Dyraste prylen du använt idag?

Vilken rolig fråga!
Köksbänk 40k
Lådcykel 40k
Dator 80k

1 gillning

Min massagefåtölj! Köpte den på en auktion i en tidning för ca 50% av ordinarie pris 2014. Har använt den i stort sett dagligen sedan dess eftersom jag har för vana att se Rapport el Aktuellt liggande i den. Ytskiktet i ryggpartiet börjar vara uppnött men i övrigt funkar den felfritt. Uppriktigt sagt trodde jag inte att den skulle bli så mycket använd som den har blivit och den skulle definitivt varit värt även det ordinarie priset. 2014 var den i toppklass, nu kanske det finns ännu bättre?

2 gillningar

Min astrofoto rigg, ca 100000kr

2 gillningar

Min iPad mini med 5+ år på nacken. Minns inte vad den kostade (6000kr kanske?). Är den dyraste ägodel jag har utöver vigselring och cykel (vilken är mitt pendlingsfordon och därmed diskvalificeras i frågan :grin:).

2 gillningar

Vilket märke?

PRS är kärlek! Custom 24 är my weapon of choice.

Min jacka 6000 kr.

Men utslagen på var dag i ca fyra år så är den ganska billig.

1 gillning

Attract, vet inte om de finns kvar på marknaden

Frågan kanske blir mer ikntressant om man vänder på det, vad är det dyraste (ej säspngsbetonade pryl) som du inte använt senaste 3 månaderna?

3D Skrivaren / Datorn

Svar på min egen fråga? Troligtvis någon manick, svårt att välja vilken, LP-spelaren eller VR-setet, men det använder kidsen ibland.

1 gillning

Det var ju en jäkla tur att jag började spela på den där synten häromdagen då… om vi säger så. :roll_eyes:
Men annars då? Definitivt nå’n av de andra. Jag har flera för sisådär 50k/st som börjar damma igen rejält. :see_no_evil: (Så undrar folk vad man ska göra när det är FIRE-dags…)

1 gillning
  1. Fågel(tub)kikare
  2. Ställbar säng (bortkastade pengar som jag bara hissat upp och ner en handfull ggr på 5 år)
  3. Automower (människans bästa vän som fortfarande jobbar oavbrutet pga den varma hösten)

Tycker nog man kan ta med katten här oxå eftersom den “används” för att hålla mössen borta, värmer mina fötter på nätterna och skänker mycket glädje hela dagarna med alla sina roliga upptåg. 7 år gammal, 1 kr i symboliskt inköpspris och har kostat runt 70,000 i veterinärkostnader (två korsband, opererat bort dubbla fiskekrokar i magen, muskelfraktur, mm…). Som tur är försäkrad men exkl. mat, vaccinering, kattpensionat, mm.

3 gillningar

…men det kan ju för vissa vara helt obegripligt att du lägger 45 loppor på en dator som är värd noll efter 8-10 år.

Jag har en kontinentalsäng från Ekens som inte var idiotdyr men ändå kostade typ 30’ för 15 år sen. Som ny, även bäddmadrassen.
Köpte ungefär samtidigt en MacBook Pro som iofs höll bra länge men den är ju värd sin vikt i skrot nu.

5 gillningar

Jag är ljudnörd.

Min stereoanläggning med bl a B&W 802 D är min dyraste pryl.
Men den används. Dagligen. Kanske 6-10 timmar 5-6 dagar/v. Under måååånga år redan.

Inga jäkla Sonos-plastlådor eller ljudlimpor i mitt hus.

3 gillningar

Nå’t av det bästa du skrivit på RT nå’nsin, trots att det inte är ekonomifokus. :sweat_smile: :+1:

3 gillningar

Förr när alla hade riktig stereoanläggning var det mycket fokus på förstärkaren, högtalarna etc. Så här sett efteråt tycker jag nog att det var ett rätt skevt fokus. Det tog ganska extrema uttryck med syrefritt koppar, det fanns t.o.m. högtalarkabel med tungt vatten som isolator. Audiofilerna verkade kunna betala vad som helst för det man trodde gjorde ljudet “bättre”.

Numera när det finns så många andra lösningar med simulerad rumseffekt via enklare högtalare, Google Home etc tycker jag faktiskt att man lärt sig att anpassa sig. Fokus ligger på att lyssna på bra musik, inte på att leta fel i ljudåtergivningen. Så tänker jag i alla fall. Därmed saknar jag inte hemmastereoanläggningen utan det är helt OK att lyssna via datorns högtalare, Google Home, iPad, mobilen etc.

2 gillningar

Tro mig, de dårarna finns fortfarande. Jordlådor och pläterade optiska kablar, lyftstöd för högtalarkablarna och svarvade trärattar för problemfri volymkontroll. Ja, kristalldyrkan och ormolja funkar även 2022 tydligen.

2 gillningar

Jag är audiofil, men jag är också ingenjör. Ingen lurar på mig dyr skit som inte gör skillnad. Däremot är det ju helt olika upplevelser att lyssna på favoritmusiken HÖGT på en anläggning där högtalarna kan återge en korrekt och njutbar upplevelse; och inte vara begränsad till typ datorhögtalare eller DSP-syntetiskt ljud från en minihögtalare. Lika stor skillnad som att kolla film på telefonen eller se den i en modern biograf.

Däremot är ju hifi ett typiskt sånt område med produkter som verkligen visar hur avtagande marginalnytta fungerar. Mina högtalare kostade runt 140k paret för 11-12 år sen och det är klart att något för en femtedel eller tiondel av detta låter helt ok.
Däremot drar jag en gräns vid att lyssna på musik via datorhögtalare, då lyssnar jag hellre på diskmaskinen. :slight_smile:

4 gillningar

Japp, samma sak i musikskaparvärden. Varje ny adderad nolla på slutet tenderar att ge max 10% bättre resultat…

Jag blir mest road av så’nt som inte ens är i närheten av teknisk i sin förklaring. Syrefri koppar kan man på nå’t sätt ändå hajja poängen med. Guldpläterad optisk kabel är ju bara tvärdumt. Sedan beror det ju på vad man lyssnar på och via vilket medium, hur den musiken spelades in etc. Men det är ju en annan tråd. Beatles 4-kanaliga band från 60-talet kan låta bra, men är oavsett vilket alltid 4-kanaliga analogband och inget annat. Då hjälper inte högtalarfötter i obsidian nå’t heller… :crazy_face:

2 gillningar

Säng Carpe Diem, 80000kr. Går inte att jämföra med Ikeas. Billigt med tanke på hur jag sover numera :+1::slightly_smiling_face:

2 gillningar

Det finns ju ganska lyxiga datorhögtalare att köpa idag med subbas etc. Jag tycker att det är riktigt bra ljud i sådana. Jag lyssnar mest då jag sitter vid min iMac, även den har riktigt bra ljud liksom min iPad Pro som har förvånansvärt bra ljud med de små inbyggda högtalarna. Volym är ingen fråga för mig, jag trivs inte med att ha musiken på jättehög volym så även datorhögtalare har varit alldeles tillräckligt för volymen.

1 gillning