Du som är ekonomiskt oberoende: varför fortsätter ni jobba?

Får man fråga vad (ungefär) du jobbar med? :grin:

1 gillning

Väljer att inte prata för öppet om det @rydan då jag vill kunna dela tankar utan att behöva censurera allt för mycket. :nerd_face:

3 gillningar

Jag upplever alltid att alla klagar på att de inte har tid, själv känner jag att jag har gott om fritid att disponera som jag vill trots 100% arbete. Här blir jag så oerhört nyfiken på var all tid tar vägen? Vad gör du utanför arbetet som sysselsätter dig 24h/dygn?

1 gillning

Alla är ju såklart olika, men jag personligen håller på att renovera min lägenhet, ta hand om trädgården. Skulle vilja köpa en stuga (ruckel) och renovera från grunden för att ha som sommarstuga,

Sen vill jag ha ett trädgårdsland och odla lite bär, frukten, potatis, morötter lök osv. Hade varit kul att bjuda vänner på en 3 rätters där allt utom köttet är från trädgården.

Jag skulle vilja ta upp min hobby att hålla på med surdeg igen, Jag skulle vilja lägga med tid med vänner och framförallt de jag spelar DND med.

Jag vill träna 2 ggr om dagen, en promenad / löppass och ett gympass.

Sen vill jag åka hem till Värmland med jämna mellanrum och hälsa på släkten där.

Jag vill lära mig spela saxofon

Jag har vänner spridda över landet så jag vill åka runt och hälsa på dem.

Spendera tid med min sambo. Sen är det ju allt det klyschiga. resa se världen osv.

Jag har en massa byggprojekt jag vill göra, bygga en pool, bygga en pizzaugn, bygga en bastu osv.

Men när jag slår ihop allting så är det knappt att jag hinner med allt och då har jag inte ens barn ännu.

Kommer jag hem från jobbet och har gymmat så är klockan 17, jag måste sova vid 10 för att orka upp på morgonen. Det ger mig 5 timmar. Det räcker absolut inte.

Jag har haft tur att vara permitterad 2 gånger under corona, båda på 90%+ under 5 månader + och ärligt talat efter 2 månader så kunde jag inte förstå hur jag ens hade haft tid att jobba förut. Jag vaknade på förmiddagen, gjorde lite pannkakor och åt det på balkongen och lyssnade på fåglarna. Sen blev det en långpromenad på ca 1 mil i skogen.

Efter det kom jag hem och städade lite, handlade och grillade. blev alltid grillat på sommaren, efter det drog jag till gymmet, kom hem, duschade gjorde mig iordning och drog ut på stan för att träffa några kompisar som precis slutat jobba, tog en fika, tjötade och umgicks. Sen stack jag hem och fortsatte med något renoveringsprojekt, eller läste en bok. På kvällen gjorde jag scones och ringde upp min bror och pratade med honom. Spelade lite dataspel och sen gick jag och la mig.

Det var helt fantastiskt. Varje kväll när jag lade huvudet på kudden var jag enormt taggad på morgondagen. Det fanns alltid roliga projekt på gång och det blev alltid god mat och gott sällskap.

Jag insåg att det fanns ingen tid kvar att jobba, jag saknar det.

EDIT:
Skulle även vilja börja med möbelsnickeri och liknande, men svårt att hitta helgkurser för det. Dessutom tar det en massa tid att bygga 6 stolar och ett matsalsbord.

14 gillningar

Struktur och trevliga atbetskamrater

1 gillning

Tack, det var ett ganska bra svar som jag tror påvisar skillnaden mellan hur vi tänker. Ditt svar återspeglar ganska väl den känsla jag har att många vill ha/göra väldigt mycket mera än jag.

Om jag kollar på din lista så skulle jag gjort så här:

Renoveringar skulle jag personligen använda pengar för att lösa ut mig ifrån, om det inte är enklare saker som att måla t ex… Resultatet skulle i mitt fall både spara tid och framförallt bli bättre.

Det här gör jag och min sambo samtidigt som vi jobbar (dock har vi inte bjudit på trerätters, men det mesta utom köttet kommer från trädgården).

Surdeg sysslar min sambo med redan nu. Så extremt mycket tid tar inte detta.

Hinner du inte göra detta vardagar tillsammans med någon av dina andra aktiviteter?

Om du vill ha 2 träningspass per dag, en promenad/löppass och på det ett gympass så tror jag det kanske är dags att sänka ambitionsnivån en smula, det låter jättestressigt det där. Jag tror dessutom inte det är hälsosamt att träna så pass mycket utan att låta kroppen vila. :wink:

Här har du en lista med saker som du kan se fram emot. En lista med härligheter som du kan göra under semester/helger/ledigheter.

Det är här vi skiljer oss åt, jag tror du ser sakerna jag skriver som bockar att checka av och saker man kan multitaska göra effektivare osv.

Jag vill inte ta in hantverkare, jag vill måla själv, jag vill bygga en vedugn själv jag vill bygga min uteplats själv, jag tycker det är roligare än slutprodukten.

Samma sak här:

Absolut, surdeg är som vilken hobby som helst, schack, läsning, virkning, musik, måla, dans,gymma. Du kan lösa det på 20 min om du vill. Du kan också spendera några timmar i veckan på det, nörda ned dig i olika typer av mjöl, olika sätt att baka på osv. Jag tycker det är kul. Det jag inte tycker är kul är att lägga 20 min i veckan på det, finns ingen kärlek i degen då.

Ja jo, må så vara men om jag hade full kontroll över min egen tid hade jag gjort det, dock kan ju vissa pass, promenader osv vara i zon 1 eller 2.

Ja absolut, problemen där är ju att jag hinner inte göra det efter jobbet, tiden tar slut innan jag är klar. Jag vill inte jäkta hem en fredag för att åka bil i 2.5h upp till familjen, komma fram sent och sen umgås på lördagen och sedan åka tidigt på söndagen för jag måste hem och förbereda matlådor, tvätten och allt annat innan veckan börjar.

Och även om jag gör det så har jag under den helgen gjort 1 grej av alla 20 jag vill göra. Då kommer jag se min gamilj igen om 4-5 månader.

Jag vill poängtera här att det inte är jag som gnäller över mitt liv eller min tidsbrist, jag försöker enbart beskriva hur jag skulle disponera min tid om jag hade oändligt med tid eller hade kapitalet att göra det.

Jag är väldigt nöjd med min nuvarande livssituation, jag bor fint, har en bra sambo och är väldigt nöjd med mitt jobb.

Det känns som att du ser dessa saker som ett sätt att nyttomaximera, göra flera saker samtidigt för att hinna med, men jag anser att den typen av beteende är ett symptom av att du jobbar för mycket och att det vore bättre att ta ett steg tillbaka och njuta mer. Medan du nog tycker att jag bara borde multitaska lite bättre eller kanske ha dnd sessioner som är 4-5h inte 7-10h för att hinna med mer.

Jag tror ingen av oss har rätt eller fel, det är bara olika sätt att se på världen och livet.

Sen tror jag dock att vi generellt sett är så extremt präglade av att jobba 40h+ per vecka och att multitaska osv, jag tycker alla skall testa att ta ett halvår och bara skita fullständigt i jobbet och se vad du gör med din tid då. I början saknade jag jobbet jättemycket, men efter ett tag förstod jag aldrig hur jag haft tid att jobba förut.

12 gillningar

Hamnar inte i kategorin att man vill jobba vidare…
Har inställningen att jobbandet är att få in pengar för att kunna finansiera fritids intresserna…
Har självklart tyckt om att jobba, men fritiden är klart viktigare… Även gamla vänner från skoltiden delar de…

1 gillning

Vissa säger:

Om man tycker jobbet är tråkigt, skaffa ett roligare jobb

Men andra säger:

Om man tycker jobbet är roligare än sin fritid, skaffa roligare fritid

Jag är definitivt i den andra kategorin.

12 gillningar

Jag ser ett mönster här. Jag skulle inte vilja umgås med familjen en hel helg och jag skulle nog absolut nöja mig med sessioner på mindre 7-10h, troligen kanske även mindre än 4-5h.

Tror inte heller att någon av oss har rätt eller fel. Tror vi har olika personligheter och är på olika ställen i livet. Jag har testat att arbeta 80% men trivdes inte med det och är nu tillbaka på 100%.

Tror det här sammanfatter mycket, men det blir väldigt binärt och saknar nyanser. Bara för att man har ett arbete man gillar behöver man inte ha en tråkig fritid eller vice versa.

Jag tror heller inte det är hela sanningen, utan en stor del ligger i hur man disponerar sin tid/vardag också samt hur mycket man redan upplevt och saker man har kvar som man vill göra.

Har inte testat 80% men jag skulle gärna göra det, men just nu är jag i get rich fasen av mitt liv så jag väntar. Har testat att jobba 100% och 200% samt 0% Föredrog definitivt 0%

Skulle råda alla som har råd/möjlighet att testa det i minst 4 månader.

2 gillningar

Det hade varit intressant med forskning i ämnet och om det finns kulturella skillnader.
Mina fördomar säger mig att vi har mycket Luther och jante i oss i Sverige. Man ska sträva och inte visa att man har det bättre än andra.

2 gillningar

Kommer man inte på något annat att göra på dagarna än att arbeta för pengar så har man dålig fantasi och ett väldigt tragiskt liv.

2 gillningar

Jag har inte fyllt 40 än. Resonerar att även om jag uppnått ekonomiskt oberoende nu, så vore det bra att arbeta ca 5 år till så att mängden pengar typ dubblas så att jag har god marginal att både leva precis som jag vill, men också hjälpa syskon eller föräldrar (mer än jag redan gör och gjort) om de behöver (mycket) ekonomisk hjälp senare. Känner att det jag gör är ok, t o m rätt roligt ibland (bra kunder och kollegor), så några år till är inga problem.

Det kanske är så att vissa bygger upp hela sin personlighet, identitet och livsstil kring sitt jobb och har inte så mycket nyfikenhet eller intressen för annat.

1 gillning

Äe, den köper jag inte. Taskig fantasi är en dålig ursäkt :joy:

De andra argumenten köper jag dvs passion för det man håller på med.

1 gillning

Du får nog räkna med att det tar 10 år.

1 gillning

Nu har jag inte det som mål utan istället begått FIRE :fire: eller ja man kanske ska kalla det förtidspension :sweat_smile: men jag försöka ge en bild av hur jag ser på det utifrån min erfarenhet.

Jag har full förståelse för entreprenörer/egenföretagare som älskar sitt företagande och vill fortsätta med det för alltid. Jag har flera släktingar som arbetat/arbetar med sina företag bortom 80+ födelsedagen. Passion! För en del ända in på dödsdagen.

Jag har också full förståelse för vänner och bekanta som vill se hur långt de kan komma i karriären. Jag kan beundra deras driv och förmåga att göra saker om och om och om igen, bättre och bättre, på störr och större jobb.

Likaså beundrar jag människor som älskar sitt jobb vad det nu än må vara, på hög och låg nivå så att säga, och vill inget annat än att fortsätta så länge de får. Som en kompis sa ”åh, hoppas verkligen de höjer LAS åldern ännu mer från 69 år så jag har legalt skydd att jobba längre”

Själv tillhör jag ingen av de kategorierna. Visst, jag har nog haft en karriär på sådär en 30 år som förvånat t.o.m. mig själv. Det blev faktiskt mycket bättre, mer intressant, med viktigare uppgifter än jag någonsin kunde ana, på spännande ställen, med fantastiska kollegor och med produkter som faktiskt gör världen till en lite bättre plats IMO ….

MEN jag är nog för rastlös eller har för många egna idéer för att gå igång den där femtielfte strategin, nya organisationen, nya KPIerna, etc. Jag kände väl någonstans efter 20 år ish att det var dax att planera för något nytt.

Eller som jag tror det var @axr som beskrev det, att växa upp och ta ansvar för sitt eget liv utan att någon förälder, lärare eller chef bestämde vad jag ska göra :joy:

Det blev lättare att ta ett inriktningsbeslut att lämna arbetslivet tidigare än andra efter att ha sett hur en del ”äldre” behandlats under årtiondena. Bra människor som hade bra driv men som liksom skrumpnar ihop när de fastnat i en fålla de inte kommer ur för arbetsgivaren är inte intresserad av att satsa på hen längre och möjligheterna att byta jobb drastiskt minskar med åldern (läs ålderism). Nej, där vägrade jag hamna, på tjänstemannakyrkogården. Tyvärr ser jag lite för många som stannat där med ursäkten ”vad ska jag annars göra med min dag?”. Taskig fantasi är en dålig ursäkt. Fastna inte där är väl mitt tips.

Sagt och gjort. Vi gjorde en plan, modifierade planen många gånger och drog sedan pluggen. Det är ju inte bara ekonomin som ska hålla ihop. Det ska även kännas rätt i magen. Därför tog det några år längre än tänkt. Plus att vi hade ändå rätt kul på jobben. Kanske för att vi hade en exit plan. Vem vet :man_shrugging:

Såklart gör man inte ett sådant skifte utan vånda. Men så är det ju i alla skiften i livet. Det ska kännas lite läskigt. Man ska väl känna sig lite lost. Det är en ju ny resa. Framtiden är spännande. Igen!

Jag vet inte om jag svarade på din fråga men kanske det gav något?

16 gillningar

Inte nödvändigtvis…

Ett bra jobb kan utgöra en plattform där man kan ägna sig åt saker som inte går att göra på egen hand (undantaget om du startar eget och jobbar upp det successivt till samma skala). Dvs jobbet ger tillgång till resurser, nätverk, beslutsmandat och påverkansmöjligheter på en helt annan nivå än om man är hemma och pysslar med småprojekt, hobbies, träning, resor, ideellt arbete eller vad man nu hittar på med sin goda fantasi.

Ett bra jobb är en hävstång för att göra nytta.

2 gillningar