Dubbel räntehöjning

Vad tror ni…detta spås hålla i till 2026!!många med både rörliga och bunda huslån kommer få ett riktigt stålbad framöver!
Har ni sparat i ladorna till framtiden?

1 gillning

När du ställer frågan här på RT så predikar du givetvis inför kören :wink:

Men ja och nej. Har bunden ränta på 1,2% i strax över ett år till och för att mentalt simulera räntesmockan mot slutet av 2024 så har jag precis startat ett månadsspar på vad 4,5% boränta skulle kosta mig i månaden.

Inte för att det förändrar något men det gör att jag är van vid att tusenlapparna helt sonika försvinner automatiskt den 25!

2 gillningar

Nej. Har marginaler. Man köper ju inte ett boende man inte har råd med även om räntorna stiger ett par procentenheter?

6 gillningar

Vad roligt, jag som köpte vår kåk i toppen av marknaden kommer få vänta minst 10 år innan jag kan gå break even :rofl:

6 gillningar

Har tillräckliga marginaler för att klara mitt rörliga bolån. Behöver inte ha sparat i ladorna.

3 gillningar

När man talar bolån är jag alltid intresserad av skillnaden mellan att klara sig och vad man står ut med. Med bokostnader på 30-40k per månad, drar folk i nödbromsen?

1 gillning

Det största problemet är att enligt undersökningar verkar 7 av 10 behöva lägga om sina bolån i höst. Vad händer med relativt unga som tagit bolån senaste 2-3 åren som kanske behövt slänga in allt de äger för att ens få köpa en bostad och bor i en storstad med kanske 3-4 miljoner i bolån. På det skyhöga elkostnader. Hur ska dessa klara av dessa höjningar på höjningar på höjningar? Hela bostadsmarknaden kommer ju implodera totalt

5 gillningar

Kör med rörlig ränta och har bra marginaler. Inte orolig och förändrar inget i hur jag lever.

3 gillningar

Det är nog att ta i, en del kommer hamna i kläm men långt ifrån majoriteten av folk. Inflationen lär ju börja gå ner, kan tyckas märkligt att man höjer med så korta mellanrum och är förvånad över att det inte får effekt direkt. Det är trögrörliga system, folk har bundet, buffert osv, tar ju tid innan ketchup-effekten kommer.

Men det är bara att inse att vi är ett litet-litet land och skulle vi inte höja i takt med omvärlden skulle valutan krascha betydligt mycket mer än hittills.

1 gillning

Kör på som vanligt, dock trist att behöva betala mer i räntor men det är bara att gilla läget.
Räntorna är trots allt ännu inte jättehöga, utan mer normala skulle jag säga.

1 gillning

Jag har, med låst boränta på 4.19%, bokostnader på runt 42k inkl. kostnad för renoveringar osv. (på en nettolön för mig+partner på ca 80k). Dock hyr jag ut så efter skatter och ränteavdrag blir det runt 30k. Vi har inga planer på att sälja (skulle förlora 1 miljon+ på att göra det).

Vi har istället valt att inte resa på 2 år samt undvikit att köpa nyare bil/en andra bil. Och vi äter lite mer sällan på lyxigare restauranger. Sparar fortfarande ~15% av nettolönen.

Visst är det tråkigt, men någon större nöd går det inte direkt på oss. Om bara ~1.5 år så är lånet under 4.5x bruttoårslönerna och då “får vi loss” lite pengar.

Du får tänka på att de flesta banker inte lånar ut särskilt mycket mer än 5x årslönerna samt kräver en rimlig kalp, så sålänge man inte gått ner i lön på jobbet (vilket ju är rätt ovanligt) och inte förlorar jobbet så har även de mest (hus-)belånade hushållen gott om marginaler.

6 gillningar

Jo det är väl så men det är de ja menar. De höjer me korta intervall och tänker inte riktigt vad som händer med folk i höst med höga lån

Ja, och jag har även en sparkvot på runt 70% och därmed mycket stora marginaler. En del av sparkvoten har tidigare använts för att amortera ner bolånet och ligger nu på en belåningsgrad under 20%.

Amorterar inte för tillfället men har som alternativ att lösa resterande bolånet. Det är svårt att räkna hem detta ekonomiskt men det är i så fall för att det är en bra känsla att vara helt utan lån. Har rörlig ränta vilket är bra i dagsläget inför framtida räntesäkringar (rörlig ränta är en “försäkring” mot räntesänkning vid avtagande inflation).

1 gillning

De med högst bolån är de med högst inkomster. Då maxgränsen för bolånet ofta är 5x inkomsterna samt räknat på 6% ränta och kraven för att uppfylla kalpen är konstant, innebär det att de som är mest belånade INTE är de som är mest utsatta (i regel då, finns enstaka undantag såklart).

1 gillning

De har ju iofs i princip aldrig haft rätt om prognosen så man kan vän snarare se den som något vi vet INTE kommer hända.

2 gillningar

Jag säger som jag brukar: Jag hade högre ränta när jag betalade av mitt sista.

-Hovmästaren, kan jag få ett glas till?

Äntligen :D!
yes har börjat spara i ladan planen är o köpa en kåk närmare stan jag kommer nog helt dra ner på mitt aktiesparande och börja lägga pengar på hög för o kunna snappa upp något på rea snart :slight_smile:

Svensken är dock mer ihärdig än jag trodde jag trodde för 1 år sedan att fallet skulle ske snabbt men de flesta verkar kunna streta emot ett tag.

Men för eller senare glider jag in som monopolgubben o köper något är duktigt sugen på en ägarlägenhet som jag kan hyra ut till någon o bo kvar där jag gör nu.

1 gillning

Är lånfri så köper a index för allt jag får över

Låste bolånen för ett år sedan på 2, 3 och 5 år, så det var tur.

Dock 8 miljoner i lån, så inte så tur :stuck_out_tongue:

Amorterar 3% så har redan dyra månadskostnader men kan lagom till lånen måste omförhandlas minska till 1% amortering om det skulle vilja sig illa.

Det ger ju en viss buffert. Annars är det bara att försöka spara in hålla tummarna :face_with_peeking_eye:

Långt ifrån majoriteten, undrar då hur många det handlar om i Sverige 5000-10000 eller 200 000-300 000?
inflationen gick ju inte upp när 0 och minusräntan infördes, så det finns väl egentligen inget som säger att inflationen kommer gå ner nu bara för att räntan har gått upp.