissa att detta är lite som att köra för fort när man kör om. Det är olagligt men alla gör det?
Vill bara inflika min erfarenhet från 2014 efter min mamma (mindre ort). Jag var ensam bröstarvinge och det fanns inget testamente. Det hela gick oerhört smidigt och lätt. Behövde inte göra annat än att läsa igenom boutredarens preliminära utkast, godkänna och skriva på ett original. Tror jag betalade de sista fakturorna men att bouppteckningsmannen också kunde göra det. En månad senare hade jag fått godkänt av Skatteverket och kunde disponera arvet.
Jag anlitade en begravningsbyrå och det kostade 24 000 kr för begravning (borgerlig). Samkväm ca 15 pers 3 900 och bouppteckning 3 164 kr. Detta togs upp i bouppteckningen som “skuld, avgående kostnad”.
Mammas körkompisar stod för fin sång. Tror jag fick det fina blomsterarrangemanget till bra pris - det var min kusins fru som gjorde det.
Inte alls någon “snikvariant”. Naturligtvis har priserna gått upp men jag var mycket nöjd med hela begravningen och bouppteckningen.
Har kollat runt lite på några kommuners hemsidor. Där verkar det allmänt som man har cirka en månad på sig att tömma en lägenhet på ett äldreboende. Att äldreboende skulle falla under någon annan lagstiftning än övriga boenden har jag svårt att tro. Den boende är skriven på sin lägenhet i äldreboendet, har själv att teckna hemförsäkring osv…
Förstår dina invändningar och ditt resonemang, men jag har oerhört svårt tro att det skulle stå en massa obebodda men orörda bostäder runt om i landet. En guldgruva för oärliga personer isåfall. För egen del skulle det varit otänkbart att lämna vår fars hus obebott utan att först montera ned ljuskronor, plocka undan värdeföremål, nycklar, pärmar etc.
Även om det helt klart är korrekt att äganderätten kvarstår hos dödsboet tills dess att bouppteckningen är godkänd, så innebär väl inte det att placeringen av föremålen är given?
Allt ovan givet att arvtagarna är ense. Är det inte så, har man problem både före och efter det att bouppteckningen är godkänd.
Äldreboende måste man tydligen tömma, och de borde inte kunna tvinga en till något olagligt typ.
Om man bor i hus/lägenhet så känns det väldigt otydligt. Å ena sidan får dödsboets tillgångar inte röras pga ägarskapet. Å andra sidan ska man ju inte orsaka onödiga kostnader för dödsboet, som man ju ska ”förvalta”.
Det får nog gå till kontot ”bestäm inom familjen” mellan dödsbodelägare hur det bäst hanteras. Tex som du säger ”förvaring” av värdeföremål för att de inte ska stjälas.
Samt att se till att man är tydligt mellan varandra så det inte uppstår något problem i efterhand med ev legala implikationer.
Såååå, jag tror att vi börjar tömma bostaden så länge eftersom vi är överens. Jag har pratat med de övriga och en är utsedd att förvara värdeföremålen som ska delas på, och gör en lista på detta som vi andra får. Så kan vi säga upp mer grejer och avveckla snabbare.
Observera att efterledet -bo i dödsbo inte har något med bostad att göra. Dödsboet är den dödes samlade tillgångar oavsett var dessa befinner sig. Att ta ut något från dödsboet innebär alltså att föra över ägandet på någon annan. Att fysiskt flytta på saker, t ex från en bostad som sagts upp, innebär alltså inte att de tas ut från dödsboet, så länge pinalerna fortfarande går att särskilja som tillhöriga dödsboet.
” För att sammanfatta så är ett dödsbo en egen juridisk person. Detta innebär att tillgångarna och egendomen som tillhör dödsboet inte tillhör arvingarna. Äganderätten övergår från dödsboet till arvingarna först efter at bouppteckning har gjorts och arvet har skiftats. Detta innebär alltså att svaret på din fråga är nej, det är inte okej att arvingar tar saker ur dödsboet innan bouppteckningen har gjorts. Sådant handlande kan få konsekvenser. T.ex. får avyttring av egendom ur dödsboet inte göras innan dess att skulderna betalats eller betryggande säkerhet har ställts för skulden. Om en arvinge ändå skulle sälja egendom ur dödsboet innan bouppteckningen har gjorts kan arvingen bli tvungen att återbära egendomen eller ersätta dess värde, se 18 kap. 6 § ÄB. Som sagt kan även straffrättsliga frågor bli aktuella.”